تبیان، دستیار زندگی
از وساطت "مقتدا صدر" برای آشتی بین "هیات علمای اهل سنت" مهمترین مرجعیت دینی عرب‌های سنی عراق و "سازمان بدر" وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، مانع از عمیقتر شدن اختلافات بین آنها شد. "مقتدا صدر" روحانی عراقی، در اقدامی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقتدا صدر مانع عمیق‌تر شدن‌اختلافات بین‌اهل سنت وساز

وساطت "مقتدا صدر" برای آشتی بین "هیات علمای اهل سنت" مهمترین مرجعیت دینی عرب‌های سنی عراق و "سازمان بدر" وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، مانع از عمیقتر شدن اختلافات بین آنها شد.
"مقتدا صدر" روحانی عراقی، در اقدامی غیرمنتظره به منظور ممانمعت از عمیق‌تر شدن اختلافها بین دو نهاد مرتبط با شیعیان و سنی‌های عراق، اقدام به تشكیل یك كمیته میانجیگری به سرپرستی "عبدالهادی الدراجی" یكی از دستیاران برجسته خود كرد.
عبدالهادی الدراجی كه چند ماه قبل به عنوان یكی از رهبران"جیش‌المهدی" شاخه نظامی مرتبط به جریان صدر در عراق علیه حضور اشغالگران آمریكایی در كشورش مبارزه كرده بود این بار با هدف جلوگیری از فتنه مذهبی بین شیعیان و اهل سنت عراق پادرمیانی كرد.
به گزارش این منابع ، وی به همراه چند نفراز اعضای دفتر "شهید صدر" روزگذشته عازم مقر مركزی هیات علمای اهل سنت عراق در مسجد "ام‌القراء" بغداد شد و توانست در اولین نشست فضایی آكنده از صمیمیت و دوستی را بین دو نهاد مرتبط با شیعیان و اهل سنت عراق ایجاد كند.
الدراجی بعد از پایان نشست با سران هیات علمای اهل سنت اعلام كرد كه دو طرف ( هیات علما و سازمان بدر) بر تشكیل یك كمیته مشترك به منظور كنار گذاشتن اختلاف‌ها و اصلاح شكاف‌های فی‌مابین توافق كردند.
سازمان بدر كه در زمان حاكمیت رژیم بعثی به عنوان شاخه نظامی مجلس اعلا فعالیت داشت و اینك فعالیت‌هایش بیشتر متمركز بر امور فرهنگی و اجتماعی شده،از حل اختلاف‌ها با هیات علمای اهل سنت استقبال كرد.
درپی دستگیری چند نفر از روحانیون عرب‌های سنی و بازرسی تعدادی از مساجد اهل سنت در نقاط مختلف بغداد بویژه شهرك "الشعب" واقع در شمال شرقی این شهر، هیات علمای اهل سنت هفته گذشته، سازمان بدر را متهم به قرار گرفتن در پشت این حملات تازه علیه روحانیون سنی و مساجد اهل سنت كرد.
در همین راستا سازمان بدر این اتهام‌ها را تكذیب و هیات علما را تلویحا به اختلاف افكنی بین شیعیان و اهل سنت عراق متهم كرد.
برخی ناظران مسایل سیاسی عراق این اتهام افكنی‌ها را آغازی برای جنگ و فتنه مذهبی در عراق بین شیعیان و عرب‌های سنی تلقی كردند.