تبیان، دستیار زندگی
هدایت در قرآن کریم یکی از واژه های کلیدی و اصلی قرآن کریم است، قرآن کریم کتاب «هدایت و اعجاز» و به تعبیر صحیح تر، کتاب «اعجاز در هدایت» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه باید از امتیازات هدایت قرآن بدانیم

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، هدایت در قرآن کریم یکی از واژه های کلیدی و اصلی قرآن کریم است. قرآن کریم کتاب «هدایت و اعجاز» و به تعبیرصحیح تر، کتاب «اعجاز در هدایت» است.

بخش قرآن تبیان
هدایت قرآن

قرآن راهنمایی است که به بهترین طریق راهنمایی می کند

حجت الاسلام محمدرضا حامدی، امام جمعه میانه در گفت وگو با ایکنای آذربایجان شرقی، اظهار کرد: قرآن  در راهی  نزدیكتر، سریعتر و آسانتر بشر را به  تكامل  انسانی  خود می رساند و در به  فعلیت  درآوردن  قوا و استعدادهای نهفته ، اساسی تر و محكم تر و اصولی تر گام  برمی دارد.
وی، افزود: ارائه الگو و سرمشق و یا به تعبیر قرآن کریم «اسوه» مورد اهتمام خداوند متعال برای هدایت و راهنمایی بشر بوده است، خداوند متعال با معرفی افراد نمونه و الگو از مردان و زنان، هدایت و راهنمایی انسان ها را آسانتر فرموده است.
وی بیان کرد: قرآن کریم هدایت را موجب تسلیم در درگاه حضرت باری تعالی می داند. یعنی کسانی که در پرتو هدایت قرآن قرار نگرفته اند، از هدایت حقیقی قرآن کریم هیچ بهره ای نبرده اند.
حجت الاسلام حامدی ادامه داد: این کتاب در درجه  نخست همان کتاب هدایت و راهنمایی بشری است زیرا تمام داستان هایی که خدای تبارک و تعالی بیان فرموده است در راستای تربیت انسانی یعنی همان هدایت است.
امام جمعه میانه، با استناد به آیه 89 سوره نحل افزود: در این آیه می خوانیم: «ما قرآن را که بیان کننده هر چیزی است و هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است بر تو نازل کرده ایم».

از نظر قرآن آفرینش انسان در پى هدفى خاص یعنى تكامل و دستیابى به كمال مطلق و تقرب به جوار حضرت حق است و بدین منظور هر چند به انسان استعداد فطرى و نیروى تعقل و تفكر داده شده، اما براى شكوفایى این استعدادهاى انسانى و افروختن مشعلى فروزان براى حركت در طریق وصول به حق نیاز به وسیله  اى است تا بتواند انسان را در این راه پرپیچ و خم راهنمایى كند و انسان مادى را با آن هدف غیرمادى مرتبط سازد.


حجت الاسلام حامدی گفت: قرآن راهنمایی است که به بهترین طریق راهنمایی می کند و کتابی است که در آن حق و باطل را از یکدیگر جدا، و حقایق را هویدا و محصل و مقصود از هر چیزی را آشکارا می سازد و کلام حقی است که باطل در آن راه ندارد.
امام جمعه میانه یادآور شد: قرآن ، دو کار اساسی نسبت به انسان ها بر عهده دارد؛ نخست آن ها را از هرگونه بیماری ، عیب ، ظلمت و نارسایی های فکری ، اخلاقی و عملی پاک می سازد؛ سپس برای جوانه زدن شکوفه های فضایل انسانی ، آن ها را به سوی ارزش ها و صفات پسندیده و خداگونه هدایت و تربیت می کند.
وی با اشاره به فرموده علامه طباطبایی ادامه داد: علّامه طباطبایی می فرماید: هدایت عبارت از دلالت و نشان دادن هدف، به وسیله نشان دادن راه است، كه این خود یک نوع رساندن به هدف می باشد.
حجت الاسلام حامدی تاکید کرد: هدف از ارسال انبیاء و تشریع قوانین الهی هدایت انسان ها است در راهی كه نهایت آن رستگاری و آسایش ابدی است و قرآن كریم به عنوان منبع اصلی تعالیم اسلامی، كه كتاب هدایت نامیده شده و آخرین نسخه دستورات آسمانی برای انسان است.

خداوند به انسان هدایت شده دو نعمت بزرگ می بخشد

حجت الاسلام مسعود مهدوی امام جمعه شهرستان ورزقان به ایکنا گفت: باید دانست که قرآن کریم را به عنوان کتاب داستان و یا علمی نمی توان قلمداد کرد، این در حالی است که خدای تعالی خود را بهترین قصه گو معرفی فرموده است.
وی با استناد به آیه 3 سوره یوسف افزود: در این آیه می خوانیم: «ما نیکوترین قصه ها را از طریق وحی و فرستادن این قرآن برای تو بازگو می کنیم هر چند پیش از آن، از آن غافل بودی».
امام جمعه ورزقان با اشاره به فرموده پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: حضرت محمد(ص) می فرماید: «همانا برای شما در روش و سیره رسول خدا «الگو» و سرمشقی نیکوست، البته برای کسانی که به خداوند و روز قیامت امید دارند و خدا را زیاد یاد می کنند».
حجت الاسلام مهدوی افزود: یکی از برنامه های اساسی که قرآن کریم به عنوان برنامه  هدایت از آن بسیار یاد فرموده است؛ همان راه سعادت و صراط مستقیم است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به شیرین ترین و لذت بخش ترین زندگی ها جز از طریق هدایتی که خدای تبارک و تعالی آن را بیان فرموده است، میسر نخواهد شد.
امام جمعه ورزقان یادآور شد: از نظر قرآن آفرینش انسان در پى هدفى خاص یعنى تكامل و دستیابى به كمال مطلق و تقرب به جوار حضرت حق است و بدین منظور هر چند به انسان استعداد فطرى و نیروى تعقل و تفكر داده شده، اما براى شكوفایى این استعدادهاى انسانى و افروختن مشعلى فروزان براى حركت در طریق وصول به حق نیاز به وسیله  اى است تا بتواند انسان را در این راه پرپیچ و خم راهنمایى كند و انسان مادى را با آن هدف غیرمادى مرتبط سازد.
وی افزود: اگر کسی به خدا صادقانه ایمان بیاورد و باورمند شود که خدایی است و خداباوری را در قلب خود عقد ببندد و به این شعار دروغین دل نبندد که «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» در سایه عنایت حق تعالی خواهد بود و نور فروزان الهی در قلبش تابیدن می گیرد.
حجت الاسلام مهدوی از بخشیدن نعمت به انسان هدایت شده گفت و تاکید کرد: خداوند به انسانن هدایت شده دو نعمت بزرگ می بخشد؛ یکی این که بر هدایتش می افزاید و دیگر این که روح تقوی را به او ارزانی می دارد.