تبیان، دستیار زندگی
ار دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، در حاشیه مراسم هشتمین همایش حکیم ملاصدرا به خبرنگار "مهر" گفت: طرح نظام سیاسی در حکمت حکمای اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است و برگزاری همایش هایی ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح نظام سیاسی در حکمت اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار

دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، در حاشیه مراسم هشتمین همایش حکیم ملاصدرا به خبرنگار "مهر" گفت: طرح نظام سیاسی در حکمت حکمای اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است و برگزاری همایش هایی از این دست می تواند بستر مناسبی برای تبیین و ارائه این نظریات باشد .

دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" در پاسخ به این پرسش که چرا طی یک دهه اخیر توجه بسیاری به احیاء، انتشار و تصحیح آثار ملاصدرا شده اما به گذار از اندیشه های صدرایی و متوقف نبودن در آن توجه خاصی نشده اظهار داشت : این پرسش کاملا صحیح است. ما در ابتدا باید بدانیم که چه منابعی داریم، سپس رساله ها را مورد بازخوانی و تبیین قرار دهیم. جامعه باید در ابتدا با متون بازخوانی شده آشنا شود. همچنین تفسیر بر متون سخت و دشوار را نیز مورد توجه قرار دهیم.

دکتر محقق داماد افزود : مفسرین غربی کانت، کانت را تجلی دادند. متاسفانه ما معلم ملاصدرا هستیم یعنی فقط متون ملاصدرا را تدریس می کنیم. در حالی که ما باید مفسر باشیم و وظیفه مفسر این است که سوالاتی که برای دنیای امروز مطرح است را به ملاصدرا عرضه کند و از او پاسخ بگیرد.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد : مثلا استیس مفسر هگل است و یا نویسندگانی که در پیرامون کانت آثاری نوشتند. اینها به گونه ای نیستند که متن کانت را واژه به واژه ترجمه کنند. سوالاتی که در جهان امروز مطرح می شود را باید از منبع غنی پاسخ بگیریم.

وی با تاکید بر این مطلب که حکما معتقدند حکمتشان جامع است گفت : حکمت بر دو نوع است حکمت نظری و حکمت عملی. در بخش حکمت عملی، اخلاق، سیاست مدن و تدبیر منزل مطرح است. همه این موارد در دنیای امروز سوال برانگیز است. اخلاق یعنی چه؟ منبع خیر چیست؟ منبع شر کدام است؟ تمام این موارد را باید به ملاصدرا عرضه کنیم و ببینیم متن حکمت ملاصدرا چه پاسخی دارد.

دکتر محقق داماد خاطر نشان کرد : باید بدانیم که طرح نظام سیاسی در این حکمت به چه طرحی منتهی می شود و دریابیم که الگوی سیاسی حکمای اسلامی چه الگویی بوده آیا  الگویی که در جامعه ما به نام جمهوری اسلامی مطرح است همان الگوی حکمای اسلامی پیشین است  .

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم  در پاسخ به این پرسش که محافل علمی ما تا چه اندازه قابلیت پاسخ به چنین پرسش هایی را دارند اظهار داشت : چنین همایش هایی که برگزار می شود می تواند بستر مناسبی برای تبیین و ارائه این نظریات باشد. من فکر می کنم از این پس در دانشگاه ها رساله های مختلفی در این باره گرفته شود.

دکتر محقق داماد در پایان تاکید کرد : من مقاله رئیس اول از دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا را که امروز در هشتمین همایش حکیم ملاصدرا، که به موضوع حکمت عملی در مکتب ملاصدرا اختصاص دارد را با هدف خاصی ارائه کردم و معتقدم  امروز نسل جوان و تحصیل کرده تشنه شنیدن چنین مطالبی است.