تبیان، دستیار زندگی
اب  دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر كتاب «منشور دولت اسلامی» را منتشر كرد. این كتاب در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول، دولت و الگوی حكومت علوی، در این فصل رهبر معظم انقلاب با طرح الگوی دولت علوی به ترسیم دقیق حكومت امیرالمؤ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«منشور دولت اسلامی» در كلام رهبر فرزانه انقلاب

دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر كتاب «منشور دولت اسلامی» را منتشر كرد.

این كتاب در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول، دولت و الگوی حكومت علوی، در این فصل رهبر معظم انقلاب با طرح الگوی دولت علوی به ترسیم دقیق حكومت امیرالمؤمنین ـ ع ـ ، ویژگی‌ها و وظایف حاكمان و دولت‌مردان از دیدگاه امام علی ـ ع ـ با استناد به نهج‌البلاغه و روش و سیره حكومتی آن حضرت پرداخته‌اند.
فصل دوم، دولت و اقتصاد، در این فصل مجموعه رهنمود‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص وظایف اقتصادی دولت تنظیم گردیده است. زهد و پارسایی، عدالت اجتماعی و رسیدگی به قشر مستضعف و رفع محرومیت از جامعه از مهم‌ترین این وظایف است.
در فصل سوم، با عنوان دولت و فرهنگ، از نظرگاه رهبر فرزانه انقلاب ركن مهم توسعه پایدار در فرهنگ اسلامی، تعمیق معنویت و ارزش‌های اخلاقی و اسلامی ذكر شده است.
فصل چهارم، دولت و سیاست خارجی است.‌ این فصل اختصاص دارد به بیان اصول روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در نظام جمهوری اسلامی ایران و تأكید بر دیپلماسی و مذاكره فعال با رعایت خطوط قرمز.
فصل پنجم، با نام دولت و نهضت خدمت‌رسانی، به یكی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، یعنی خدمت‌گزاری مسؤولان به مردم اختصاص یافته است.
فصل ششم، دولت و اصلاحات است. ضرورت تعریف اصلاحات و هدایت آن از سوی مركزی مقتدر و سالم، لزوم آغاز اصلاحات از دولت جمهوری به عنوان حسن مطلع و مرزبندی اصلاحات امریكایی، از مباحثی است كه در این فصل مطرح شده است.
فصل هفتم، دولت و جوانان، در نگاه رهبر معظم انقلاب است. نیروی جوان، بزرگ‌ترین نعمتی است كه خداوند به این كشور عنایت كرده و هم از این روست كه همواره از كارگزاران نظام اسلامی می‌خواهند تا در پاسداشت این نعمت بزرگ الهی با برنامه‌ریزی جامعه و اصولی مانع به هدر رفتن این سرمایه عظیم شوند.
در فصل هشتم، با عنوان دولت و دانش، به یكی از مهم‌ترین محور‌های مورد تأكید و توصیه رهبر معظم انقلاب در شانزده سال گذشته یعنی توسعه علمی و فرجه‌سازی مراكز تحقیقاتی و پژوهشی كشور پرداخته شده است.
فصل نهم، دولت و آسیب‌های درونی است. آسیب‌شناسی وظایف دولت، شناساندن باید‌ها و نباید‌ها و تحلیل موانع پیشرفت‌های مادی و معنوی كشور، از عمده نكات این فصل است.
فصل دهم، دولت و منشور كارآمدی است. دولت كارآمد چگونه دولتی است و كارگزاران آن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ این فصل درپی پاسخ به این پرسش‌هاست.

منشور دولت اسلامی، برای اولین بار اردیبهشت‌ماه امسال و در شمارگان سه هزار نسخه به چاپ رسیده است.رسا