تبیان، دستیار زندگی
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که تفسیر موضوعیِ برون قرآنی بهترین روش پاسخ به نیازهای روز است، تاکید کرد: قرآن کریم برای سبک زندگی، رسیدن به حیات طیبه را پیشنهاد کرده و این حیات به هیچ وجه با سبک زندگی غربی به دست نمی آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین روش تفسیری در استخراج سبک زندگی

گروه حوزه های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(صلی الله و علیه وآله) با بیان این که تفسیر موضوعیِ برون قرآنی بهترین روش پاسخ به نیازهای روز است، تاکید کرد: قرآن کریم برای سبک زندگی، رسیدن به حیات طیبه را پیشنهاد کرده و این حیات به هیچ وجه با سبک زندگی غربی به دست نمی آید.

بخش قرآن تبیان
سبک زندگی

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(صلی الله و علیه وآله) دیشب 16 آذرماه در نشست علمی«سبک زندگی قرآن؛ مبانی، روش ها و راه کارها» که در موسسه آل یاسین قم برگزار شد گفت: مبحث سبک زندگی سابقه چندانی در دنیا ندارد و حتی در محافل غربی سابقه صد ساله دارد و در کشور ما کاملا نوپدید و جدید است.
رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه با اشاره به مبانی، مبادی، اصول، قواعد و روش و روش شناسی تصریح کرد: مبانی سرچشمه هایی است که باید مباحث را از آن اخذ کنیم که در اینجا قرآن، احادیث، ادله عقلی و عرف مراد است؛ البته در ادبیات عرب چیزی به نام مبانی نداریم و در عرب مبانی به ابنیه گفته می شود بنابراین اصطلاح مبانی که در فارسی از آن بحث می کنیم همان اصولی است که در ادبیات عرب به کار می رود.
این محقق و قرآن پژوه بیان کرد: خاصیت و ویژگی مبانی، هست و نیست است یعنی در  مبانی از هست و نیست ها سخن می گوییم و بر خلاف آن قواعد، دستورالعمل های باید و نبایدی است که با هر دو در سبک زندگی سر و کار داریم.
عضو هیئت علمی المصطفی(صلی الله و علیه وآله) عنوان کرد: به عنوان مثال در قرآن موضوعی به نام اختلاف قرائات داریم؛ این سوال مطرح است که اختلافات قرائات حقیقت دارد یا نه و آیا واقعیت دارد یا نه؟ به عبارت دیگر آیا قرآن یک قرائت دارد و یا تعدد قرائت را داریم؛ اگر کسی معتقد به تعدد قرائات شد در هنگام تفسیر قرآن آن هم مربوط به سبک زندگی طبیعی است که با هر دو و یا چند قرائت باید کنار بیاید و به تفسیر آیه بر اساس تمامی قرائات بپردازد اما اگر کسی قائل شد که قرآن یک قرائت بیشتر ندارد نباید به قرائات دیگر توجه کند یعنی بر اساس یک مبنا، قاعده ای ایجاد می شود.
رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه با اشاره به روش اظهار کرد: روش با روش شناسی فرق دارد؛ وقتی سخن از روش است هویت، مورد بحث است مثلا در سبک زندگی منبع بحث ممکن است عقلی یا نقلی باشد و در نقلی نیز می تواند قرآنی، روایی و ... باشد مانند اصول فقه که ترکیبی از مولفه های مختلف است.

آیه مبین سبک زندگی قرآنی

این قرآن پژوه با بیان اینکه روش شناسی سبک زندگی، روش تفسیر موضوعی برون قرآنی است و مجموعه منابع، مبادی، قواعد و روش، روش شناسی را تشکیل می دهند افزود: خط سیر سبک زندگی قرآنی را  آیه مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُوْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا یَعْمَلُونَ(97 ، نحل) قرآن، حیات طیبه را پیشنهاد کرده است و حیات طیبه را معمول مفسران گفته اند ایمان و عمل صالح است که اگر داشته باشیم در آخرت به آن می رسیم اما از دید علامه طباطبایی حیات طیبه در همین دنیا محقق خواهد شد؛ پس حیات طیبه آن است که رنگ الهی دارد و این حیات طیبه با سبک زندگی غربی ممکن نیست و نمی شود.
فاکر میبدی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی می فرماید اگر زندگی فقط محدود به دنیا بود واقعا غربی ها پیشرفت کرده اند و در دنیای بدون آخرت موفق بوده اند اما اگر دنیا را منزلی از منزلگاه های حیات طیبه بدانیم آنان خیلی عقب هستند لذا این آیه هم ماهیت حیات و هم استمرار حیات فرادنیایی را برای ما ترسیم کرده است.
وی با اشاره به روایت « ان القرآنُ مَأدُبَةُ اللّه» تصریح کرد: مادبة هم به سفره و هم به طعام سفره گفته می شود؛ روایت فرموده است که قرآن سفره پهن شده الهی است و مجموعه طعام مورد نیاز انسان و جامعه انسانی را در خود دارد و هر قدر که می توانیم باید از آن بهره ببریم؛ ما مامور به این کار شده ایم و تاکیدات قرآن بر قرائت قرآن به قدر ممکن و تدبر در آن نیز برای همین مسئله است.

سبک زندگی همانند مقوله حقوق بشر و بسیاری از موضوعات دنیای امروز عنوانی در آیات و روایات ندارد از این رو باید این مقولات را به قرآن عرضه کنیم و از آن استنطاق داشته باشیم کاری که شهید صدر به صورت اجمالی وارد آن شد ولی نیازمند گام های جدی است.

رئیس انجمن قرآن پژوهی با بیان اینکه برای رسیدن به سبک زندگی قرآنی چه مبانی و اصولی را باید رعایت و استنباط کنیم گفت: گستره سبک زندگی از بینش تا کنش و گرایش را شامل است و سبک زندگی قرآنی نیز بیشتر  از سنخ باید و نبایدها است و کسی می تواند به آن برسد که قدرت و توانایی استنباط و آگاهی به مبانی و اصول برداشت از قرآن را داشته باشد و نیمه مجتهد و قرآن شناس باشد وگرنه ممکن است چیزهایی را به قرآن نسبت بدهد که در مخیله دریافت کننده وحی خطور نکرده باشد.
عضو هیئت علمی المصطفی (صلی الله و علیه وآله) با تاکید بر اینکه باید باور کنیم سبک زندگی قرآنی، از تفسیر موضوعی برون قرآنی به دست می آید اظهار کرد: تفسیر قرآن مناهج و هم روش هایی مانند کلامی، عرفانی، علمی و ... دارد و برای سبک زندگی بهترین راه همین است. باید باور کنیم که در اسلوب تفسیر که موضوعی و ترتیبی است و موضوعی نیز دو وجه برون و درون قرآنی دارد یعنی گاهی موضوع در خود قرآن است اما گاهی باید موضوعی را از جامعه اعم از دینی و سکولار و ضد دین به قرآن عرضه و پاسخ آن را از آیات دریافت کنیم سبک دوم یعنی برون قرآنی بهترین راه است.
وی افزود: سبک زندگی همانند مقوله حقوق بشر و بسیاری از موضوعات دنیای امروز عنوانی در آیات و روایات ندارد از این رو باید این مقولات را به قرآن عرضه کنیم و از آن استنطاق داشته باشیم کاری که شهید صدر به صورت اجمالی وارد آن شد ولی نیازمند گام های جدی است.


منبع:
ایکنا