تبیان، دستیار زندگی
برخی افراد از این موضوع که تلفن های همراهشان هنگام قرار گرفتن در برابر هوای سرد دچار مشکل شود، ابراز نگرانی می کنند. البته باید توجه داشت که دما برروی عملکرد باتری گوشی ها بی تاثیر نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باشید گوشی تان سرما نخورد !

برخی افراد از این موضوع که تلفن‌های همراهشان هنگام قرار گرفتن در برابر هوای سرد دچار مشکل شود، ابراز نگرانی می‌کنند. البته باید توجه داشت که دما برروی عملکرد باتری گوشی‌ها بی‌تاثیر نیست...

فرآوری: سیدمحمد  امین سعادت-بخش دانش تبیان

گوشی

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه هوای سرد موجب از کار افتادن باتری‌های تلفن همراه می‌شود، اما هوا باید چقدر سرد باشد که روی این ابزار فناوری تاثیر منفی بگذارد و مشکل ایجاد کند؟ در این گزارش به تاثیرات دما بر روی باتری‌ تلفن‌های هوشمند اشاره شده است و اینکه آیا هوای سرد برای تلفن‌های همراه مضر است یا خیر.

اغلب دیده می‌شود که باتری‌های ماشین در هوای سرد از کار می‌افتند و به دستگاه‌های دیگری نیاز دارند که دومرتبه به کار بیفتند. آیا این قاعده برای گوشی‌های هوشمند نیز صدق می‌کند و آیا دستگاه شوکی وجود دارد که با استفاده از آن بتوان گوشی هوشمند را به کار انداخت؟

اما سرما چه اثری می‌تواند بر روی تلفن همراه بگذارد؟ آیا سرمای زیاد می‌تواند منجر به از کار افتادن و یا بروز اختلالات جدی در آن شود؟ آیا رها کردن تلفن همراه در برف به مدت یک ساعت می‌تواند آن را از کار بیندازد؟

گروهی از افراد ماجراجو این موضوع را با انجام آزمایش امتحان کرده‌اند. آن‌ها تعدادی گوشی موبایل را در معرض سرمای شدید قرار داده‌اند تا ببینند واقعاً چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد.

نتایج آزمایش‌ها به صورت کلی چنین بود:

• در دمای منفی 12 درجه سانتی‌گراد: صفحه نمایش گوشی‌ها تاریک شد.

• در دمای منفی 23 درجه سانتی‌گراد: برخی گوشی‌ها دچار مشکلات باتری شدند.

• در دمای منفی 29 درجه سانتی‌گراد: برخی گوشی‌ها خاموش شدند.

• در دمای منفی 34 درجه سانتی‌گراد: صفحه‌های نمایش و باتری دچار مشکلات بسیار جدی شدند.

• منفی 40 درجه سانتی‌گراد: تمام تلفن‌ها در این دما از کار افتادند، به جز یک گوشی موتورولا. گوشی مورد نظر تا دمای منفی 48 درجه سرما را تحمل کرد.

زمانی که باطری‌های لیتیومی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند، عملکرد آنها دچار ضعف می‌شود.

این در حالی است که هیچ‌کدام از گوشی‌ها دچار مشکلات دائمی نشدند و تمامی این مشکلات موقتی بودند، بدین معنی که پس از بازگشت تلفن‌های همراه به دمای عادی، مشکلات آن‌ها برطرف شد.

چطور عملکرد باتری‌ گوشی‌های هوشمند را حفظ کنیم؟

دمای مناسب برای شارژ باتری‌های لیتیوم‌-یونی بین ۱۰ درجه و ۳۰ درجه سانتیگراد است. در حالی که میزان شارژ مناسب که باید در باتری ذخیره شده باشد، بین ۴۰ تا ۸۰ درصد است. اگر این توصیه ها را جدی بگیرید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید عمر باتری شما افزایش می‌یابد.

همچنین باید توجه داشته باشید که باتری‌های لیتیوم‌-یونی گاهی به طور خودکار شروع به تخلیه شارژ می‌کنند که این موضوع البته بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت است، اما معمولا هر ماه بین ۱.۵ تا ۲ درصد رخ می‌دهد که همچنین به دما نیز بستگی دارد.

بالاخره، متوسط طول عمر یک باتری، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه است و هر چرخه زمانی است که باتری شما به اتمام رسیده و دومرتبه شارژ شده است.

عملکرد صفحه های لمسی گوشی های هوشمند و تبلت ها در برابر سرما

بعضی ازشرکت های سازنده گوشی های هوشمند کم ترین دمای قابل تحمل توسط گوشی را در لیست ویژگی های محصول خود قید می کنند. مثلا آیفون ۵ اس زمانیکه خاموش است درجه حرارت بین ۴- تا ۱۱۳ درجه فارنهایت را تحمل می کند اما زمانیکه دستگاه روشن می شود این رنج بسیار محدودتر می شود. شرکت اپل کمترین دما برای استفاده از گوشی را ۳۲ درجه فارنهایت پیشنهاد داده است. کمترین دمای قابل تحمل دیگر گوشی ها بسیار کمتر از آیفون ۵ اس است و حتی بعضی از آنها در دمای ۴- هم کار می کنند.

زمانی که باطری‌های لیتیومی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند، عملکرد آنها دچار ضعف می‌شود. در سرما، باطری یک گوشی نسبت به گوشی که در دمای مناسب قرار دارد با سرعت بیشتری به پایان رسیده و ناگهان خاموش می‌شود. این مشکل موقتی است و زمانی که درجه حرارت گوشی به سطح عادی بازگردد، مشکل برطرف خواهد شد. از این رو در چنین شرایطی نباید گوشی را خاموش و روشن کرد و تنها باید آن را به محیطی سربسته برده و انتظار کشید تا حرارت آن به سطح عادی بازگردد. خاموش و روشن کردن گوشی در چنین شرایطی که باطری از شدت سرما دچار نقص شده،‌تنها موجب آسیب دیدگی بیشتر گوشی شده و طول عمر باطری را کاهش خواهد داد.

میزان شارژ مناسب که باید در باتری ذخیره شده باشد، بین ۴۰ تا ۸۰ درصد است.

متخصیص تعمیر گوشی های همراه پیشنهاد می کنند که اگر در دمای بسیار سرد گوشی شما خاموش شد٫ تا قبل از وارد شدن به مکان گرم تر اقدام به روشن کردن گوشی خود نکنید و همچنین اجازه دهید قبل از ریستارت کردن مدت زمانی بگذرد واجزا داخلی گوشی گرم تر شود. اگر زود هنگام گوشی خود را روشن کنید٫ دستگاه آسیب بیشتری می بیند. البته فقط باتری نیست که در دمای سرد آسیب می بیند. گوشی های هوشمند از قطعات الکتریکی ظریف و حساس زیادی تشکیل شده است مانند اسکرین های LCD که در دماهای غیر طبیعی بد عمل می کند و آسیب می بیند.

در سرمای شدید، نمایشگر LCD گوشی‌ها نیز ممکن است با نقص مواجه شوند. همچنین این امکان وجود دارد که شیشه‌های به کار رفته در بدنه گوشی‌ها،‌به ویژه سطوح شیشه‌ای که از پیش دچار ترک و شکاف‌های ریز شده‌اند، در اثر سرما شکسته شوند. گزارشهای متعددی نشان داده‌اند که شیشه‌های به کار رفته در بدنه گوشی‌های آی‌فون در سرمای منجمد کننده در دست کاربران خرد شده است. در کشور فنلاند که بالاترین میانگین حرارت هوا یک درجه سلسیوس است،‌آژانس دولتی مصرف‌کنندگان به شهروندان هشدار می‌دهد که ممکن است گوشی‌های آنها در آب‌و‌هوای سرد دچار اختلال شوند.

مانع از انجماد اسمارت‌فون شوید

برای ممانعت از یخ‌زدگی اسمارت‌فون‌ها،‌ باید از گذاشتن آنها برروی اجسام ساکن مانند خودرویی که متوقف است خودداری کرد و تا حد امکان آنها را نزدیک بدن نگه داشت تا دستگاه بتواند مقداری از حرارت بدن فرد را دریافت کند. درصورتی که در شرایطی باید گوشی را در مکانی به دور از بدن گذاشت،‌بهتر است گوشی خاموش باشد و یا در حالت غیرفعال قرار گیرد.

استفاده از کیف‌های مخصوص گوشی نیز می‌تواند در محافظت از اسمارت‌فون‌ها در سرمای شدید موثر باشد. برای کاربرانی که در شرایط دمایی بسیار سرد حضور دارند نیز کیف‌های ویژه‌ای ساخته شده که می‌توانند دمای مورد نیاز گوشی را تنظیم کرده و از منجمد شدن آن جلوگیری کنند. جلد‌هایی مانند محصولات شرکتی به نام Salt که می‌گوید محصولاتش حرارت ایجاد شده از خود گوشی را به درون باز می‌تاباند تا از آن در شرایط سرد جوی محافظت کند.
منابع : ایسنا / روزنامه ایران