تبیان، دستیار زندگی
جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی برگزار شد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی برگزار شد

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی آغاز شد


با حضور وزرای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی برگزار شد.

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی آغاز شد

وزیر محترم علوم،تحقیقات و فناوری جناب اقای دكتر فرهادی در دبیرستان دكتر شریعتی جهت شركت در جشنواره تجلیل از برگزیدگان دانش اموزی پژوهش و فناوری حضور داشتند.

به گزارش مركز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در دومین روز از هفته پژوهش جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناورری دانش آموزی با حضور دكتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و دكتر محمد فرهادی در دبیرستان شریعتی منطقه 2 شهر تهران برگزار گردید.
بر این اساس؛ در این جشنواره وزاری آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری به سخنرانی خواهند پرداخت و از 21 نفر از دانش آموز برگزیده پژوهشی تجلیل به عمل خواهد آمد.

دکتر دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: به دانش آموزان پژوهشگر برگزیده و به مسئولان و نهادهای دست اندركار این انتخاب فرخنده، صمیمانه تبریك وخسته نباشید عرض می كنم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: جشنواره ها در هر سطح و با هر زمینه ای كه باشند،  نماد و نهاد جلب توجه، حساسیت و مشاركت نخبگان و عامه مردم در اموری هستند كه در فرآیند توسعه همه جانبه ، موزون  و متوازن كشور تاثیر گذار و پیش برنده‌اند، این مراسم هم از همین قاعده مستثنی نیست.

وی خاطرنشان كرد: توسعه علمی، مبنای توسعه ملّی و شرط بقای آن است، «توسعه » علمی بر كشف استعدادها و ظرفیت های نهفته و ارتقای سطح و حجم سرمایه علمی كشور بنا نهاده شده است. مهمترین بخش این سرمایه و ظرفیت علمی را بخش نوجوان و جوان آن تشكیل می دهد.

دانش اشتیانی افزود: اندیشمندان  و دانشمندان نوجوان و جوان» وقتی به درستی كشف و شناخته شوند و در مسیر صحیح رشد و شكوفایی قرار گیرند، می توانند در فرآیند رشد خلاقیت و نوآوری و ترویج علم و توسعه پژوهش در سطوح مختلف جامعه موثّر باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: كلام درستی است كه « علم امروز ، فنّاوری فرداست » ولی باید به مقدّمه این مهم هم توجّه كرد. رشد علم ، بدون رشد خلاقیت و بدون غلبه  «فرهنگ نوآوری» بر حوزه آموزش – در همه سطوح آن از پیش دبستانی و ابتدایی تا آموزش متوسطه و عالی  - امری ناممكن است. «پرورش» ، مقدّم «بر آموزش» است.

وی گفت: به عنوان كسی كه خود را متعلّق به هر دوحوزه «مدرسه» و «دانشگاه» می داند و میان «آموزش و پرورش» و نظام «علوم ، تحقیقات و فناوری» ، به ضرورت وجود ارتباط ارگانیك  و هم سرشتی قائل است ، معتقدم همه ما باید كاری كنیم كه اساس سیستم آموزشی ، تربیت دانش آموز و دانشجوی متفكّر و خلاق باشد.

پژوهشگر بودن یك ضرورت در نظام تعلیم و تربیت است

دانش آشتیانی اظهاركرد: پژوهشگری ، زاییده آموزش نیست ، بلكه پایه آموزش است . پژوهشگر بودن تنها یك فضیلت در نظام آموزش نیست ، بلكه یك ضرورت در نظام تعلیم و تربیت است.

خلق و تولید علم با آموزش های بسته بندی شده و با تكیه بر محفوظات به انجام نمی رسد. شكوفایی علم از ابتدا تا انتها ، محصول پژوهش مدار شدن آموزش است .

وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: وقتی صحبت از اولویت پرورش برآموزش و اولویت پژوهش بر آموزش می كنیم، مقصودمان محدود شدن در صورت گرایی و فرمالیسم نیست . به عبارت دیگر منظور ، اضافه كردن دستوری بر دستورهای دیگر و بخشنامه ای بر بخشنامه های دیگر نیست ، بلكه منظور ، متحول كردن نگرش ها و اصلاح فرآیندها و ساختارهای یادگیری بر پایه آن است.

وی افزود: آموزش جدید درجهان به طور اعم و در جامعه ما به طور اخص ، نیازمند فهمی جدید ، رویكردی جدید و سیاست‌ها و برنامه های جدید است. رهیافت ها  و دستاوردهای جدید نظری و اسناد و برنامه های توسعه ای بالادستی مانند «سند تحول آموزش و پرورش» ما را به این نقطه مهم راهبری می كند كه  «تفكر خلاق» و «فهم پژوهش بنیاد » را مبنای آموزش قرار دهیم.

دانش آشتیانی خاطرنشان كرد: واقعیت ها نشان می دهند كه در مقام اجرا هنوز موانع جدّی اعم از شناختی ، ساختاری و اجرایی در مسیر بنیادی كردن پژوهش در نظام آموزش وجود دارد.

وی گفت: تغییر در نگرش » تنها یك مساله درون بخشی نیست ؛ مسأله ای ملّی است كه حدّاقل باید در همه سطوح تصمیم گیری ملیّ احساس و درك فایده مند و اثربخش بودن تحقیق به وجود آید و « تحقیقات » نیز بنای نیل به هر برنامه موفقِ توسعه قلمداد شود.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید افزود: تحقیقات، بخش زینتی یا بخش توجیه گر آنچه در حالِ انجام است تلقی نشود. پژوهش یك نیاز جدّی و یك ضرورت سرمایه گذارانه به شمار آید ، نه یك فعالیت حاشیه ای ، خدماتی و مصرفی !

وی گفت: پژوهش شرط لازم برای اعتلای آموزش ، رشد خلاقیت ، ارتقای نوآوری ، بومی شدن دانش و گسترش مرزهای علم تلقی شود.

آموزش پژوهش مدار باید از مدرسه آغاز شود

دانش آشتیانی تصریح كرد: آموزش «پژوهش مدار» ، از « مدرسه » شروع شود ولی « در مدرسه» نماند. از نظر طولی حدّاقل تا بالاترین سطوح آموزش عالی ادامه یابد و از نظر عرضی همراهی و همكاری همه نهادهای رسمی و غیررسمی ، حاكمیتی و مدنی را در بر بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تحوّل در فرآیندها » و«ساختارها» با مبنا قرار دادن « دانش آموز پژوهشگر» و «مدرسه پژوهش گرا» ، اصلاح رویكردها ، مقررات و برنامه های موجود را می طلبد.

دانش آشتیانی اظهاركرد: باید موانعی كه نمی گذارند « مدرسه محیط یادگیری همه باشد» رفع شوند.

وی افزود: باید برای پژوهشگر شدن دانش آموز ، به پژوهشگر شدن معلّم ، به پژوهشگرا شدن مدیریت مدارس و به پژوهش محور شدن سیستم سیاست گذاری ، مدیریتی و اجرایی دستگاه آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت . دانش آموز پژوهشگر از مدرسه غیرپژوهشی بیرون نمی آید . خلاقیت در پژوهشگری  دانش آموز باید نتیجه نوآوری مدرسه باشد ، نه حاصل فاصله گرفتن او از نظام تعلیم و تربیت رسمی.

دانش آشتیانی بیان كرد: بازنگری و تدوین نظام ارزشیابی آموزشی  و نظام تخصیص اعتبارات و چابك كردن فرآیندهای اجرایی و اصلاح مقررات به سود « پژوهش » و كاهش دیوان سالاری های فرساینده به سود «مدرسه» ، از جمله  ضرورت های پیش روی ماست.

وزیرآموزش و پرورش اظهاركرد: باید به تفكّر و نوآوری در آموزش به جدّ بها دهیم . از نقش دادن و محور قرار دادن دانش آموز در سطوح مختلف نهراسیم. ضرورت آزمون و خطا در آموختن برای دانش آموزان را  بپذیریم . پژوهش وقتی جدّی است كه نقش آفرین اصلی آن دانش آموزان بوده و بقیه در خدمت دانش آموز و تسهیل گر كار او باشند.

وی افزود: باید آموزش و پرورش درهای خود را به سوی نهادهای مولّد اندیشه ، به سوی تجربه ها و مدارس خلاق ، به سوی مؤسسات علمی ، فرهنگی ، هنری و مدنی كه راه های نو در رشد و ارتقای آموزش ، پژوهش ، تفكّر و خلاقیت را  پیموده اند ، بازكند.

دانش آشتیانی گفت: باید به سوی مسأله محوری «پژوهش » ، مساله محوری »آموزش» و موضوع محوری «تحقیقات» رفت . زمان تحقیقات انتزاعی و محدود سپری شده است ، اینك زمان تحقیقات میان رشته ای و تلفیقی است ( اشاره به تجربه بسته زمین در مدرسه مفید).

عضو كابینه تدبیر و امید افزود: نكته دیگر اینكه در توسعه پژوهش و توجّه به رقابت های پژوهشی در مدرسه به دام كلیشه های رایج نیفتیم .در این میان توجّه به تفاوت پژوهش كودكان و نوجوانان با پژوهشگری محققان ، دانشمندان بزرگسال ضروری  است.

وی افزود: پژوهش در میان كودكان و نوجوانان عمدتاً از انگیزه های كنجكاوانه و میل به پرسشگری و شناخت محیط نشأت می گیرد كه با تخیّل خلاقانه، علاقه مندی به تجربه های فرا واقع و ساختن دنیای فانتزی هم می تواند آمیخته باشد.

دانش آشتیانی افزود: اگر آموزشی در پژوهشگری هست ، باید بتواند به خلاقیت و دوری آنان از كلیشه ها اهمیت بدهد ، نه اینكه باعث شود در بهترین حالت ، كودكان و نوجوانان ما كپی های ناقص و ضعیفی از پژوهش های رایج تهیه و ارائه كنند.

وی اظهاركرد: بگذاریم كودكی و نوجوانی به درون دنیای پژوهش وارد شود ، كودكان و نوجوانان را اسیر دیوارهای پژوهش و اسیر دیوارهای آموزش نكنیم. «خلاقیت و نوآوری» مهمترین عوامل صیانت سرمایه های انسانی ماست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همان چیزی كه اساس تعلیم و تربیت در اسلام ، اساس تجربه تمدنی و علمی ایران و جوهر تأكیدات امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب در این دوران است.



مرکز یادگیری سایت تبیان