تبیان، دستیار زندگی
ایراد گرفتن باعث می شود روال عادی زندگی تغییر كند. كسی كه با همسری ایرادگیر زندگی می كند اگر مراقب نباشد و رابطه شان را مدیریت نكند،گرفتار دعوا و كشمكش های همیشگی می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تو را که پربهانه ای...

ایراد گرفتن باعث می شود روال عادی زندگی تغییر كند. كسی كه با همسری ایرادگیر زندگی می كند اگر مراقب نباشد و رابطه شان را مدیریت نكند،گرفتار دعوا و كشمكش های همیشگی می شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان
ایراد گرفتن

ایراد گرفتن باعث می شود روال عادی زندگی تغییر كند. كسی كه با همسری ایرادگیر زندگی می كند اگر مراقب نباشد و رابطه شان را مدیریت نكند،گرفتار دعوا و كشمكش های همیشگی می شود یا برای دور ماندن از تركش ایرادهای همسرش مجبور است روی خط كشی های او راه برود و مدام مراقب باشد اتفاقی برخلاف میل و نظر او نیفتدكه این راه حل هم چندان دوام نمی آورد. اما چگونه می توانیم زندگی خوب و آرامی را كنار كسی كه بهانه گیر است، تجربه كنیم؟

علت عاشق ز علت ها جداست

هر رفتاری كه از حالت عادی خود خارج می شود، علتی دارد كه تا آن علت برطرف نشود، ادامه خواهد داشت.اگر بهانه جویی همسرتان، تأثیر منفی بر زندگی مشترك شما دارد، بهتر است به دنبال رفع علت آن باشید. گاهی بهانه جویی هایش یك رفتار خفیف آموخته شده از كودكی است و چندان بر رابطه تان اثر نمی گذارد. در چنین مواقعی شاید بتوانید این رفتار گاه و بیگاه را نادیده بگیرید و به مرور زمان و با صحبت كردن، وقتی كه او آرام است و به نظرش همه چیز خوب می آید، رفتار بهانه جویی را در او كمرنگ كنید. اما زمانی كه همسرتان یكباره بهانه گیری می كند، بیش از حد این رفتار را از خود نشان می دهد و تا حدی پیش می رود كه تحملش سخت می شود باید به این رفتار مانند یك زنگ خطر نگاه كنید. مثل كسی كه تب دارد و علت عفونت در قسمتی از بدنش است، شما هم باید ریشه این بهانه گیری شدید را بیابید.

راه حل

گفت وگوی بی حاشیه می تواند به شما كمك كند. اگر همسرتان مدام بهانه می گیرد، بدون اینكه با او بحث كنید و یا بخواهید ثابت كنید حرفش یك بهانه گیری ساده است و پایه و اساسی ندارد، با او وارد گفت وگو شوید؛ از كارش بپرسید، از شرایط نگهداری بچه ها در خانه و از اینكه آرامش دارد یا خیر، از او بخواهید اگر فكرش به چیزی مشغول است و یا نگرانی دارد، با شما در میان بگذارد. گاهی همسرتان از اینكه منشی جدید شما خانم جوانی است و او حس خوبی به این موضوع ندارد، ناراحت است اما نمود خارجی اش این خواهد بود كه از نظر او هر چیزی برای او می خرید، مشكل دار است و بدترین میوه ها را با خود می آورید. تا روزی كه بخواهید ثابت كنید این میوه ها تازه و بدون مشكل است، بحث تان ادامه دارد اما اگر اصل مشكل را پیدا كنید و در موردش حرف بزنید و باعث آرامش همسرتان شوید، آن وقت میوه های لك دارتان هم به نظر عالی می آید. وقتی شما عاشق همسرتان و حفظ زندگی مشترك هستید، علت نارضایتی او برای تان مهم است.

سكوتم از رضایت نیست

اگر همسر شما جزو آن دسته از افرادی است كه بیش از حد ایراد می گیرد و همیشه بهانه ای برای انتقاد و نارضایتی دارد، نخستین چیزی كه در خانه باید رعایت كنید، سكوت بموقع است. طبیعتا شما هم می خواهید از خودتان، عملكردتان و چیزی كه مورد بهانه جویی واقع شده است دفاع كنید. این میل شما كاملا صحیح است اما در مقابل كسی كه دوست دارد بهانه بگیرد، روش نامناسبی است. در زمان بهانه گیری جملات شما هر قدر هم كه منطقی و مستدل باشد، درنظر او تنها توجیهی برای رفتار و عمل نامناسب تان است.

راه حل

می توانید با شناختی كه از همسرتان دارید موقعیت ها را پیش بینی كنید. زمانی كه همسر شما می گوید:«بازهم كه غذا به موقع حاضر نیست» یا هر بار كه میوه می خرید از او می شنوید: «چرا همیشه میوه های خراب را به تو می دهند؟» بهترین روش این است كه با او وارد بحث نشوید. اگر در جواب چرا غذا به موقع حاضر نیست، بگویید: در این هفته هربار كه به خانه آمدی، غذا حاضر بود و امروز به خاطر فلان اتفاق هنوز آماده نشده است، مطمئن باشید او به خاطر نمی آورد كه روزهای قبل درست سر ساعت غذا حاضر بوده است. در حقیقت كسی كه بهانه گیری می كند، با گفتن حرفش آرام می شود. او به دنبال حقیقت یا رفع مشكل نیست پس سعی نكنید با این رفتارش منطقی برخورد كنید.گاهی همسرتان هیجانات منفی خارج از خانه را با بهانه گیری در خانه تخلیه می كند؛ پس بهترین برخورد با این رفتار، سكوت و آرامش است.

چشم بر ندار از من

بسیاری از بهانه جویی ها در خانه به این علت ایجاد می شود كه هر كدام از همسران توجهی را كه باید، از همسر خود دریافت نمی كنند و برای جلب توجه طرف مقابل به اشتباه، راه بهانه گیری را پیش می گیرند. این یك نوع راه حل كودكانه است كه نتیجه اش خستگی و بی توجهی بیشتر همسر خواهد بود. در دفعات اول كسی كه مورد بهانه جویی واقع می شود، سعی می كند با توجه بیشتر به علایق طرف مقابل، كاری كند كه راه بهانه های او را ببندد اما در طول زمان این كار برایش خسته كننده خواهد بود زیرا كارهایش نه از روی علاقه كه به خاطر ترس انجام می شود.

راه حل

بهترین راه حل این است كه به همسرتان به موقع و به مقدار كافی توجه نشان دهید تا او برای به دست آوردن آن بهانه گیری نكند.همسر شما اگر بداند اولویت اول زندگی تان است و سرتیتر خبرهای هر لحظه تان، بهای بسیاری از كمبودهای زندگی را با كمال میل می دهد تا بهانه ای برای دلخوری و به هم خوردن رابطه اش با شما باقی نماند.

پیشنهاد

اگر برای پیدا كردن راه حل مشكلات تان اهل كتاب خواندن هستید به شما پیشنهاد می كنیم همین الان رایانه تان را روشن كرده و سایت انتشارات حدیث راه عشق به آدرس http://hadisbook.ir و كتاب «با مشكلات همسرم چه كنم» را جست وجو كرده و مشخصات آن را پیدا كنید. این كتاب خیلی راحت و آسان، شیوه های حل معضلات مهم زندگی زناشویی شما را بیان می كند. یكی از سرفصل های كتاب با مشكلات همسرم چه كنم درباره راه های مقابله با بداخلاقی همسر و بهانه گیری است. در این فصل حتما راه حل های مفصل تری را درباره معضل بهانه گیری همسرتان می خوانید. قیمت این كتاب 3500تومان است و آقای حسن ملكی آن را نوشته و انتشارات حدیث راه عشق چاپ و توزیع آن را به عهده دارد. علاوه بر اینكه می توانید این كتاب را به راحتی در كتابفروشی ها پیدا كنید، می توانید از طریق همین سایت و به صورت اینترنتی و آنلاین آن را خریداری كنید. ما به شما پیشنهاد می كنیم این كتاب را تهیه كنید؛ ابتدا خودتان آن را بخوانید و بعد به همسرتان هم بدهید تا آن را بخواند. حتی می توانید این كتاب را به زوج های جوانی كه می شناسید امانت یا هدیه بدهید تا آنها هم از محتوای مفید آن استفاده كنند.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.