تبیان، دستیار زندگی
«گیسک» در واقع یک اکوموزه بزرگ روستایی و تنها اکوموزه استان کرمان است و مناظر زیبایی که می توان در این منطقه دید، در جای دیگری از ایران وجود ندارد. گرچه خالی بودن این روستا از سکنه کمی باعث ترس می شود ، اما کمی که در این روستا گردش کنید ، مناظر چشم نوازی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکو موزه بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران

«گیسک» در واقع یک اکوموزه بزرگ روستایی و تنها اکوموزه استان کرمان است و مناظر زیبایی که می توان در این منطقه دید، در جای دیگری از ایران وجود ندارد. گرچه خالی بودن این روستا از سکنه کمی باعث ترس می شود ، اما کمی که در این روستا گردش کنید ، مناظر چشم نوازی شما را محصور می کند.

فرآوری: علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان
گیسک

زمین لرزه ای شدید در یکی از شب های سال 1356 در شمال استان کرمان اتفاق افتاد و باعث ویرانی روستای پرجمعیت «گیسک» در شهرستان زرند و کشته شدن 665 نفر و مجروح شدن260 نفر شد. پس از زمین لرزه مردم روستا را ترک کردند و در یک کیلومتری روستای کنونی، «گیسک» جدید را برای خود ساختند اما هیچ گاه به ترکیب و ساختمان های روستای قدیمی دست نزدند. حالا پس از گذشت سال ها از آن زمین لرزه ، روستای «گیسک» که پس از زمین لرزه از سکنه خالی شد ، به بزرگ ترین روستای خالی از سکنه ایران و یک اکو موزه روستایی تبدیل شده است که به عنوان یک روستای هدف گردشگری ، سالیانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می کشاند.

گیسک

موقعیت روستا

روستای «گیسک» در10کیلومتری شهرستان زرند ، در شمال استان کرمان و در محور زرند ? راور قرار دارد که در بهمن 1391به ثبت ملی رسیده است.

روستای سرخ رنگ

رنگ خانه های روستا که به دلیل استفاده از خاک رس عمدتا قرمز رنگ است ، باعث شده است که وقتی از دور به این منطقه نگاه می کنید ، مجموعه از خانه های قدیمی دست نخورده سرخ رنگ را مشاهده کنید و لقب روستای سرخ به این منطقه داده شود .
قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه های سرخ رنگ، وجود تالارها و بازارچه های زیرزمینی، عدم آوار برداری از روستا و قنات پرآبی که از میانه روستا می گذرد ، مناظر زیبای این روستا هستند که در برخی از صحنه ها شبیه سکانس های فیلم های قدیمی است. در طول سال فیلمبرداران حرفه ای و عکاسان زیادی برای ثبت تصاویر بی نظیر روستای «گیسک» به این منطقه سفر می کنند و ساعت ها زمان خود را در روستا پیاده روی می کنند.

معماری طبقاتی،بازارچه های زیرزمینی و قنات روستا

موقعیت جغرافیایی و محدود بودن فضای روستا باعث شده است ساختارهای معماری طبقانی با استفاده از صخره ای بودن منطقه شکل بگیرد. مردم روستا بازارچه ها را به دلیل امنیت بیشتر در عمیق ترین منطقه ایجاد می کردند. هنوز هم بازارچه های زیرزمینی روستا پابرجاست.
سیستم آب رسانی روستا که بر پایه وجود قنات ها و استفاده از شیب کوهستان بوده نیز بسیار زیباست که همین سیستم هنوز درزمینه کشاورزی روستای جدید گیسک که در مجاورت روستای قدیمی قرارگرفته است ، هنوز هم استفاده می شود.

اکوموزه بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران

قدمت تاریخی روستا

در مورد قدمت روستا هنوز مطالعات باستان شناسی دقیق صورت نگرفته است ، اما بافت تاریخی آن به دوره قبل از اسلام می رسد. کشف قرآنی خطی که 500 سال قدمت دارد و از دست نوشته های مردم روستا محسوب می شود ، نشان از قدمت بالای روستا دارد.


این منطقه درواقع یک اکو موزه روستایی در کشور است که دارای قابلیت های زیادی است اما دیدگاه کلی در استان کرمان بر استفاده از قابلیت های محلی برای رونق گردشگری است و بومگردی در رأس این قابلیت ها قرار دارد ، به شکلی که حتی خود مردم محلی روستا این اکو موزه را مدیریت کنند و اقدام به ایجاد اقامتگاه های گردشگری و اقامتی در منطقه کنند.


منابع: مهر، صدای زرند، تسنیم