تبیان، دستیار زندگی
هر از چند گاهی انتشار اخباری در روزنامه ها،سایت ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر واکنش منفی گردشگران خارجی پس از ترک ایران ، مبنی بر گرانفروشی کالا و خدمات به چشم می خورد.اگرچه ایرانی ها در نگاه اغلب گردشگران خارجی با صفت مهمان نوازی موردتمجید قرار می گیرند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشواری های اولیه هزینه های سفر به ایران

هر از چند گاهی انتشار اخباری در روزنامه ها،سایت ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر واکنش منفی گردشگران خارجی پس از ترک ایران نسبت به گرانفروشی کالا و خدمات و ... به چشم می خورد.اگرچه ایرانی ها در نگاه اغلب گردشگران خارجی با صفت مهمان نوازی مورد تمجید قرار می گیرند،اما عده ای سودجو،شیرینی این سفر را به کام آنان تلخ و مجبور به چنین واکنش هایی می کند که ارائه تصویری نامناسب را به همراه دارد.

علیرضا عابدینی- بخش گردشگری تبیان

دشواری های اولیه هزینه های سفر به ایران

با وجود اینکه در کشوری مانند مالزی ،خرید یکی از مهم‌ترین ارکان صنعت گردشگری  و یکی از دلایل توسعه‌ی این صنعت است و حدود 30 درصد از مجموع هزینه‌های گردشگران این کشور در سال گذشته میلادی صرف خرید می شود ، اتفاقاتی که در کشور ما تحت عنوان تخلفات گرانفروشی به گردشگران خارجی توسط سودجویان رخ می دهد، آینده این صنعت نوپا را تحت تاثیر قرار داده است.

گرانفروشی در فرودگاه شیراز

در روزهای اخیر خبر انتشار پستی از گردشگران خارجی که به ایران آمده بودند،جنجال زیادی به پا کرد که می تواند زنگ خطری برای گردشگری ایران باشد که به تازگی جانی دوباره گرفته و در مسیر توسعه قرار گرفته است. ماجرا از این قرار بود که سه فنجان کاپوچینو و 2عدد همبرگر و یک هات داگ برای گردشگر خارجی به قیمت 270 هزار تومان آب خورده بود و به قول خودشان گران ترین وعده غذایی آنها در ایران شده بود.به محض رسیدن خبر به گوش مسئولان و حضور آنان در فرودگاه مشخص شد غرفه مذکور نه تنها این تخلف،بلکه هفده میلیون تومان تخلف گرانفروشی دیگر را نیز انجام داده است که به 34 میلیون تومان جریمه نقدی و باز گرداندن 193هزار تومان مبلغ اضافه دریافتی از گردشگران از طریق آژانس مربوطه محکوم شد.با ادامه بررسی کار سایر غرفه ها نیز 135 میلیون تومان تخلف گرانفروشی در فرودگاه شیراز ثبت شد.

فکرش را بکنید ، این یعنی اینکه گردشگر خارجی به محض ورود به فرودگاه شاهد خالی شدن جیبش به قیمت نامنصفانه یک میان وعده غذایی می شود.این که گردشگر خارجی با مواجهه این صحنه چه فکری در مورد ایرانی ها و فرهنگ ایرانی می کند در جای خودش بماند،اما این موضوع  که ممکن است با خود بگوید چرا ایران را برای گردشگری انتخاب کرده و تلاشی که برای نشان دادن چهره منفی از ایران ممکن است بکند و خدشه و عواقب بدی که به اعتبار گردشگری ایران وارد می شود،موضوعی است که به سادگی نمی توان از آن گذر کرد.

بی توجهی به عواقب رفتارهای غیرفرهنگی در قبال گردشگران خارجی

به طور کلی بخشی از تصویر نامناسبی که از ایران در دنیا ترسیم می شود و تبلیغات نامناسبی که صورت می گیرد ، بازتاب  نگاه بی توجهی است که به رفتارهای غیر فرهنگی در قبال گردشگران خارجی داریم.چرا افرادی باید مصالح عمومی کشور و آینده صنعت گردشگری که در صورت رشد منافع اقتصادی پربازدهی برای همگان دارد را باید فدای کسب یک درآمد چند برابری لحظه ای نامشروع کنند؟چرا این افراد به عواقب بعدی این کار و اینکه چه تبلیغات بد و چه تبعات نامناسبی برای کشور ما می تواند داشته باشد ، بی اعتنا هستند؟

تفاوت چندین برابری قیمت بلیط موزه برای گردشگران خارجی

البته این اولین باری نیست که چنین حادثه ای در فرودگاه شیراز رخ داده و ظاهرا اقدامی از این دست سابقه در گذشته نیز داشته است. موضوع فروش خدمات به گردشگران تنها محدود به فرودگاه شیراز ومغازه ها نیست. در گذشته نه چندان دور ، حتی گاهی پیش آمده که قیمت بلیط یک موزه که برای گردشگر داخلی 3000تومان بوده به گردشگر خارجی 20000تومان فروخته شده است. روندی که اکنون هم در بعضی مراکز فرهنگی شاهد آن هستیم. حتی گاهی پیش می آید که گردشگر خارجی برای ورود به محوطه ورودی باید مبلغ 15000 تومان و برای ورود به هر کدام از محوطه های مجموعه  موزه نیز10000 تومان بپردازد که فروشندگان بلیط را با واکنش منفی از طرف آنان مواجه کند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها مبلغ بلیط ورودی برای گردشگران داخلی و خارجی یکسان است و آنان هدف های دیگری را از این طریق دنبال می کنند.

بالا بودن هزینه هتل و خرید از فروشگاه ها

اگر چه به گفته گردشگرانی که به ایران سفر می کنند ، هزینه حمل و نقل و خرید میوه نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است ،  اما از طرف دیگر هزینه هایی مثل هزینه هتل و خرید از مغازه ها بسیار بالاست . به عنوان مثال این مسئله باعث می شود ، سفری که باید برای یک گردشگر خارجی به قیمت 6000 دلار تمام شود ، برای او 9000 دلار تمام می شود. این در حالی است که گردشگر خارجی که می خواهد به ایران سفر کند ، از قبل همه هزینه ها و قیمت ها را از طریق اینترنت یا تماس ها و هماهنگی های لازم به دست می آورد و آگاهانه تصمیم به سفرمی گیرد و اگر او بر خلاف محاسبات و تصوراتش با صحنه هایی از این دست مواجه شود ، این می تواند برای صنعت نوپای گردشگری ما به قیمتی گران تمام شود. این موارد و موارد دیگری از این دست که هراز چندگاهی شاهد تکرار آن به نحوی هستیم و باعث ضربه زدن به اعتبار گردشگری ایران می شود ، زنگ خطری را به صدا در می آورد که از جمله موارد بسیار ضروری است مسئولین محترم در جهت مقابله با سود جویان و پیشگیری از حوادثی از این دست ، اقدامات لازم را انجام دهند.

شفاف سازی و قیمت گذاری راه های اصلی برون رفت از مشکل

به نظر می رسد شفاف سازی و انجام اقداماتی مانند اتیکت گذاری قیمت بر کالاها و خدمات در فروشگاه ها و در برخی موارد مانند هتل ها در سایت های اینترنتی آنها به هر دو زبان انگلیسی و فارسی جهت اطلاع گردشگران یا ارائه یک برنامه سفر جامع و دقیق با ذکر جزئیات هزینه ها و قیمت های معقول توسط آژانس های مسافرتی پیش از خرید سفر به عنوان اولین اقدامات در این زمینه می تواند مفید باشد.

از دیگر اقدامات باید سرکشی های پیش گیرانه دستگاه های مسئول به طور مرتب و در صورت نیازجرائم مالی با شدت مناسب  و پیش از وقوع چنین حوادثی است تا دیگر افراد سودجو فرصت گرانفروشی را پیدا نکنند.

اما بخش عمده برنامه پیشگیرانه باید شامل اصلاح نگاه فرهنگی فروشندگان کالا و خدمات باشد ، به نحوی که مصالح اقتصادی بلند مدت در نتیجه رشد صنعت گردشگری را فدای منافع نامشروع و لحظه ای و به خطر انداختن آینده گردشگری نکنند.