تبیان، دستیار زندگی
حساسیت به لوازم ارایشی، مشکل حادی است که زیبایی شما را به خطر می اندازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوازم آرایشی که شما را زشت می کند!

حساسیت به لوازم آرایشی، مشکل حادی است که زیبایی شما را به خطر می اندازد.

فرآوری: زینب عشقی_ بخش زیبایی تبیان

لوازم ارایشی که شما را زشت می کند!


مهمانی دعوت شده بود، با خوشحالی لوازم آرایش تازه اش را از جعبه شان بیرون آورد و آرایش زیبایی کرد، اما هنوز چند دقیقه نگذشته بود که چشمایش شروع به خارش کرد، ابتدا توجهی نکرد، اما بعد از نیم ساعت خارش آن دیگر آزار دهنده شده بود، به ایینه نگاه کرد، چشم هایش قرمز شده بود و هنوز به مهمانی نرسیده، انگار که یکی با مشت او را زده باشد، پای چشمش مانند گوجه فرنگی قرمز شد و باد کرد!
این داستان خیلی از ما خانم هاست وقتی از لوازم آرایش جدیدی استفاده می کنیم و خیلی ها هم که آلرژی، سال هاست مهمان بدنشان است، از لوازم آرایش جدید، ترس خاصی دارند. استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی باعث بروز واکنش هایی در 20% افراد می شود، واکنش هایی از قبیل: التهاب، اگزما و حساسیت پوستی.

امروزه اکثر لوازم های آرایشی به نحوی تولید می شوند که با پوست شما خیلی ملایم باشند؛ حتی خیلی از آنها اختصاصا مخصوص پوست های حساس طراحی شده اند.

در زمان های دور، لوازم های آرایشی حاوی سرب و دیگر عناصر فلزی بودند که منافذ پوست را مسدود کرده و مسبب بوجود آمدن جوش و خارش می شدند، اما امروزه اغلب آنها بر پایه ی آب بوده و خیلی ملایمند.
بهرحال، چه خواهد شد اگر شما به یکی از لوازم های آرایشتان حساسیت داشته باشید؟ خیلی خوب است که بتوانید از حساسیت های عمومی در بین لوازم های آرایش پیشگیری کنید و اگر در مقابل محصولات خاصی حساس هستید، بدانید که چه انتخاب هایی دارید.
معمولا دو مدل حساسیت در برابر لوازم های آرایش وجود دارد. یکی واکنش پوست است، یعنی حالتی که پوست قرمز شده و به خارش می افتد، دیگری هم واکنش سیستم ایمنی بدن به لوازم آرایش، که ممکن است باعث بوجود آمدن کهیر، آبریزش بینی، جمع شدن اشک در چشمان و تغییرات این چنینی شود. بهرحال، هر کدام که اتفاق افتاد، باید سریعا به آن رسیدگی کنید.
اصلی ترین محصولات که باعث واکنش حساسیتی پوست می شوند:

عطرها، بیش از 26 مولکول از میان عطرها به عنوان آلرژی زا شناخته شده اند.

مواد نگه دارنده، این مواد به خاطر خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی شان مورد استفاده قرار می گیرند، مانند: کاتن CG، اُکسیل K400، پارابن، فرمالدئید، کاترنیوم 15، ایمیدازولیدینیل اوره...

مواد جاذب، لانولین، آمرکول 101، پروپیلن گلیکول، کوکامیدو پروپیلن، رنگ موهای حاوی پارافنیلن دیامین و... از جمله مواد جاذبی هستند که حساسیت پوستی را با خود به دنبال دارند.

رِزین لاک ها و برق ناخن ها، ماد پاراتولوئن سولفنامید در این گروه قرار دارد. خیلی ها هم که حساسیت تنفسی دارند، به بوی این مواد واکنش نشان می دهند.

چند نکته

1- اگر محصولی حاوی p-phenylenediamine و ammonium persulfate بود، از آن دوری کنید. علاوه بر این، معمولا رایحه و عطرهای لوازم آرایشی نیز یکی از محرک های آلرژیک هستند. پس سعی کنید بدنبال محصولاتی باشید که بدون عطر یا رایحه هستند!
2- برای جلوگیری از بروز عوارض مذکور، انجام تست حساسیت پوستی قبل از مصرف هر نوع فرآورده آرایشی توصیه می گردد و الزامی است. این تست به این صورت است که باید مقداری از کِرِم یا فرآورده مورد نظر را قبل از مصرف، روی پوست سطح داخلی بازو بمالید و این کار را روزانه دو مرتبه تکرار کنید، بدون آن که بشویید. اگر قرمزی مشاهده نکردید، مصرف آن فرآورده بلامانع است. در مورد کِرِم های صورت و کِرِم های دور چشم، ترجیحا پوست صورت در قسمت خارجی گوشه چشم برای این تست توصیه می شود.
کِرِم های مرطوب کننده نیز برای آنهایی که پوست هایی حساس دارند بهتر است قبل از مصرف تست شوند. حتی می توانید این کِرِم ها را روی پوست جلوی ساعد زیر چین آرنج بمالید و در صورت حساسیت نداشتن، آن را مصرف کنید، روزی دو بار کرم را تست کنید و پس از دو روز، مصرف آن بلامانع است.
3- اگر پوست خیلی حساسی دارید، لوازم آرایش ارگانیک هم انتخاب خوبی هستند. معمولا این محصولات بدون استفاده از مواد شیمیایی یا نگهدارنده ساخته می شوند. امروزه دیگر اغلب شرکت ها، خط تولید محصولات آرایشی یا مراقبت از پوست ارگانیکشان را به بازار ارائه کرده اند.
البته اگر اصلا آرایش نکنید خیلی بهتر از این است که به ماده ای حساسیت داشته باشید و زیباییتان به زشتی تبدیل شود!


منبع:سیمرغ، کوکا، سرخاب سفیداب،تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.