تبیان، دستیار زندگی
بدون تردید نقش اقتصاد و بنیه مالی در تحقق زندگی مطلوب تر، انکار ناپذیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانان چگونه با پس انداز، آتیه خودشان را تضمین می کنند؟

بدون تردید نقش اقتصاد و بنیه مالی در تحقق زندگی مطلوب تر، انکار ناپذیر است.

بخش خانوداه ایرانی تبیان
پس انداز

بدون تردید نقش اقتصاد و بنیه مالی در تحقق زندگی مطلوب تر، انکار ناپذیر است.

اگرچه همواره و به درستی مصطلح است که پول خوشبختی نمی آورد، اما نمی توان این واقعیت را از نظر دور داشت که در فقدان پول و ضعف اقتصادی، پدیدار شدن مشکلات، نابسامانی ها، چالش ها، معضلات و نارسایی ها قطعی خواهد بود.

تلاش برای کسب درآمد هر چه بیشتر، امری نکوهیده و مذموم در شریعت اسلامی محسوب نمی شود و اساساً اسلام هیچ منافاتی با ثروت و زندگی مرفه ندارد، آن چه که در دین مبین اسلام پسندیده نیست، مشمول کسب درآمد غیر مشروع، تضییع حقوق دیگران و غیره می شود.

در این میان، کار، اشتعال، تلاش و کوشش برای برخورداری از توانمندی اقتصادی هر چه بیشتر، از مولفه هایی است که بسیاری از افراد جامعه از آن استقبال می کنند.

اقتصاددانان معتقدند، مدیریت هزینه یکی از ضروریات حائز اهمبت در برخورداری از زندگی توأم با آرامش محسوب می شود، امری که از آن تحت عنوان دخل و خرج یاد می شود.

به طور قطع ناهمخوانی و عدم توازن مطلوب میان مخارج و درآمد می تواند فرد یا خانواده را با چالش های عدیده، جدی و عمیقی مواجه سازد.

پس انداز یکی از ابزارها و راهکارهای موثر در مدیریت هزینه محسوب می شود، امری که به واسطه آن می توان آینده ای با آرامش هر چه بیشتر را برای حوزه مادی و اقتصادی زندگی، متصور بود.

اگرچه در این میان، برخی با افراط و تفریط هایی مواجه می شوند، به تعبیری تمرکز بسیار زیاد در پس انداز و عدم داشتن تعادل و مدیریت در هزینه هر دو مخرب است، که مورد اول به خساست و مورد دوم به ولخرجی تعبیر می شود.

حفظ تعادل در هزینه کرد و پس انداز، هنری است که با توجه به آن می توان ضمن برخورداری از امکانات نسبی زندگی، آینده و آتیه ای شایسته تر (از لحاظ مادی) را تضمین و تأمین کرد.

فریده صبوری جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی با اشاره به لزوم آموزش صحیح پس انداز بخصوص در قشر جوان و نوجوان جامعه اظهار داشت: در صورت لحاظ کردن ساز وکاری مدون و اصولی برای هزینه و پس انداز، نه تنها مشکلات افراد در آینده کاهش می یابد، بلکه در سطح کلان نیز می تواند از بروز بسیاری از آسیب ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی جلوگیری کند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده، عدم تعادل در پس انداز و افراطی عمل کردن در این خصوص، مسبب بروز آسیب های روحی و روانی متعددی خواهد بود زیرا فرد را از بهره گیری و برخورداری از بسیاری لذت های حلال و مشروع در زندگی محروم می سازد و به تدریج فرد درگیر کار بدون بهره برداری خواهد شد.

صبوری عنوان کرد: اگرچه پس انداز هنری ویژه و موثر در بهبود شرایط زندگی است، اما حبس پول بدون استفاده و بهره گیری از آن نیز عارضه ای است که می تواند به تدریج تبعات و عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: محرومیت از علائق و عدم تأمین نیازهای بدیهی و مبرهن زندگی باعث آسیب های جدی روحی و روانی می شود که در دراز مدت فرد را با بیماری هایی مواجه می سازد که بعضا بیش از آن چه که پس انداز کرده را باید مصروف درمان خویش کند.

وی افزود: کم نیستند افرادی که از نوجوانی و جوانی پس انداز می کنند و آنقدر در این خصوص افراط می کنند که حتی اصول تغذیه آن نیز زیر سئوال می رود و همین افراد در میانسالی و کهنسالی با معجونی از امراض، بیماری ها و چالش های جسمانی و سلامت روبرو می شوند.

*از برند بازی تا بازی با آتیه و آینده خویش

کیومرث شرافتی جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: یکی از آفت های پس انداز را باید در برند بازی و افراط در مصرف گرایی جستجو کرد، امری که متأسفانه بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان در جامعه فعلی ایران، تحت تأثیر تبلیغات پر زرق و برق، متنوع و متکثر با آن روبرو هستند.

وی افزود: تفریح، مسافرت، لباس و پوشاک مناسب، تغذیه اصولی و متنوع از امور بدیهی و مورد نیاز تمامی افراد جامعه است، اما گاهی شاهد هستیم، فردی نیمی از حقوق ماهیانه خویش را صرف خرید یک جفت کفش یا یک دست لباس می کند که این رویه و رویکرد با منطق اقتصادی و آینده نگری سنخیت و همخوانی ندارد.

شرافتی عنوان کرد: به واقع باید با اراده ای قوی به تمایلات ناتمام و افسارگسیخته مصرف گرایی غلبه کرد تا آتیه و آینده فرد قربانی لذت های زودگذر و مقطعی نشود.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت: یکی از راهکارهای موثر برای موفقیت در پس انداز معطوف به این امر می شود که با یک حساب و کتاب دقیق، نیاز نسبی ماهیانه خویش را برآورد کنیم و سپس با لحاظ کردن نیازهای منطقی، اصولی و  معقولانه در مخارج ماهیانه، بخشی از حقوق دریافتی را به پس انداز اختصاص دهیم.

وی افزود: در نظر گرفتن درصدی برای صرف غذا در رستوران در پایان ماه،یا لحاظ کردن درصدی از حقوق برای مسافرت پایان فصل و یا خرید پوشاک و همچنین در نظر گرفتن درصدی از پول دریافتی برای پس انداز از روش های موثری است که می توان با اتکای به آن به توفیقات مطلوب و شایسته ای در این خصوص دست یافت.

شرافتی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت مشمول این امر می شود که نباید در معرض هیجانات و احساسات نسبت به تغییر درصدها اقدام کنیم.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته ایم 10 درصد از حقوق دریافتی را پس انداز کنیم، به محض دریافت حقوق آن را از دریافتی خویش کسر کنیم و قاطعانه و با اراده آن را نادیده بگیریم و فرض کنیم چنین پولی از ابتدا در حساب ما واریز نشده است.

وی افزود: با یک برنامه ریزی دقیق، می توان بخشی از حقوق دریافتی را به امور خیریه، تفریح، صرف ناهار یا شام در رستوران و غیره اختصاص داد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: اگر دریافتی حقوق ما در قالب محاسبات انجام شده نمی گنجد، باید با تلاش بیشتر، دریافتی خویش را افزایش دهیم و در صورتی که امکان این امر وجود ندارد، باید تلاش کنیم تا سطح مطالبات و خواسته های خود را کاهش دهیم تا بتوانیم اصل حائز اهمیت پس انداز را محقق کنیم.

*سنگ بزرگی که نشانه نزدن است

مریم اورنگ پژوهشگر و محقق اجتماعی  اظهار داشت: گاهی مشاهده می شود، برخی جوانان یا نوجوانان تحت تأثیر هیجانات روزمره، آنی یا کوتاه مدت به یکباره تصمیم می گیرند نیمی از حقوق یا پول دریافتی خود را پس انداز کنند، در صورتی که میزان دریافتی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای روزمره فرد نیست و به واقع چنین تصمیماتی را می توان مصداق بارز ضرب المثل سنگ بزرگ نشانه نزدن است، تعبیر کرد.

وی افزود: پیشه کردن صبر و حوصله و لحاظ کردن دور اندیشی، لازمه پس انداز موفق است و به واقع می توان با برنامه ریزی مدون و دقیق از کسر بخش ناچیزی از حقوق برای پس انداز آغاز کرد و بعد از گذشت سال َها متوجه می شویم اندک اندک، اندوخته ای ارزنده و قابل توجه برای ما حاصل شده است.

محقق و پژوهشگر اجتماعی در خاتمه یادآور شد: لازمه پس انداز موفق این است که در معرض هیجانات زودگذر به هزینه کردن پس انداز برای امور غیرضروری مبادرت نورزیم، زیرا بدون تردید محصولات، کالاها و اقلام متنوع، متعدد و پر زرق و برقی را در نظام عرضه و بازار مشاهده می کنیم که به هر حال ممکن است وسوسه برای تهیه، خرید و تأمین آن، ذهن و افکار ما را درگیر سازد و در چنین شرایطی غلبه بر این هیجانات می تواند پایه های پس اندازی موفق را مستحکم تر سازد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.