تبیان، دستیار زندگی
نشست بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با ابراز نگرانی دست اندرکاران تئاتری این رویداد نسبت به احساس مسئولیت مسئولان استان همدان در قبال این جشنواره و نیز اعلام تمدید پنج ساله برگزاری این فستیوال در همدان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره تئاتر کودک نیازمند استقبال مسئولان همدان است

نشست بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با ابراز نگرانی دست‌اندرکاران تئاتری این رویداد نسبت به احساس مسئولیت مسئولان استان همدان در قبال این جشنواره و نیز اعلام تمدید پنج ساله برگزاری این فستیوال در همدان برگزار شد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

16 آذرماه نشستی خبری با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و نیز مدیرکل ارشاد استان همدان در تالار سایه مجموعه تئاترشهر برپا و از پوسترهای این جشنواره که با شعار «نمایش مهر در تصویر کودکی» طراحی شده‌اند، رونمایی شد.

در این نشست دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی از میزبانی همدان برای سال‌های آینده و استمرار این جشنواره در همدان مطرح شد تا جایی که مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طبق گفته‌ی خودش به دلیل علاقه شخصی به تئاتر کودک در آن شرکت کرده بود، سوالاتی را از مدیرکل ارشاد استان همدان مطرح کرد.

مهدی شفیعی با تأکید بر اهمیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: این جشنواره براساس  تمرکززدایی در یکی از استان‌های کهن کشور برگزار می‌شود که پس از سال ۹۰ در همدان بوده و این اتفاق یکی از امتیازات این جشنواره است.

او با اشاره به ظرفیت عظیم تئاتر کودک و نوجوان در کشور افزود: یکی از اهداف برگزاری این رویداد جریان‌سازی برای این گونه تئاتری، تقویت آن و نیز افزایش مخاطب کودک و نوجوان است.

شفیعی ادامه داد: در طول این سال‌ها جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توانسته در ارتقاء کیفی تئاتر استان همدان موثر باشد و تعداد مخاطبان را هم افزایش دهد. استقبال مردم نشان می‌دهد که مردم همدان با این جشنواره خو گرفته‌اند و مخاطب ثابت آن هستند. این موضوع مسئولیت ما را سنگین می‌کند که اجرا را فقط محدود به یک زمان مشخص نکنیم و البته این بر عهده من و مدیرکل ارشاد استان‌هاست.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به برگزاری مراسمی برای گرامیداشت یکصدمین سال پیدایش و تولید تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره امسال اظهار کرد: اولین نمایش کودک و نوجوان به شکل تئاتر معاصر یکصد سال قبل توسط مرحوم باغچه‌بان نگارش شده و به صحنه رفته است و این اتفاق خوبی است که پژوهشگران ما آن را زنده کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال مقداری انگیزه‌های برگزاری جشنواره را کمرنگ دیدم، در حالی که یکی از موارد لازم و اصلی برای برگزاری جشنواره حمایت عالی استان و استقبال مدیران فرهنگی همدان است که می‌تواند این اتفاق را زنده نگه دارد. امیدوارم سال آینده خیلی گرفتار چانه‌زنی برای برگزاری این جشنواره نباشیم چون جای شگفتی است که بعد از ۲۲ دوره برگزاری این جشنواره به دنبال توضیح برای چرایی برگزاری این رویداد در همدان باشیم.

او با اشاره به اینکه مشکلاتی وجود داشته اما خوشبختانه حل شده است، اضافه کرد: برای برگزاری دوره بعد باید پس از پایان جشنواره مقدمات دور بعد فراهم شود و این نگرانی را برای ما ایجاد نکنند که آیا سال آینده جشنواره در همدان برگزار خواهد شد یا خیر. هر چند به ما گفته شده که نگرانی نداشته باشید اما قطعا برگزاری چنین رویدادی خارج از تهران مستلزم استقبال مسئولان استان است.

شفیعی همچنین بر افزایش کیفی تالارهای نمایشی و افزایش زیرساخت‌ها در همدان برای بهتر برگزار شدن جشنواره تأکید کرد و از مدیرکل ارشاد استان همدان هم خواست که در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

در این نشست فاضل عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان هم با اشاره به جایگاه هنر تئاتر و تأثیر تئاتر کودک و نوجوان بر توسعه این هنر گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان جشنواره بومی همدان بوده که پس از ۹ دوره دچار مشکلاتی شد اما الان دوباره به همدان برگشته است.

وی افزود: خوشبختانه از نظر کمیت و کیفیت محتوا، ارتقاء در این استان وجود داشته و تلاش کرده‌ایم جشنواره را در نقاط مختلف استان و به طور مشخص در ۱۸ سالن برگزار کنیم.

او ادامه داد: امسال با امضای تفاهم‌نامه‌ای توسط استاندار همدان و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به مدت پنج سال در همدان تمدید شد و ما تلاش می‌کنیم از نظر زیرساخت‌ها توسعه ویژه‌ای را در نظر بگیریم.

شهرام کرمی دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان هم در سخنانی با اشاره به اینکه سال‌ها قبل به عنوان برگزیده این جشنواره معرفی شده بود و اکنون برای ششمین بار دبیری این رویداد را برعهده دارد، گفت: امسال مشکلاتی را در استان داشتیم که با پیگیری‌های مسئولان برطرف شد و البته از نقاط ضعف این جشنواره که باید برطرف شود همان امکانات زیرساختی است که به آن اشاره شد، چرا که جشنواره هر سال بزرگ‌تر شده و رونق گرفته است و امیدوارم سال آینده زیرساخت‌ها در این شهر ارتقاء یابد.

وی همچنین تأکید کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به ظرفیتی رسیده که می‌تواند زمان برگزاری آن حداقل به ۱۰ روز افزایش پیدا کند چون مخاطب بیشترین می‌تواند استقبال کند.

او با ارائه توضیحاتی درباره برگزاری جشنواره و اشاره به حضور ۵۰ گروه نمایشی و اجرای ۱۶۰ اجرا در ۱۲ سالن و نیز برگزاری ۱۰ بخش مختلف، هیأت داوران بخش‌های رقابتی جشنواره را هم معرفی کرد.

بر این اساس در بخش مسابقه تئاتر نوجوان نیکولاس مارک مورنا از سوئد، لیلی رشیدی و اردشیر صالح‌پور، در بخش مسابقه تئاتر کودک هم علاوه بر حضور یک داور خارجی، هنگامه مفید و بهرام شاه محمدلو هم داوری می‌کنند.

به گفته وی همچنین در بخش رقابتی تئاتر خردسالان که برای اولین بار به شکل رقابتی برگزار می‌شود، رضا فیاضی، افسانه زمانی و مجید قناد و در بخش تئاتر خیابانی هم منوچهر اکبرلو، کریم اکبری مبارکه و احمد بیگلریان داوری می‌کنند.

کرمی در ادامه یادآور شد که افتتاحیه جشنواره همانند گذشته به صورت مردمی در ساعت ۱۸، ۲۲ آذرماه در سالن نمایشگاه‌های همدان برگزار می‌شود و ساعت ۱۰ صبح ۲۷ آذرماه نیز طی مراسمی جشنواره پایان می‌یابد.

دبیر این دوره از جشنواره در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدوارم امسال شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه باشیم، چرا که سه سال است وزیر در این رویداد تئاتری حضور نداشته و من رسما این مطالبه را اعلام می‌کنم که با توجه به وعده داده شده ایشان در این مهمترین رویداد تئاتر کودک و نوجوان حضور داشته باشند.


منبع: ایسنا


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .