تبیان، دستیار زندگی
شد نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی به عنوان یک کمیسیون فرعی به موضوع لایحه حمایت از طرح بهسازی و نوسازی بافت اطراف حرم امام رضا پرداخته است ، ضمن اعلام تصویب این لایحه از سوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهسازی حاشیه حرم امام رضا (ع) در دو کمیسیون تصویب شد

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی به عنوان یک کمیسیون فرعی به موضوع لایحه حمایت از طرح بهسازی و نوسازی بافت اطراف حرم امام رضا پرداخته است ، ضمن اعلام تصویب این لایحه از سوی کمیسیون ، ابلاغ آنرا منوط به تصویب لایحه در صحن علنی مجلس اعلام کرد .
جواد آریان منش ، نماینده مردم مشهد و نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه /"مهر/" اظهار داشت : در حاشیه اطراف حرم امام رضا (ع) در مساحتی تقریبی 370 هکتار ، فضایی با بافت فرسوده و نامناسب قرار دارد .

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کوچه های باریک و وجود بناهایی با قدمت 40 سال را به لحاظ ایمنی برای حرم امام رضا (ع) مناسب ندانست و گفت : در این شرایط امکان امداد رسانی به زائران با مشکلات بسیاری مواجه است بطوریکه ماشینهای آتش نشانی و اورژانس به سختی می توانند از کوچه ها عبور کرده و با تأخیر بسیار به حرم می رسند .

آریان منش با اعلام اینکه 50 هکتار از اراضی فوق ، مجموعه حرم مطهر را تشکیل می دهد ، گفت : در این مساحت عملیات بازسازی و توسعه حرم توسط آستان قدس رضوی انجام و صحن و رواق جدید به مجموعه اضافه شده است .

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود : بر اساس پیش بینی ها ، قرار بود با مشارکت مسکن و شهرسازی ، شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در قالب شرکتی بنام /"مسکن سازان/" ، بافت فرسوده اطراف تحت تملک قرار گرفته ، اقدامات لازم به منظور نوسازی مجموعه انجام و بر اساس طرحی جدید ، فضاسازی مناسب در این محدوده انجام شود که البته بدلیل نبود اعتبارات لازم ، این امر طی 10 سال گذشته محقق نشده است .

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح شورای عالی شهرداری ، فضای اطراف حرم به مجموعه ای از هتل ، منازل استراحت ، بازار و فضای سبز تبدیل خواهد شد ، گفت : این لایحه را دولت به منظور سرعت بخشیدن به عملیات فوق ، به مجلس ارائه کرده است .

آریان منش اجاره 5 درصد از این اراضی به شیعیان علاقمند حوزه خلیج فارس و بهره برداری آنها از این فضا در قالب اماکنی چون هتل را یکی از بندهای این لایحه ارائه شده از سوی دولت اعلام کرد و افزود : ایجاد صندوقی برای کمک به طرح و همچنین فروش بخشهایی از زمین به دستگاههای مختلف کشور به منظور ایجاد هتل و یا مهمانپذیر برای کارکنان دستگاههای فوق ، بندهایی دیگر از این لایحه است .

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در شور اول و در کمیسیون عمران مجلس ، لایحه فوق به تصویب رسیده است ، حفظ طراحی و معماری اسلامی را دلیل بررسی این لایحه در کمیسیون فرهنگی بعنوان کمیسیون فرعی اعلام کرد و گفت : لایحه فوق در دو شور به تصویب رسیده که می بایست برای تصویب نهایی و ابلاغ ، به منظور اجرا، در صحن علنی نیز مطرح شده و به تصویب برسد .