تبیان، دستیار زندگی
بیستم آذر مصادف با سالروز آغاز عملیات مطلع الفجر است، عملیاتی که در آن ارتفاعات شیاکوه به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و خسارات سنگینی به دشمنان وارد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالروز آغاز عملیات مطلع‌الفجر

بیستم آذر مصادف با سالروز آغاز عملیات مطلع‌الفجر است، عملیاتی که در آن ارتفاعات شیاکوه به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و خسارات سنگینی به دشمنان وارد کرد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
title

عملیات مطلع الفجر از ساعت 3 بامداد روز بیستم آذرماه 1360 توسط رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی گیلانغرب به منظور تصرف ارتفاعات شیاکوه، چرمیان و تنگ قاسم آباد به مرحله اجرا درآمد و این عملیات به مدت 27 روز ادامه داشت.

وضعیت ارتفاعات شیاکوه و چرمیان:

رشته ارتفاعات شیاکوه و چرمیان به موازات یکدیگر در جنوب غرب محور گیلانغرب - قصرشیرین واقع شده‌اند و از سمت جنوب‌شرقی به طرف شمال غرب امتداد یافته‌اند. این ارتفاعات توسط دشت شکمیان از یکدیگر جدا شده‌اند. جنس زمین سنگلاخی و شیب تند دامنه‌های ارتفاعات شیاکوه مانع هرگونه حرکت خودرویی می‌شود. ارتفاعات یاد شده از چند قله بهم پیوسته تشکیل شده‌اند که مهمترین آنها قله‌های بزنعلی، فریدون کشیا، چقاعلی،انار،تلوار،چل کسان و ... هستند.

ارتفاعات شیاکوه میدان دید و تیر خوبی بر دشت خان لیلی، چقا حمام و دره شکمیان دارند. ارتفاعات چرمیان هم معبر گیلانغرب قاسم‌آباد را از سمت غرب تحت نظارت دارد.

اهداف عملیات مطلع الفجر:

1-تصرف و تأمین ارتفاعات شیاکوه، چرمیان و تنگ قاسم‌آباد.

2-درگیر کردن نیروهای متجاوز بعث عراق در مناطق عملیاتی غرب کشور به منظور سهولت در اجرای عملیات رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی جنوب.

3- فراهم آوردن شرایط لازم برای تسهیل اجرای عملیاتهای آفندی نیروهای خودی در منطقه گیلانغرب.

4-وارد آوردن خسارات و تلفات به متجاوزان بعث عراق.

طرح مانور:

در طرح مانور این عملیات دو محور اصلی که هر یک دارای محورهای فرعی نیز بودند برای انجام عملیات و رسیدن به اهداف مورد نظر پیش‌بینی شده بود:

هدف محور شمالی عبور از تنگه های حاجیان، کورک، قاسم‌آباد و قطع جاده گیلانغرب به قصرشیرین بود و هدف محور جنوبی نیز تصرف ارتفاعات چرمیان، شیاکوه و الحاق با نیروهای محور شمالی بود.

عملیات در روز20 آذر 1360 آغاز شد، ابتدا ارتفاعات شیاکوه و چرمیان در محور جنوبی به تصرف نیروهای خودی درآمد و اما در محور شمالی به رغم موفقیت اولیه تلاش رزمندگان نتیجه‌ای نداشت.

نتیجه عملیات:

ارتفاعات شیاکوه به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و علی‌رغم استقامت و تلاش فراوان، یگانهای شرکت کننده در عملیات بعلت آتش شدید دشمن، پاتک‌های مکرر و سخت بودن پشتیبانی از یگانها سرانجام با وارد کردن تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن به مواضع قبلی خود بازگشتند.

بیش از 1700 نفر از نفرات دشمن کشته و زخمی و 140 نفر نیز اسیر شدند.

تیپ‌های 2، 36، 412، 425 و 503 پیاده و «تیپ 32 » نیروی مخصوص دشمن همراه با «گردان 4 تانک» و گردانهای کماندویی خسارات سنگین و قابل ملاحظه‌ای متحمل شدند.


منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .