تبیان، دستیار زندگی
برای مقابله با هرگونه بدعهدی و بی مسئولیتی محدود و فاحش در برجام، برنامه داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه قاطع ایران در قبال بدعهدی آمریکا

برای مقابله با هرگونه بدعهدی و بی مسئولیتی محدود و فاحش در برجام، برنامه داریم.

فرآوری: ع. امانی -بخش سیاست تبیان

برجام،نقض برجام،تحریم،تمدید تحریم،رهبر،صالحی،مذاکرات هسته ای،توافق هسته ای،ترامپ،اوباما

طی چند روز اخیر شایعات و حواشی فراوانی پیرامون نقض تفاهم نامه هسته ای (برجام) ایران و گروه 1+5 از سوی آمریکا و واکنش های احتمالی جمهوری اسلامی ایران به گوش می رسد. شایعاتی که گاه بوی جنگ و دفاع نظامی هم می دهد. اما بی تردی هرگز ایران اسلامی در پی جنگ نبوده و نخواهد بود همانطور که بارها دولتمردان ما تاکید کرده اند که "ما هرگز آغازگر جنگ نخواهیم بود اما اگر کسی بخواهد علیه ما اقدامی انجام دهد با پاسخ قاطع، کوبنده و ویرانگر ما مواجه خواهد شد."
برجام نشان روشنی از "قدرت نرم" جمهوری اسلامی در مقابله با نظام سلطه بوده و ما ضمن دفاع بدون تنازل از حقوق قانونی خود برای مقابله با هرگونه بدعهدی و بی مسئولیتی محدود و فاحش، برنامه داریم.

تمدید تحریم های 10 ساله ایران

هفته ی گذشته قانونگذاران مجلس سنای آمریکا با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران را تصویب کردند. این طرح هم اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ارسال شود.

"با نقض برجام ما هم سانتفیوژهایمان را نصب و فعال می کنیم و رآکتور جدید را که روزآمد بوده به جای رآکتور قدیمی نصب خواهیم کرد و تعداد سانتریفیوژها را بر اساس نیاز خودمان مجدد راه اندازی نماییم که در قانون مصوب در این حوزه هم این امر را پیش بینی کرده ایم."

پیش از این یک مقام ارشد دولت اوباما به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود واشنگتن طرح تمدید تحریم های ایران را در صورت تصویب در سنا تضعیف کننده برجام نمی داند.
مقام مورد استناد آسوشیتدپرس که خواسته نامش فاش نشود گفت که این موضوع باعث می شود که در صورت تأیید این طرح در سنا، اوباما آن را امضا کرده و به صورت قانون درآورد. این مقام آمریکایی علی رغم این گفت که دولت اوباما هنوز هم با توجه به دیگر اختیاراتش برای اعمال تحریم ایران تمدید طرح موردنظر را غیرضروری می داند.
همزمان خبرگزاری رویترز، از قول برخی دستیارهای قانونگذاران کنگره نوشته انتظار می رود اوباما مصوبه کنگره را امضا کرده و آن را به صورت قانون درآورد.
این قانون که زیربنای تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. قانون تحریم های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می شود.

پیش بینی بدعهدی آمریکا

رهبر معظم انقلاب، پس از انتشار خبر تصویب طرح تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران یادآور شدند: "سازش با آمریکا مشکلات کشور را به هیچ وجه حل نمی کند؛ نه مشکلات اقتصادی را، نه مشکلات سیاسی را، نه مشکلات امنیّتی را، نه مشکلات اخلاقی را، بلکه بدتر خواهد کرد. ده پانزده دلیل وجود دارد و می شود شمرد و ردیف کرد برای این قضیّه؛ آخری اش همین قضیّه ی برجام است. من چقدر در طول مذاکرات گفتم که اینها بدعهدند، اینها دروغگویند، اینها پای حرفشان نمی ایستند؛ حالا ملاحظه می کنید! امروز آن کسی که دارد می گوید آنها بدعهدند دیگر من [فقط] نیستم؛ مسئولین محترم کشور، خود مذاکره کنندگان ما که این همه زحمت کشیدند، یک سال و خرده ای مذاکره کردند، رفتند، نشستند، برخاستند؛ ده روز، پانزده روز، بیست روز خارج از کشور، پشت میز مذاکره با آن همه زحمت، عرق ریختند، زحمت کشیدند، آنها دارند می گویند." (12/8/95)
ایشان در طول دوران مذاکره به کرّات بر بدعهدی های آمریکا تاکید داشتند و همولره به تیم مذاکره کننده و دیگر مسئولین گوشزد می کردند که مراقب حیله و بدقولی آمریکا باشید و اکنون که کنگره ی آمریکا به صراحت برجام را نقض کرده بلاشک دولت ایران نیز واکنش نشان داده و تغییرات اساسی در روند فعالیت های هسته ای ایجاد خواهند کرد. تا جایی که مشاور رئیس قوه مقننه (منصور حقیقت پور) طی واکنشی گفت: "با نقض برجام ما هم سانتفیوژهایمان را نصب و فعال می کنیم و رآکتور جدید را که روزآمد بوده به جای رآکتور قدیمی نصب خواهیم کرد و تعداد سانتریفیوژها را بر اساس نیاز خودمان مجدد راه اندازی نماییم که در قانون مصوب در این حوزه هم این امر را پیش بینی کرده ایم."
در این راستا دبیر شورای عالی امنیت ملی (علی شمخانی) با اشاره به تلاش لابی صهیونیسم در هیأت حاکمه آمریکا برای تاثیرگذاری بر روند اجرای تعهدات واشنگتن در اجرای برجام گفت: "برای مقابله با هرگونه بدعهدی و بی مسئولیتی محدود و فاحش در برجام، برنامه داریم."


منابع : خبرگزاری فارس / خبر آنلاین / فردانیوز