تبیان، دستیار زندگی
دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علماء اعلام بلاد با هدف تبادل نظر پیرامون «حوزه انقلابی؛ بایسته ها و راهکارها» در سالروز شهادت امام حسن عسگری علیه السلام و در آستانه سالروز امامت فرزند برومندش حضرت حجت (عج) برگزار گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن کامل بیانیه پایانی دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد
اجلاس

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة‌الله فی الارضین.

دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علماء اعلام بلاد با هدف تبادل نظر پیرامون «حوزه انقلابی؛ بایسته ها و راهکارها» در سالروز شهادت امام حسن عسگری علیه السلام و در آستانه سالروز امامت فرزند برومندش حضرت حجت ابن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار گردید.

در این اجلاس شرکت کنندگان علاوه بر کسب رهنمود و استماع توصیه‌های مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی «دامت برکاته»و اساتید محترم و اعاظم استانها درباره موضوع اجلاس به تبادل نظر پرداختند و بر نکات ذیل تاکید می‌نمایند:

۱- روحانیت اصیل و انقلابی وارثان بحق انبیاء عظام سلام الله علیهم اجمعین و اوصیاء مکرم آنها می‌باشند و هدف اصلی آنان اعتلاء کلمة توحید و تحقق ارزش‌های الهی است و این همان اساس هدف انقلاب اسلامی است، از این روست که انقلاب اسلامی و به تبع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی مولود حرکت انقلابی روحانیت اصیل می‌باشد. لذا روحانیت و حوزه‌های علمیه هیچگاه نسبت به آینده و سرنوشت انقلاب اسلامی بی‌تفاوت نبوده و نخواهد بود.

۲- پشتیبانی، هدایت، نظارت و مراقبت از جمله وظایف اصلی حوزه های علمیه و روحانیت نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد که همواره بر آن اهتمام جدی خواهد داشت و هر‌گونه تلاش برای تخریب این روحیه را توطئه ای جهت جدایی دین از سیاست می‌داند.

۳- حفظ وحدت، اتحاد و همدلی در صفوف مسلمانان با تکیه بر تعالیم بلند و رهایی بخش اسلام ناب از ضروری‌ترین نیازهای امروز جهان اسلام بوده و تلاش‌های خائنانه ای که در جهت ایجاد شکاف در میان امت اسلامی توسط استکبار جهانی و نظام سلطه بویژه عناصر وابسته آن‌ها نظیر رژیم سفاک سعودی، وهابیت منحط و مزدوران آنها یعنی عناصر تکفیری و ارهابی صورت می‌گیرد محکوم نموده و تعاون و همدلی علماء اسلام و طرد عناصر مزدور وابسته و جلوگیری از طرح مسائل انحرافی را تنها راه پیروزی بر توطئه‌های دشمنان می‌دانیم.

۴- حرکت مستقیم و پرشتاب کاروان انقلاب اسلامی مرهون کاردانی و رهبری کم نظیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» و حضور همدلانه و مجدانه آحاد ملت ایران اسلامی در صحنه است و روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن ستایش نقش بی‌بدیل رهبری نظام در مهار فتنه‌ها و سکان‌داری انقلاب و مقابله با زیاده خواهی‌های نظام سلطه و استکبار جهانی و حفظ استقلال و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه را وظیفه دائمی خود می‌داند.

۵- مرجعیت شیعه به عنوان عالی‌ترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز در دفاع از کیان اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) و انقلاب اسلامی بوده و خواهند بود و حمایت و پیروی از این استوانه‌های علم و دین را وظیفه دائمی خود داشته و تلاش‌های مؤثر این عزیزان را در حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی ارج می‌نهد و توجه همگان بویژه مسئولین و دست‌اندرکاران را به رعایت رهنمودهای این دلسوزان اسلام و انقلاب جلب می‌نماید.

۶- تهاجم فرهنگی، سیاسی و تبلیغی استکبار جهانی بویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی واقعیت انکار‌ناپذیری است که مقابله با آن باور و عزم جدی مسئولین اجرایی و فرهنگی کشور و کلیه دلسوزان نظام را می‌طلبد که آسیب‌های اجتماعی برخی از آثار مخرب این تهاجم دشمن می‌باشد و حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه تمدن اسلامی و احیای ارزش‌های دینی مقابله با این هجوم گسترده دشمن را وظیفه اصلی و ذاتی خود تلقی می‌کند و معتقد است که مقابله با این تهاجم گسترده و آثار مخرب آن بویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی جز با همدلی همگان و برنامه‌ریزی صحیح و توجه به مقتضیات اسلام و انقلاب میسر نخواهد بود. در این راستا حضور نیروهای مؤمن و انقلابی کارآمد و متخصص در عرصه فرهنگ را امری ضروری و بسیار مهم می‌دانیم.

۷- بدعهدی و پیمان شکنی‌های مکرر آمریکایی‌ها در مسئله برجام که در حقیقت برخاسته از عمق کینه و خباثت استکبار جهانی به‌سرکردگی آمریکاست من جمله تصویب تحریم‌های اخیر در کنگره آمریکا این درس عبرت و پیام را برای مسئولین کشور دارد که تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است. و آمریکا باید بداند که تصویب تحریم‌ها که نقض صریح برجام می باشد پاسخ قاطع و کوبنده ایران اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

۸- تجاوز گسترده رژیم سعودی به یمن و کشتار مکرر و مداوم مردم بی‌دفاع شیعیان عربستان، مردم بحرین، صدور تکفیر و ارهاب و تروریسم به منطقه و ایجاد ناامنی را محکوم نموده و از مسلمانان آزاده جهان بویژه علماء و فرهیختگان می خواهیم اجازه ندهند که بیش از این کسانی که بی‌کفایتی آنها در اداره حرمین شریفین مکرر به اثبات رسیده است  و دست آن‌ها تا مرفق در خون مسلمانان منطقه در عراق، لبنان سوریه فرو رفته است بیش از این با جنایات و افکار خود ساخته و منحرف وهابیت ساحت اسلام ناب محمدی(ص) را خدشه‌دار نمایند.

۹- امر تبلیغ از رسالت‌های مهم روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده که امروز با هجوم شبهات و نیازهای فرهنگی جهان بویژه جهان اسلام‌، گسترش فضاهای مجازی توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی و اثرات مخرب آن، تلاش مضاعف مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد از این رو لازم می‌دانیم ضمن توجه به نیازهای جدید و شیوه‌های نوین سیاستگذاری‌ها در این عرصه که منجر به افزایش ظرفیت‌ها و هم‌گرایی و استفاده از فرصت‌های جدید گردد با دقت و شتاب بیشتری همراه شود.

۱۰- تحول در حوزه‌های علمیه به معنای آمادگی و توجه روز آمد به نیازهای جهان و برای حوزه پاسخ‌گو از مباحث مهم امروز حوزه‌های علمیه است که همواره مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» بوده است از این‌رو لازم است حوزه‌های علمیه این مباحث پر اهمیت را تا حصول نتیجه دنبال نمایند.

۱۱- ضمن توجه به تلاش‌های صورت گرفته در مهار تورم و رسیدگی به محرومین و اقشار کم درآمد بویژه در عرصه سلامت و بهداشت مراتب نگرانی خود را نسبت به وضع اقتصادی عموم مردم خاصه طبقات ضعیف و کم در آمد ابراز داشته و از مسئولین محترم در قوای مقننه و مجریه می‌خواهیم هر چه سریعتر با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهتر از امکانات مادی و معنوی کشور با مدیریت جهادی توجه جدی به اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل شایسته‌ای انجام دهند.

۱۲- در خاتمه با گرامیداشت یاد امام راحل (قدس سره)، شهیدان گلگون کفن و همه عزیزانی که سالیان قبل در کنار و همسنگر ما در پاسداری از ارزش‌های اسلام و انقلاب بوده‌ان و برای سلامتی و طول عمر  مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» دعا نموده و ظهور و تعجیل در فرج مولایمان حضرت ولی عصر «ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء» را از خداوند منان مسئلت می‌نمائیم و آخر دعوانا انا الحمد لله رب العالمین.

محمدیزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

۱۸ آذر ماه ۱۳۹۵
۸ ربیع الاول۱۴۳۸

منبع: حوزه نیوز

تهیه و تنظیم: سید سبحان بطحایی