تبیان، دستیار زندگی
در آخرین اطلاعیه ای که دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر کرده، قطعات موسیقی در فضای مجازی از این پس نیاز به گرفتن مجوز دارند. همچنین اگر به دنبال موسیقی تازه هستید آلبوم رویای بی تکرار و همچنین موسیقی ناسور بزودی رونمایی می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی در فضای مجازی

در آخرین اطلاعیه ای که دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر کرده، قطعات موسیقی در فضای مجازی از این پس نیاز به گرفتن مجوز دارند. همچنین اگر به دنبال موسیقی تازه هستید آلبوم  رویای بی تکرار و همچنین موسیقی ناسور بزودی رونمایی می شود.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

موسیقی مجاز

امروزه با رونق گرفتن فضای مجازی و استفاده روزافزون از آن لزوم اجرای قوانین خاص برای این حوزه نیز حس می شود. وزارت ارشاد در اطلاعیه ای تک آهنگهای منتشر شده در فضای مجازی را  نیازمند اخذ مجوز اعلام کرد.

تک آهنگ ها بدون دریافت مجوز اجازه انتشار در فضای مجازی را ندارند

تمامی قطعات موسیقی که قرار است در فضای مجازی منتشر شود از این پس باید مجوزهای قانونی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کند.

در اطلاعیه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: با عنایت به انتشار غیرقانونی قطعات موسیقایی در فضای مجازی، بدین وسیله به آگاهی عموم فعالان حوزه موسیقی کشور (آهنگسازان، خوانندگان و ...) می رساند انتشار هرگونه اثر موسیقایی: تک آهنگ (تک تراک) و قطعات با کلام و بی کلام در فضای مجازی تابع «مقررات نشر در فضای حقیقی» بوده و نیازمند طی مراحل لازم و اخذ مجوز مربوطه می باشد. بدیهی است دفتر موسیقی، همچون گذشته آمادگی دارد تا در اسرع وقت نسبت به بررسی این دسته از آثار و صدور مجوز لازم برای نشر قانونی آنها، همکاری و اقدام لازم را معمول نماید.

 آلبوم جدید علی زندوکیلی «رویای بی تکرار» نام گرفت

موسیقی مجاز


محمود شبیری، مدیربرنامه های علی زندوکیلی، درباره آخرین اخبار آلبوم جدید علی زندوکیلی توضیح داد: دومین آلبوم رسمی علی زندوکیلی که به نوعی نخستین تجربه مستقل او نیز به حساب می آید، «رویای بی تکرار» نام گرفته است و قطعا تا آخرین روزهای آذر ماه روانه بازار خواهد شد.

شبیری افزود: همه تلاش ما برای انتشار د رخور شان این آلبوم است و برنامه ریزی های زیادی برای انتشار این اثر صورت گرفته است و در تلاشیم آلبوم در بهترین کیفیت روانه بازار موسیقی کشور شود.

علی زندوکیلی پیش از این در نخستین اظهار نظر درباره آلبوم جدیدش گفته بود: شش ملودی در آلبوم جدید را خودم ساخته ام و با دوستانی چون علیرضا افکاری همکاری کرده ام. دوستان و همکارانم درگروه موسیقی «زند» نیز دلسوزانه در تمام مراحل تولید این آلبوم با من همکاری کردند و واقعا در تمام مراحل همیار من بودند. آماده ام که برای اولین بار مردم را با شخصیت مستقل هنری علی زندوکیلی آشنا کنم و در این مسیر همه تلاشم این بوده که از تجربیات گذشته درس بگیرم و بتوانم بهترین ها را برای دوستداران موسیقی تدارک ببینم.

دومین آلبوم رسمی علی زندوکیلی که به نوعی نخستین تجربه مستقل او نیز به حساب می آید، «رویای بی تکرار» نام گرفته است و قطعا تا آخرین روزهای آذر ماه روانه بازار خواهد شد.

در لحظه به لحظه مراحل تولید این آلبوم سعی کرده ام بهترین گزینه ها را انتخاب کنم و زمان زیادی برای ضبط زنده آثار صرف شده است. هرگز قرار نیست در بازار موسیقی با کسی رقابت کنم و همه سعی و تلاشم تولید آثاری در بهترین حالت ممکن برای مخاطبان موسیقی است. هدف اصلی من در این آلبوم و البته در تمام آثارم دل مخاطب است و چون الگوی من در موسیقی و کارم اساتید بزرگ موسیقی در ایران هستند هرگز دوست ندارم افکار و اهداف کاری ام به سمت تفکرات مادی در کار گرایش پیدا کند. دوست دارم پا در جای پای اساتید بزرگ موسیقی ایران بگذارم و از آنها درس بگیرم. وظیفه هنرمندی تلطیف جامعه با تولید آثاری فرهنگی و هنری است و من باید در این زمینه در بهترین حالت ممکن قدم بردارم. مسائل مادی، از اولویت  های آخر من است و در این آلبوم فکر و دل مخاطبانم را هدف گرفته ام. دوست دارم در نخستین فعالیت مستقلم، به خوبی افکار و سلیقه ام را به معرض دید و قضاوت عموم بگذارم و در این راه تلاش فراوانی از سوی خودم و اعضای گروه انجام شده است.

کنسرت علی زندوکیلی با اجرای قطعات آلبوم جدید این خواننده اوایل دی ماه در تهران برگزار خواهد شد که اخبار دقیق این کنسرت در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

موسیقی «ناسور» آلبوم می شود

موسیقی مجاز

فرید سعادتمند آهنگساز انیمیشن عاشورایی «ناسور» در مورد چگونگی ساخت موسیقی این اثر گفت: موسیقی فیلم «ناسور» در کل کار بسیار سختی بود و به خاطر حجم موسیقایی بالایی که داشت وقتی زیادی را برای ساخت آن صرف کردم. البته حساسیت ها و دقت نظر کیانوش دالوند، کارگردان راهنمای خوبی برای من بود، اما به دلیل نداشتن فرصت کافی و اینکه می خواستیم فیلم را به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برسانیم کار سختی را پیش رو داشتیم.

وی ادامه داد: تمام قطعه های موسیقی «ناسور» را به صورت تفکیک شده نوشتم و در یک استودیوی مجهز با همکاری نوازنده های جنوبی آن را ضبط کردیم. موسیقی «ناسور» بسیار جدی بود و حجم بسیار بالایی داشت، اما در نهایت کار به گونه ای پیش رفت که از آن رضایت دارم و قطعا در آینده این موسیقی را تحت عنوان موسیقی بی کلام به صورت آلبوم در آورده و به بازار عرضه خواهم کرد.

این آهنگساز در مورد نقش موسیقی در انیمیشن بیان کرد: در انیمیشن موسیقی بسیار تاثیرگذار است و باید بتوان از طریق موسیقی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد. در سینمای اروپا و هالیوود برای انیمیشن ها از آهنگسازهای بزرگ دعوت به همکاری می شود و برخی از آنها حتی برای ضبط موسیقی به سه قاره جهان سفر می کنند. در آنجا به موسیقی انیمیشن به صورت جدی و دقیق می پردازند تا موسیقی بتواند محتوای قصه را به مخاطب انتقال دهد.

وی با اشاره به اینکه ساخت موسیقی برای فیلم  با توجه به موضوع و محتوا اتفاق می افتد، عنوان کرد: از آنجا که «ناسور» تم مذهبی دارد و به واقعه کربلا می پردازد، شناخت و اعتقاد به کربلا و امام حسین (ع) در آهنگسازی آن بسیار مهم بود و قطعا هر چه باور و احساس بیشتری در میان بود، موسیقی بهتری اجرا می شد.

سعادتمند در پایان گفت: در ساخت موسیقی برای «ناسور» سعی کردم از آن دسته از آلات موسیقی استفاده کنم که بتواند بازگوکننده واقعه و منطقه ای که این اتفاق رخ داده است، باشد. در حقیقت تم اصلی که در آهنگسازی فیلم استفاده شده بود برگرفته از مجالس مذهبی بود.


منابع: ایلنا/مهر