تبیان، دستیار زندگی
سالیانِ سال است که عربستان با افزایش قدرت ایران در منطقه، سیاست های خصمانه و تندی را در برابر کشورمان اِعمال می کند تا شاید ضمن پوشاندن چهره ی استکبارطلبانه ی خود، قدرت بر باد رفته اش را احیا کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائم بیماری سادیسم آل سعود! +اینفوگرافی

سالیانِ سال است که عربستان با افزایش قدرت ایران در منطقه، سیاست های خصمانه و تندی را در برابر کشورمان اِعمال می کند تا شاید ضمن پوشاندن چهره ی استکبارطلبانه ی خود، قدرت بر باد رفته اش را احیا کند.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

سادیسم، آل سعود، سیاست خصمانه،منطقه،ایران،عربستان،نفت،بین الملل،ایران اسلامی،یمن،جنگ

بیش از 3 سال است که روابط سیاسی "عربستان سعودی" با کشورهای همسایه در منطقه، بالاخص "ایران اسلامی" آشفته و نامناسب گشته است. این سطح از روابط که در جامعه ی بین الملل به "سیاست خصمانه" معروف است از سوی عربستان و بر پایه ی دستورات مقامات ارشد آمریکایی و در دست داشتن نبض بازار نفت آغاز گردید.
حکومت آل سعود طی سال های اخیر باعث گسترش ناامنی های خاصی در منطقه شده است؛ از برنامه ریزی های بلند مدت در راستای تضعیف مقاومت گرفته تا راه اندازی جنگ در یمن و کشتار هزاران غیر نظامی. اما اختلاف و سیاست های خصمانه ی عربستان در قبال ایران، سبقه ای بیش از یک قرن دارد و می توان 3 محور اصلی را در این راستا برشمرد.

2 مهر ماه سال 1394 شوک عظیمی از سوی حکام نالایق آل سعود به ایران و دیگر کشورهایی که در حج آن سال شرکت کرده بودند واردشد. شوکی به وسعت مرگ بیش از 7000 زائر از سراسر جهان که 464 تن از آنان ایرانی بودند.

الف - تحریف اسم خلیج فارس:

سال ها پیش موج تبلیغاتی گسترده ای از سوی انگلستان باهدف تغییر نام "خلیج فارس" و در راستای اهداف استعمار طلبانه یاین دولت، جهان را دربر گرفت. این مسئله که با هدف اصلی تجزیه و جدایی این خلیج از کشور ایران راه اندازی شده بود؛ بتدریج از سال 1900آغاز و در1970با اعلام همکاری کشورهای عربی به رهبری آل سعود،به اوج خود رسید به طوری که حتی نقشه ی خلیج فارس در موزه "شیخ سعید آل مکتوم" (حاکم پیشین دبی) نیز مورد دستکاری قرار گرفته و کلمه ی"Persian" از آن حذف شد و در پی این جریان دولت های عربی از به کار بردن خلیج فارس امتناع کردند.
این در حالی است که بنابر اسناد مکتوب تاریخی مربوط به قرن پنجم میلادی، جغرافی دانان و دانشمندانو حتی حاکمان نیز این منطقه را "خلیج فارس" نام برده اند اما عربستان سعودی با ادعاهای واهی سعی بر تحریف و تکذیب این واقعیت بین المللی داشته و از این رو سیاست های خصمانه ای را با کشور ایران در دستور کار قرار داده است. در سال 2012 نیز بزرگ ترین موتور جست و جوگر جهان (گوگل) "خلیج فارس" را از روی نقشه گوگل (Google maps) حذف نمود.

افشای بیماری سادیسم آل سعود! +اینفوگرافی

اینفوگرافی سیاست های خصمانه عربستان علیه ایران

ب - پس از انقلاب اسلامی ایران:

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و به خطر افتادن منافع عربستان در ایران اسلامی، فاز جدیدی از خصومت حکام عربی در برابر کشورمان آغاز گردید. انقلاب اسلامی که با هدف راه اندازی حکومتی مردمی و اسلامی و با شعار "نهضت آزادی" و "حمایت از مستضعفین جهان"، روی کار آمده بود برای کشورهای مستکبر و ظالم خطر بزرگی محسوب می شد. خطری به وسعت زلزله ای جهانی در راستای بیداری اسلامی.
دولت های عربی که متوجه خطر جمهوری اسلامی ایران از نخستین روزهای آغاز انقلاب شده بودند، به سرعت برآن شدند تا با راه اندازی یک جنگ نظامی قدرت ایران را تضعیف نمایند و به همین علت در تمام سال های جنگ تحمیلی ایران؛ عربستان و دیگر جیره خواران آن تمام قد از حکومت دیکتاتوری عراق حمایت و به کمک های گسترده ی مالی و نظامی به صدام حسین پرداختند اما چنانچه تاریخ گواهی می دهد؛ آنان با شکستی عظیم روبرو گشتند.

عربستان سعودی از تحریم های علیه ایران آشکارا حمایت کرد و با فشردن دست دوستی گروه منافقین دشمنی خود را با نظام جمهوری اسلامی فریاد زد.

ج - حادثه منا و احیای تنش های سیاسی ایران و عربستان :

2 مهر ماه سال 1394 شوک عظیمی از سوی حکام نالایق آل سعود به ایران و دیگر کشورهایی که در حج آن سال شرکت کرده بودند واردشد. شوکی به وسعت مرگ بیش از 7000 زائر از سراسر جهان که 464 تن از آنان ایرانی بودند. (پیش تر نیز در سال 66 و در پی مراسم اعلام برائت از مشرکین 402 زائر ایرانی توسط نیروی نظامی عربستان به شهادت رسیدند.)
این فاجعه که بر اثر بی کفایتی های آل سعود رخ داده بود با فرافکنی های دولتمردان سعودی همراه شد و این جریان باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران واکنشی ایران مواجه شد. سخنان صریح و قاطعانه ی مقام معظم رهبر طی صدور بیانیه ای و ایستادگی در برابر توهین ها و رفتار بی شرمانه ی حکام سعودی، موجب شد تا وزیر امور خارجه ی این کشور مواضع تندی را در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ نماید. مواضعی که لبریز از خصومت و غرض های سیاسی است.
حائز اهمیت آن که این روند خصمانه به همین جا ختم نشد؛ عربستان سعودی از تحریم های علیه ایران آشکارا حمایت کرد و با فشردن دست دوستی گروه منافقین دشمنی خود را با نظام جمهوری اسلامی فریاد زد.
آنان با برگزاری میتینگ های متعدد به ایران هراسی در جامعه ی بین المللی پرداخته و میلیون ها دلار کمک بلاعوض به این گروه تروریستی را در دستور کار قرار دادند تا اهداف شومشان را در متزلزل سازی پایه های نظام ایران اسلامی، محقق سازند. اما با روند سیاسی جاری کشورمان و همچنین ارائه ی طرح های صلح طلبانه در راستای برقراری امنیت و ثباط سیاسی منطقه، تاکنون این نقشه ها خنثی شده اند.

نتیجه :

با نگاهی کلی بر روند سیاست های خاصِ حکومت آل سعود در ادامه راه حاکمان پیشین این سرزمین علیه ایران اسلامی، به سهولت در می یابیم که تمامی این خصومت ها ناشی از افزایش روزافزون قدرت ایران و به خطر افتادن قدرت این حکومت ظالم در منطقه است. ایران از گذشته تاکنون، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سیاست های صلح طلبانه ی خود به جهانیان ثابت کرد که بزرگترین هدف ما ایجاد ثبات و امنیت، نه تنها در منطقه که در سراسر جهان است و گواه این مهم؛ حمایت از مظلومان، اتخاذ سیاست های منعطفانه و پای میز مذاکره نشستن به جای لشکرکشی های نظامی برای حل مشکلات سیاسی است. در حالی که جنگ افروزی های آل سعود در کشورهای مختلف، سال هاست که آرامش را از منطقه سلب نموده و میدان را برای مانور سیطره طلبانه ی غربی ها آماده ساخته. با اوج گیری دخالت های حاکمان آل سعود در مسائل داخلی کشورهای همسایه و اعتراضات گسترده به سیاست های این کشور، اینک زمان آن رسیده که حکام سعودی در روند سیاسی خود تغییرات اساسی اِعمال نمایند زیرا در غیر این صورت با واکنش های قاطع ایران و دیگر کشورهای حامی صلح روبرو خواهند شد.