تبیان، دستیار زندگی
وزیر دادگستری گفت: در حال حاضر ارزش ریالی چهار درصد پرونده های مربوط به قاچاق کالا در کشور بالای 100 میلیون تومان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش ریالی چهار درصد پرونده های قاچاق کالا بالای 100 میلیون تومان است

وزیر دادگستری گفت: در حال حاضر ارزش ریالی چهار درصد پرونده های مربوط به قاچاق کالا در کشور بالای 100 میلیون تومان است.

بخش حقوق تبیان
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در مجلس شورای اسلامی این مطلب را در پاسخ به سوال محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران درباره اینکه برای جلوگیری از ورود هزاران میلیارد تومان کالاهای قاچاق به کشور چه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد.
پورمحمدی ادامه داد: البته در رابطه با مسائل قاچاق هرچه صحبت شود اهمیت دارد چون یکی از مسائل جدی کشور است و همه باید به آن بپردازیم و بنده در این رابطه سهم دارم ولی باید مشارکت جدی در مساله قاچاق کالا داشته باشیم تا این بلای خانمانسوز را از کشور دور کنیم.
وی از مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و گفت: با تصویب قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا مصوب سوم دی ماه 1392 که در نوع خودش قانون جامعی است، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و فکر می کنم قانون خوب و جامعی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده است و راه مبارزه را به طور جدی مشخص کرده اید.
وی ادامه داد: با این قانون هدف گذاری، بسترسازی و ساختارسازی قابل قبولی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا لحاظ شده است، اما درباره قاچاق با کالا با یک پدیده گسترده چندوجهی رو به رو هستیم.
وزیر دادگستری به آمار قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: در سال 84 ، شش هزار میلیارد دلار قاچاق را داشته ایم و در سال 92 براساس آمارها این رقم به 25 میلیارد تومان رسیده است هرچند در این اعداد اشکال و نقد وجود دارد و کارشناسان در حال بررسی هستند.
وزیر دادگستری گفت: اما به اتکای این قانون و پیگیری مجلس امروز می توانیم با خوش بینی ابراز کنیم ظرف سه سال گذشته این اعداد کالاهای قاچاق را که هر چند محل مناقشه است به عدد 15،2 درصد در ابتدای سال 95 رسانده ایم.
وی تصریح کرد: الان برآوردهای اجمالی می گوید بین 15 تا 20 درصد عدد قاچاق کالا در کشور در هشت ماه گذشته کاهش پیدا کرده است یعنی روند مبارزه با جدیت تعقیب می شود.
پورمحمدی ادامه داد: با این قانون که تصویب شد رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا تا حالا توسط دستگاه قضایی و تعزیزات صورت می گرفت که با تصویب قانون مرز مشخص شد و بخش عمده ای از پرونده ها در تعزیرات حکومتی است.

قاچاق هرچقدر باشد خوب نیست چون اقتصاد، بازار کسب و کار ،نظام اقتصادی و موضوع اشتغال را به عنوان مباحث اصلی تحت تاثیر قرار می دهد و حتی ناامنی مرزها و به هم ریختگی نظام اقتصاد به همراه دارد پس همه باید به آن توجه کنند.

وی تاکید کرد: اکنون 540 درصد افزایش پرونده های تعزیراتی را شاهد هسیتم و بخش بزرگی از این پرونده ها بالای 100 میلیون تومان است این در حالی است که تا سال های گذشته 85 درصد پرونده ها زیر یک میلیون تومان است و نشان می دهد مبارزه کارساز نیست و ما این ورق را بر می گردانیم و اعداد نشان می دهد ارزش ریالی چهار درصد پرونده ها بالای 100 میلیون تومان است.
پورمحمدی ادامه داد: قاچاق هرچقدر باشد خوب نیست چون اقتصاد، بازار کسب و کار ،نظام اقتصادی و موضوع اشتغال را به عنوان مباحث اصلی تحت تاثیر قرار می دهد و حتی ناامنی مرزها و به هم ریختگی نظام اقتصاد به همراه دارد پس همه باید به آن توجه کنند.
وی با بیان اینکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مسائل مختلفی را مطرح کرده است، گفت: اما باید سامانه های مختلفی طراحی شود و نظام کسب و کار، حمل و نقل، واردات و صادرات، انبارداری و گردش آمار و اطلاعات ساماندهی شود.
وزیر دادگستری گفت: مجلس شورای اسلامی هم می تواند بر این موضوع نظارت بهتری داشته باشد و اکنون که کد رهگیری برای کالاها تصویب شد می توان اشتباهات گذشته را اصلاح کرد و اگر کد اجرایی شود می توانیم تشخیص دهیم که کالا قاچاق است.
پورمحمدی در خصوص پرونده های قاچاق تاکید کرد: پرونده هایی که به ما می رسد پنج درصد پرونده ها کشف و شناسایی می شود و با این رقم نمی شود کار کارشناسی و برخورد قانونی کرد.
وی با بیان اینکه داستان قاچاق کالا بسیار گسترده است، افزود: از این سوال و از پیگیری مجلس هم استقبال می کنیم و همه باید حساس باشیم نباید در مساله قاچاق کوتاه بیاییم.
وی تاکید کرد: اقدامات برجسته و عمده ای شده اما باید گمرک ساماندهی و کنترل شود و جلو بخشی از کالاهای قاچاق و بدون پرداخت عوارض باید گرفته شود.
وی به دریافت عوارض گمرکی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 92 این میزان عوارض 7 هزار میلیارد تومان بود اما امسال 14 هزار میلیارد تومان بوده است.
وزیر دادگستری ادامه داد: همچنین در این مدت کشفیات در گمرک 117 درصد افزایش یافته است، کنترل واردات و صادرات شده و این کنترل ها منجر به موفقیت هایی شده که عدد 25 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان رسیده است.
پورمحمدی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال میزان کالای قاچاق در کشور به 10 میلیارد تومان برسد البته 10 میلیارد تومان هم زیاد است چون اقتصاد ناسالم، افزایش بیکاری، خراب شدن فضای کسب و کار و واردات نامرغوب و غیرکنترل شده را براساس آن شاهد هستیم و اینها دغدغه جدی است.

در این مدت کشفیات در گمرک 117 درصد افزایش یافته است، کنترل واردات و صادرات شده و این کنترل ها منجر به موفقیت هایی شده که عدد 25 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان رسیده است.

پورمحمدی با بیان اینکه باید تلاش بیشتری برای کاهش میزان کالای قاچاق در کشور داشته باشیم، ادامه داد: این مجموعه ها همه باید با هم فعال باشند.
وی در پاسخ به این نماینده مجلس که شما در سه سال فعالیت برای موضوع قاچاق کالا چه کار هایی کرده اید گفت: اینکه قاچاق کالا در کشور وجود دارد مربوط به این سه سال دولت نیست بلکه از 80 تا 90 سال پیش مشکل قاچاق را داریم و ما در دو سه سال گذشته کارهای خوبی انجام داده ایم.
وی با بیان اینکه ما نگرانیم، گفت: حتی اگر آمار کم هم باشد نگرانیم و روی آمارها بحث کارشناسی است از اینکه تمامی دستگاهها از جمله وزارت اطلاعات، ناجا و گمرکات تلاش می کنند باید خوش بین باشیم و از آنها تشکر کنیم.
وزیر دادگستری در پاسخ به سوال این نماینده با بیان اینکه شما می گویید 80 درصد کالاهای قاچاق از مجاری رسمی وارد می شود خاطرنشان کرد: این مبادی رسمی فقط گمرکات نیست ما مرزهای فراوان، مناطق آزاد، ته لنجی و کوله بری ها را داریم که اینها دغدغه همه است.
وی اضافه کرد: شما نمایندگان که در مرزها حضور دارید باید بدانید که نباید فقط یقه خرده فروش ها را بگیریم باید به مرزها بروید و جلو این کالاها را از آنجا گرفت.
وی با بیان اینکه شما می گویید که رئیس جمهوری در این زمینه سخنرانی داشته یا نه اعلام می کنم که رئیس جمهوری سخنرانی عمومی در این زمینه داشت که باید با قاچاق کالا به طور جدی برخورد کرد چون برای اشتغال و نظام کسب و کار مشکل ساز است و تا زمانی که مرزها کنترل نشود نمی توانیم از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کرد.
پورمحمدی با بیان اینکه سخت گیری ها را روی خرده فروشی ها نداشته باشیم، اظهار داشت: رئیس جمهوری نیز معتقد است که با مردم درگیری زیاد انجام ندهیم و حتی این مطلب را بسیاری از نمایندگان می خواهند اول باید به مرزها برویم و مسیرهای حمل و نقل و مبادی را کنترل کرد.
وزیر دادگستری گفت: در گمرک روزانه 5 هزار کانتیر از مرزهای رسمی کشور عبور می کند و تا امروز 21 میلیون تن کالا وارد و 82 میلیون تن کالا صادر شده است.
پورمحمدی ادامه داد: خوشبختانه درآمد مالیاتی کشور از هفت هزار میلیارد تومان به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است و سال آینده در بودجه 17 هزار و 500 میلیارد تومان برای گمرکات لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی دستگاه «ایکس ری» برای کشور سفارش داده شده است، گفت: البته باید جلو این کالا های قاچاق گرفته شود که امیدواریم این بلای خانماسوز را با کمک هم کاهش دهیم.


منبع: ایرنا



این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .