تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید چند نمایشگاه خوب نقاشی در این آخر هفته پائیزی بروید ما برای شما پیشنهادهای خوبی داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاشی هایی بر قاب

اگر می خواهید چند نمایشگاه خوب نقاشی در این آخر هفته پائیزی بروید ما برای شما پیشنهادهای خوبی داریم.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

نمایشگاه نقاشی


نگاهی به مفهوم «اتمسفر» در نقاشی های یک هنرمند

یک هنرمند مجموعه ای از نقاشی هایش را که با نگاهی به نظریه «اتمسفر» خلق شده اند، به نمایش می گذارد.

محمد اعظم زاده  درباره ی برپایی نمایشگاه آثارش با عنوان «ذرات نور» اظهار کرد: حدود 15 تا 20 تابلوی نقاشی از آثار من در این نمایشگاه روی دیوار گالری «شیرین» می رود. تکنیک این آثار رنگ روغن است و ابعادی حدود یک متر در یک متر دارند.

او همچنین در متن معرفی نمایشگاهش آورده است: «پرتوهای رنگی (ذرات نور) در فضای دوبعدی قابلیت اثرگذاری دارند. نقطه های رنگی در همجواری با یکدیگر آرامش بخش و لطیف اند و مفهوم خلأ (که البته هیچ گاه تحقق صوری و خارجی ندارند) را معنا می بخشند و فضای احساسی و فراحسی (اتمسفر) می سازند. نقطه های رنگی (ذرات نور) برخاسته از لحظه های لطیف آدمی است که دایره هستی را تداعی می سازد، دایره های که به غایت کوچک شده اند و هر لحظه متولد می شوند.

مبانی نظری در آثار ارائه شده در این نمایشگاه مبتنی بر نظریه «اتمسفر» گرنوت بومه است که در سال 1995 مفهوم اتمسفر را طرح کرد. وی معتقد است که مفهوم فضا بر شناخت حسی استوار است. به اعتقاد او، اتمسفر یک دریافت بی واسطه و مستقیم از ادراک فیزیکی است و از طریق احساس و درک عاطفی شکل می گیرد. این گفتمان زیبایی شناسانه جدید که او طرح کرده یک تئوری جامع از ادراک است که به فضای بصری معنا می بخشد.

در تصاویر بصری این نمایشگاه، مفهوم اتمسفر در قالب نقطه های رنگی (ذرات نور) در یک فضای فراحسی (ماورایی) معنا یافته اند، چراکه مفهوم اتمسفر در هنر شرق مبتنی بر شناخت فراحسی بوده و امری فرازمانی و فرامکانی است. طراحی و نقاشی از منظر هنر غرب در قیاس با هنر شرق یک گفتمان فیزیکی است حتی اغلب گفتمان های زبانی و ارتباطی در هنر معاصر یک تجربه از کیفیت احساسی، لحظه ای و زودگذر است، حال آن که هنر شرق مفهوم اتمسفر را در باغ ذن، معابد هندی، نگارگری و باغ ایرانی (در قالب گفتمان ارتباطی) قرن هاست که تجربه کرده است.»

اعظم زاده مدرک دکتری در رشته پژوهش هنر دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران است. از آثار این هنرمند تاکنون نمایشگاه هایی برگزار شده است. سیر تحول طراحی از طبیعت - 1395 (با همکاری هانیه آزاد و الناز صباغ پور)، درخت نمادین در بناهای آیینی مازندران و گیلان - 1394 (با همکاری مریم رحیمی)، طراحی گام به گام (1381) و واژه نامه عمومی هنر (1392) از تالیف های اعظم زاده هستند.

نمایشگاه این هنرمند 19 آذرماه ساعت 16 تا 20 در گالری «شیرین» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه 13، شماره 5 گشایش می یابد و تا اول دی ماه از ساعت 11 تا 19 میزبان علاقه مندان خواهد بود. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

 نمایشگاه نقاشی "بی کرانه "در نیاوران

نمایشگاه نقاشی

نمایشگاه نقاشی با عنوان بی کرانه ، اثار نقاشی عاطفه حسینی از روز جمعه 19 آذرماه درمعرض دید علاقمندان قرارمی گیرد.

گالری شماره دوی فرهنگسرای نیاوران درنمایشگاهی با عنوان "بی کرانه "میزبان  16تابلوی نقاشی به سبک آبستره انتزاعی با تکنیک اکرولیک از عاطفه حسینی خواهد بود.

این نمایشگاه که " سکوت، سادگی، سلام " نام دارد، نقاشیخط های دلخانی است که آنها را منطبق با هایکوهای شاعر معاصر سهیل محمودی خلق کرده است.

عاطفه حسینی با بیان اینکه نقاشی کردن یکی از علایق و دغدغه های روزمرگی من است ، اظهارداشت:موضوع کار من در این نمایشگاه طیبعت است و مخاطب  می تواند  به صورت روشن  ویا  گاهی ملموس از دیدن آنچه که تا به حال به ان توجه نکرده بود،  لذت ببرد زیرا من  سعی کرده ام زنده بودن طبیعت و حرکت توقف ناپذیر حیات را که در ذات زندگی است نشان دهم.

وی افزود: قطعاً "برای مخاطب  خاص، تلاشی برای به آزمون گذاشتن مرز زند گی و هنر می تواند دیدنی و جذاب باشد.مرزی که در آثار به وضوح پیداست ، به همراه ترکیب کادرهای انتخاب شده از طبیعت که گاه آبستره و گاهی تا حدودی سوژه های کلاسیک را در فضایی معاصر نشان داده ام .

گفتنی است نمایشگاه" بی کرانه  "عصر روز جمعه 19 آذر ساعت 16 در فرهنگسرای نیاوران افتتاح خواهد شد و تا 27 آذر  از ساعت 10 الی 19 و جمعه ها از ساعت 14 تا 21 برپا خواهد بود.

 نمایشگاه نقاشی های مرتضی افشاری و مرتضی اسدی در نگارخانه لاله

نمایشگاه نقاشی

نمایشگاه 2 نگاه" با آثاری از مرتضی افشاری و مرتضی اسدی روز جمعه 19 آذر95 در نگارخانه لاله افتتاح می  شود.

در این نمایشگاه، دو هنرمند که از یک نسل به شمار می آیند، آثار خود را حول سوژه ای مشترک اما با دو نگاه متفاوت شکل داده و به نمایش خواهند گذاشت.

منظره پردازی و توجه به چشم اندازهای طبیعی، موضوع مشترک این هنرمندان بوده که در آثار مرتضی افشاری با مطالعه ی وفادارانه طبیعت روبرو هستیم. ولی در آثار مرتضی اسدی که همان زوایا را مورد آفرینش هنری خود قرار داده است، با نگاهی تغزلی در قالب فرم و فضای خلاصه شده تر مواجه هستیم.

نمایشگاه از 20تا 30 آذر از ساعت 9تا 13 و 14 تا 19 .پنجشنبه تا ساعت 16به استثنای ایام تعطیل ادامه خواهد داشت. نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد.

 هایکوهای سهیل محمودی نقاشی شد

نمایشگاه نقاشی

یازدهمین نمایشگاه انفرادی روح الله دلخانی در گالری فردا برپا می شود.

این گالری از این جمعه میزبان یازدهمین نمایشگاه انفرادی روح الله دلخانی است که آثارش را براساس هایکوهای سهیل محمودی خلق شده است.

این نمایشگاه که " سکوت، سادگی، سلام " نام دارد، نقاشیخط های دلخانی است که آنها را منطبق با هایکوهای شاعر معاصر سهیل محمودی خلق کرده است.

در این نمایشگاه دلخانی هایکوهای سهیل محمودی را با نقاشیخط  و با  استفاده از تکنیک های راپید، چاپ دستی و ترکیب مواد روی کاغذ و با استفاده از دیتیل های خط شکسته به تصویر کشیده است. این هنرمند در خطوط شکسته ای که خلق کرده از نقوش سفالگری آغازین شوش، نقشهای تزیینی آغازین شوش، سفالینه پیش تاریخی تخت جمشید، سفالینه پیش تاریخی سیلک، سفالگری آغازین ، سفالینه نهاوند، سفالگری آغازین ، سفالینه لرستان، سفالینه منقوش تپه گیان، معماری پارتی ، آذین گچبری،  سفالینه آرامگاه، آرامگاه نسا، گچبری برجسته، کاخ کیش ساسانی، سبکهای نموداری آرایشی پارتی ساسانی، گلوبند طاق بستان، گنبد خانه کوچک مسجد جامع اصفهان، نقش پردازی آجرتراش های مسجد جامع نائین، سفالینه پیش تاریخی تپه موسیان، سفالینه پیش تاریخی تپه حصار، سفالینه سفالگری تزئینی شوش، سفالینه پیش تاریخی لرستان، گچبری تزئینی کاخ کیش ساسانی، آجرکاری مقبره پیر علمدار دامغان و نقش پردازی روی آجرهای تراش داده مراغه استفاده کرده است.

این نمایشگاه از نوزدهم آذرماه تا 25 آذر در گالری فردا برپا میشود و علاقه مندان برای دیدن آن میتوان از ساعت 16 تا 20 به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک دو واحد 2 مراجعه کنند. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با تلفن 86072602 تماس بگیرند.  افتتاحیه این نمایشگاه جمعه نوزدهم آبانماه از ساعت 16 تا 20 خواهد بود


منابع: ایسنا/روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران /هنرآنلاین/روابط عمومی گالری فردا