تبیان، دستیار زندگی
؟ ادواردو آنیلی" (Edoardo Agnelli) در 6 ژوئن 1954 درنیویورك به دنیا آمد. پدرش سناتور" جیووانی آنیلی" ثروتمندترین مرد ایتالیا و مالك كارخانجات اتومبیل سازی فیات، فراری ،لامبورگینی ،لانچیا ،آلفارمو، ایوكو، به همراه چندین كارخا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید ادواردو آنیلی کیست ؟

ادواردو آنیلی" (Edoardo Agnelli) در 6 ژوئن 1954 درنیویورك به دنیا آمد. پدرش سناتور" جیووانی آنیلی" ثروتمندترین مرد ایتالیا و مالك كارخانجات اتومبیل سازی فیات، فراری ،لامبورگینی ،لانچیا ،آلفارمو، ایوكو، به همراه چندین كارخانه تولید قطعات صنعتی، چند بانك خصوصی، شركتهای طراحی مد ولباس، روزنامه های پرتیراژ "لاستامپا" و "كوریره دلاسرا" ، باشگاه اتومبیل رانی فراری وباشگاه فوتبال یوونتوس می باشد . علاوه بر اینها چندین شركت ساختمان سازی، راه سازی، تولید لوازم پزشكی وهلیكوپتر سازی هم وجود دارد كه خانواده آنیلی جزء سهامداران اصلی آنها می باشند.
میزان ثروت ونفوذ خانواده آنیلی به حدی است كه رسانه های ایتالیا از آنها به عنوان خاندان پادشاهی ایتالیا نام می برند.
كارشناسان اقتصادی درآمد سالانه خانواده آنیلی را بالغ بر 60 میلیارد دلار تخمین می زنند كه 3برابر درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران است.
ادواردو تحصیلات مقدماتی را در ایتالیا طی كرد و بعد به كالج آتلانتیك درانگلستان رفت و پس از آن در رشته ادیان وفلسفه شرق از دانشگاه پرینستون ایالات متحده با اخذ درجه دكتری فارغ التحصیل شد .

" او" از همان دوران جوانی علاقه ای به اداره ثروت عظیم خانوادگی به روش پدرش نداشت و فقط چند سال مسئولیت اداره باشگاه فوتبال یوونتوس را به عهده داشت که پس از مدتی وی را ازكار بركنار كردند و عمویش جای وی را گرفت .
در دهه 90 هیچگونه مسئولیتی نداشت و اغلب اوقات را با مطالعه ، سفر ، روزنامه نگاری و فعالیتهای بشر دوستانه گذراند .


15 نوامبر سال 2000(24 آبان 1379) جسد بی جان وی در زیر پل "ژنرال فرانكو رومانو" پیدا شد, ظاهر قضیه نشان می داد كه وی از روی پل به پائین پرت شده است .
موضوع مرگ وی از همان روز اول تا چند روز در را‌س اخبار قرار گرفت و هزاران سایت اینترنتی ، روزنامه ها وشبكه ها ی تلویزیونی در مورد درگذشت او اخباری را پخش كردند.
این رسانه ها "ادواردو" را فردی حساس ، گوشه گیر، منزوی ، خجالتی، معتاد و بیمار توصیف كردند ، اما در میان حجم عظیم اخبار منتشره خبری از انجمن فارغ التحصیلان ایتالیا منتشر شد كه ادواردو را یك مسلمان شیعه معرفی كرد و ادعا نمود كه وی توسط عوامل صهیونیست به شهادت رسیده است .اما علیرغم ارسال این خبر برای رسانه های مختلف هیچكدام حتی اشاره ای هم به آن نكردند.
قاضی پرونده یك روز پس از مرگ وی اعلام كرد كه او خودكشی كرده است که بنابر این تحقیقات خاصی انجام نشد و جسد وی بدون كالبد شكافی در همان روز دفن شد .
دكتر "ماركوبا وا" كه یكی از دوستان ادواردو می باشد می گوید : برای من عجیب است كه چطور وی را كالبد شكافی نكردند, در حالی كه اینجا اگر سگها و گربه ها در كنار خیابان بمیرند كالبدشكافی می شوند .
واقعیت این است كه ادواردو قبل از انقلاب مسلمان شده بود وپس از شیعه شدنش اسمش به مهدی تغییر داده شد . ظاهراً اولین آشنایی وی با انقلاب از طریق یكی از مصاحبه های "دكتر محمد حسن قدیری ابیانه" (رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا بین سالهای 58 تا 61) از طریق تلویزیون ایتالیا بوده است و پس از آن برای دیدار با وی به سفارت مراجعه می كند و پیوند دوستی بین آنها ایجاد می شود.
دكتر قدیری ابیانه شرح مسلمان شدنش را از او می پرسد .
"ادواردو" می گوید: در نیویورك كه بودم یك روز در كتابخانه قدم می زدم و كتابها را نگاه می كردم چشمم افتاد به قرآن . كنجكاو شدم كه ببینم در قرآن چه چیزی آمده است. آنرا برداشتم وشروع كردم به ورق زدن و آیاتش ر ا به انگلیسی خواندم ، احساس كردم كه این كلمات ،كلمات نورانی است ونمی تواند گفته بشر باشد. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم, آنرا امانت گرفتم وبیشتر مطالعه كردم و احساس كردم كه آن را می فهمم و قبول دارم .
محمد اسحاق عبداللهی نیز در مورد او می گوید: ادواردو خیلی شب ها بیدار می ماند و با نور شمع تا صبح قران را مطالعه می كرد.
" او" چند نوبت به ایران سفر كرده و با حضرت امام (رحمه الله علیه )، حضرت آیت الله خامنه ای واقای هاشمی رفسنجانی دیدار نموده و به زیارت حضرت امام رضا(علیه السلام) هم نایل آمده بود.
اقای هاشمی رفسنجانی در صفحه42 كتاب عبور از بحران می نویسد:آقای فخرالدین حجازی و پسر مدیر شركت فیات از ایتالیا كه مسلمان شده است به زیارت امام آمدند و از نیازهای دانشجویان اسلامی خارج از كشور مطالبی گفتند.(شنبه6فروردین1360)
ادواردو با اینكه به دلیل موقعیت مالی و سیاسی خانوده اش با بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی جهان ملاقات كرده بود، اما در ملاقات با حضرت امام(ره) به شدت شیفته سادگی ، عظمت و معنویت ایشان شده بود. این ارتباط عملاً مسیر زندگی ادواردو را عوض كرد. ایگورمن خبرنگار روزنامه لاستامپا ایتالیا می گوید: وقتی ادواردو از ملاقاتش با حضرت امام و تحت تاثیر قرار گرفتنش صحبت می كرد، من احساس كردم كه امام او را سحر كرده است.
ادواردو همچنین یك ماه قبل از شهادتش قصد داشت به ایران بیاید، ولی والدین او برای ممانعت از این سفر، گذرنامه اش را پنهان كرده بودند.
دكتر قدیری ذكر می كند كه برای خانواده آنیلی خیلی سخت بود كه در كشور ایتالیا كه مركز مسیحیت كاتولیك است بگویند كه پسر ناتور آنیلی به اسلام رو آورده است . بنابر این ادواردو را به شدت تحت فشار قرار دادند تا از اسلام دست بردارد.
تحریم و تهدیدش كردند كه از ارث محروم خواهد شد وحتی از ارث محرومش كردند، ولی او دست از اسلام بر نداشت و این خود به تنهایی می‌تواند احتمال خودكشی او را منتفی كند، چون او كه برای حفظ دینش حاضر به گذشت از میلیارها دلار ثروت شده بود، چگونه ممكن بود با این اعتقاد راسخ به اسلام، دست به خودكشی بزند كه در اسلام حرام است؟
"حسین عبداللهی از دوستان صمیمی ادواردو می گوید: چندین بار كه دوستانش می خواستند بروند خانه ادواردو -كه روی تپه بود - مجبور بودند تاكسی بگیرند من پول تاكسی آنها را می دادم, ببینید چقدر تحت فشار بود ،یعنی یك آنیلی پول تاكسی نداشت.
به او تهمت زدند كه تو دیوانه هستی و به زور او را در بخش روانی بیمارستانی بستری كردند كه به گفته خودش همه پزشكانش یهودی صهیونیست بودند. "ادواردو" می گفت كه آنها من را بالاخره خواهند كشت ، اینها سعی میكنند كه به هر وسیله ای مرا تحت فشار قرار دهند كه من دست از اسلام بكشم .در اواخر دهه 80 موضوع انتخاب جانشین برای سناتور آنیلی در شورای رهبری فیات مطرح شد و ادواردو را به دلیل اعتقادات مذهبیش نامناسب تشخیص دادند ،اما در واقع وارث اصلی او بود و باید بهانه ای برای كنارگذاشتنش پیدا می كردند.
در همین زمان ماجرای ماریندی پیش آمد. در اكتبر 1990 رسانه ها اعلام كردند كه به خاطر حمل 300 گرم هروئین وی را در شهر ساحلی ماریندی دركنیا دستگیركرده اند. ماجرایی كه اصلاً واقعیت نداشت و پلیس و دادگاه كنیا خیلی زود متوجه اشتباهشان شدند، اما خوراك مطبوعاتی مطبوعات ایتالیا كه اكثراً زیر نفوذ پدرش بود فراهم شد وبرخی حتی او را قاچاقچی نامیدند و تبرئه شدنش را به خاطر نفوذ پدرش می دانستنند .بعد از آن با اینكه برخی مطبوعات به اشتباه خود در مورد ادواردو اشاره كردند اما با گسترش شایعات ، افكار عمومی برای معرفی جانشینی غیر از او برای مدیریت فیات آماده شد .
در اوا یل دهه 90 پسر عمویش "جیووانی امبرتو" را به جانشینی انتخاب كردند. ادواردو نیز مخالفتی نكرد و حتی برای وی نامه نوشت و ضمن تبریك به او توصیه كرد كه بازیچه دست پول پرستان نشود .اما در سال 97 خانواده آنیلی با یك بحران مواجه شد . جیووانی در 36 سالگی ، بر اثر سرطان ناشناخته ای درگذشت . شورای رهبری نیز "جان الكان" خواهر زاده وی را به جانشینی انتخاب كرد كه یك یهودی صهیونیست و یهودی زاده بود . این انتخاب ادواردو را به شدت ناراحت كرد . او این بار سكوت نكرد و حتی با قدرت در مقابل خانواده اش كه تصمیم داشتند نام خانوادگی جان الكان را به آنیلی تغییر دهند ایستاد و اجازه این كار را نداد .وی مصاحبه ای با روزنامه "مونیفست " كه متعلق به حزب چپ ایتالیا و به لحاظ سیاسی مخالف پدرش بود انجام داد و بشدت انتقاد كرد .

"ادواردو" : زمانی كه ما در آن زندگی می كنیم زمان انحطاط ارزشهاست . تنها هدف و اسطوره پول جمع كردن است . پول پرستی بسیار بدتر از مواد مخدر است . ما همه از رواج مواد مخدر درمیان جوانان نگرانیم ، اما متوجه نیستیم كه به سمت دنیایی می رویم كه اساس آن بر پایه مقدار حساب بانكی افراد است . اما همه اینها رو به پایان است وبه اعتقاد من در آینده بعد از یك شبه رنسانس وارد عصری می شویم كه دیگر بر پایه خردگرایی و تجربه گرا یی دكارت نیست. مانباید فراموش كنیم كه استثمار انسانها از طبیعت مقدمه ای برای بهره كشی انسانی از انسان دیگر است . درست نیست صنعت اتومبیل سازی كه وظیفه اش زندگی دادن به میلیونها خانواده است بر عكس عمل كند . به اعتقاد من پول باید وسیله باشد نه هدف . درست بعد از تشییع جنازه پسر عمویم ، جان الكان كه هنوز 22 سالش نشده به سمت هیئت مدیره فیات منسوب شد و من فكر می كنم این انتخاب یك سقوط برای دم و دستگاه در بر داشته باشد . این پسر قدم در راه خطرناكی گذاشته است و این انتخاب برای فیات بسیار منفیه . فیات یك موسسه جدیه, نه یك باشگاه برای 20 ساله ها .
او نه تنها تا آخرین لحظه زندگیش بر ایمان اسلامی خود پایدار مانده بود ، بلكه درصدد مسلمان كردن دیگران نیز برآمده بود . حتی دو روز قبل از شهادتش با دو كشیش در استان توسكانا در مورد اسلام ملاقات داشت و به همین مناسبت از دوستان مسلمان خود خواسته بود تفاسیری را كه در مورد آیه "جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا" وجود دارد را در اختیار او قرار دهند. یك نفر از دوستان ایتالیایی او كه از خانواده ای ثروتمند بود نیز با تلاش های ادواردو و به دنبال صحبتی كه دكتر قدیری با او داشته در حضور ایشان مسلمان شیعه شده بود.
در یک دست نوشته از ادواردو آمده است که: واضح است كه آخرین پیامبر الهی، محمد(ص) است. برای اینكه این آخرین گفتار و قوانینی است كه خداوند نازل كرده تا روز قیامت، بنابراین بعد از اسلام هیچ دین جدیدی نخواهد امد.
ادواردو نگران سوء قصد از سوی صهیونیستها بود و به دكتر قدیری گفته بود كه آنها او را به خاطر اسلام آوردنش خواهند كشت و قتل او را به خود كشی ، حادثه غیر مترقبه یا بیماری نسبت خواهند داد ، اما تصور می كرد كه تا پدرش زنده است او نیز از قتل مصون است .
باشهادت ادواردو ، سهم او از ارث پدر و مادر پیرش ، تماماً به تنها خواهرش مارگریتا (Margherita) خواهد رسید و با توجه به اینكه خواهر او 7 فرزند از 2 شوهر دارد ، این ارث بین آنها تقسیم خواهد شد. مارگریتا خواهر ادواردو از شوهر اولش به نام آلین الكان (AlainElkann) كه یهودی است ، چند فرزند و از شوهر دومش سرجه دفالن (Serge De Phalen ) كه مسیحی است نیز چند فرزند دیگر دارد ، بنابراین بخشی از سهم ارث ادواردو به چند فرزند یهودی خواهر او خواهد رسید . ضمنا ً مدیریت موسسه فیات و سایر موسسات خانواده آنیلی نیز به نوه بزرگ سناتو ر آنیلی یعنی جاكوب(Jacopo )(جان الكان) یهودی 23 ساله ، فرزند بزرگ مارگریتا خواهد رسید

صهیونیستها با به شهادت رساندن ادواردو هم موجب شدند بخشی از ثروت عظیم پدر به دست یك مسلمان نیفتد و هم با توجه به وضعیت وارثین ، نیمی از سهم ادواردو نصیب فرزندان یهودی خواهرش شود. جالب اینجاست كه جورجو برادر سناتور آنیلی نیز در سن 36 سالگی به مرگ مشكوكی در سالهای دوركشته شده و سهم او بین بقیه تقسیم گشته بود.
مارلا كاراچولو"(Marella Caracciolo) ، مادر ادواردو نیز یك پرنسس یهودی است .صهیونیستها زنان یهودی را در سر راه زندگی مردان ثروتمند قرار می دهند تا بدینوسیله راه انتقال ثروت به جامعه یهودی را باز كنند . مرگهای مشكوكی كه در این خانواده های ثروتمند رخ می دهد در جهتی است كه ارث در نهایت - هر چند در مدت زمان طولانی- به یهودیان منتقل گردد. اتفاقی كه با درگذشت ادواردو و عمو و پسر عموی مسیحیش رخ داد و باعث شد كه ثروت و مدیریت خانواده آنیلی از دست مسلمانان وكاتولیك ها خارج شود و به دست یهودیان این خانواده بیفتد .
هر اتفاقی كه برای 4 فرزند كوچك مارگریتا كه از پدر مسیحی هستند ( یعنی برای ماریا 12 ساله ، پیترو 12 ساله ، سوفیا 10 ساله و آنا 8 ساله) بیفتد ، بر ثروت چند فرزند دیگر او كه از پدر یهودی هستند ( یعنی جاكوب 25 ساله ، لاپو 20 ساله و جینورا 18 ساله) افزوده خواهد شد و بنابر این می توان پیش بینی كرد كه در آینده ،صهیونیستها برای 4 نوه كوچك سناتور آنیلی كه پدرشان مسیحی است نیز نقشه ای بكشند و اتفاقاتی نظیر آنچه برای ادواردو ، عمو و پسر عمو یش افتاد برای آنها نیز رخ دهد .
با توجه به نفوذ فیات در ایتالیا، متاسفانه در آینده شاهد نفوذ روزافزون صهیونیست ها در این كشور خواهیم بود.