تبیان، دستیار زندگی
شد شکل گیری سازمان روحانیت شیعه تالیف محمد علی اخلاقی در 240 صفحه و شمارگان 2500 نسخه منتشر شد. خبرگزاری "مهر" - گروه دین و اندیشه : شیعه به عنوان یک جمعیت دینی و یک فرقه مذهبی بزرگ اسلامی، امروزه از سازماندهی نیرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب شکل گیری سازمان روحانیت شیعه منتشر شد

شکل گیری سازمان روحانیت شیعه تالیف محمد علی اخلاقی در 240 صفحه و شمارگان 2500 نسخه منتشر شد.

خبرگزاری "مهر" - گروه دین و اندیشه : شیعه به عنوان یک جمعیت دینی و یک فرقه مذهبی بزرگ اسلامی، امروزه از سازماندهی نیرومند روحانی برخوردار است. اگرچه مرکزیت این سازمان به طور تاریخی همواره در شهرهای عراق استقرار داشته ولی با پیروزی چشمگیر انقلاب اسلامی ایران این مرکزیت به حوزه علمیه قم در ایران انتقال یافته و در آن توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

سازمان روحانیت شیعه به لحاظ نوع شناسی یک سازمان کاملا ویژه است، همانند دیگر سازمان های رسمی از گروهی از افراد کنشگر تشکیل شده که در میان آنها سلسله مراتب اقتدار و تقسیم کار حرفه ای و وابستگی متقابل کارکردی بین نقش ها وجود دارد.

در مجموعه حاضر سعی شده تا پیشینه تاریخی عوامل و زمینه های پیدایش شکل گیری حوزه ها و سازمان روحانیت شیعه و نیز مسائلی از قبیل ساخت و سلسله مراتب و کارکردهای اجتماعی آنها بررسی شود. در این کتاب از سازمان روحانیت شیعه به عنوان نهادی با پیشینه تاریخی و جایگاه مشخص در نظام اجتماعی بحث می شود.

"شکل گیری سازمان روحانیت شیعه" از شش بخش تشکیل یافته است : 1- پیشینه تاریخی؛ 2- آغاز شکل گیری؛ 3- عوامل شکل گیری؛ 4- بررسی ساختار درونی؛ 5- نقش های خاص تاریخی و کارکردهای حرفه ای؛ و 6- نتیجه گیری .