تبیان، دستیار زندگی
الهه راستگو :بخشی از بیکاری قابل توجه جامعه مرتبط با این گروه بوده که لازم است آموزش عالی با برنامه ریزی صحیح آموزشی پذیرش دانشجو را متناسب با بازارکار و نیاز جامعه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش آسیبهای اجتماعی در بین فارغ التحصیلان بیکار

الهه راستگو :بخشی از بیکاری قابل توجه جامعه مرتبط با این گروه بوده که لازم است آموزش عالی با برنامه ریزی صحیح آموزشی پذیرش دانشجو را متناسب با بازارکار و نیاز جامعه کند.

بخش اجتماعی تبیان
آسیبهای اجتماعی

الهه راستگو در جلسه امروز شورای شهر تهران با گرامیداشت روز دانشجو یکی از مهمترین مشکلات امروز جامعه را مسئله دانش آموختگان فاقد مهارت دانست و اظهار داشت: بخشی از بیکاری قابل توجه جامعه مرتبط با این گروه بوده که لازم است آموزش عالی با برنامه ریزی صحیح آموزشی پذیرش دانشجو را متناسب با بازارکار و نیاز جامعه کند.

وی در تذکر به برنامه ریزان، سیاستگذاران در مجلس و دولت تاکید کرد: دانش آموخته بیکار نتیجه ای جز آسیب اجتماعی و افزایش آمار بیکاری نخواهد داشت و بر این اساس لزوم توجه به این مسئله امری ضروری است.

رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بررسی های صورت گرفته بیانگر افزایش آسیبهای اجتماعی در فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور بوده که این موضوع در رشته های فاقد مهارت، اشباع و مغایر با نیاز جامعه از کمیت بیشتری برخوردار است.

راستگو در ادامه با اشاره به روز معلول آخرین آمارها از جمعیت معلولین تحت پوشش بهزیستی را یک میلیون و ۲۹۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: عدم اجرای قانون جامع معلولین مشکلات فراوانی را برای این افراد به دنبال داشته که لازم است تسریع در اجرای آن به اولویت نخست مسئولین تبدیل شود.

وی تعداد معلولین مرد تحت پوشش بهزیستی کشور را بیش از دو برابر زنان تحت پوشش در حدود ۶۳ و ۶۷ صدم درصد ذکر کرد و گفت: قطعا مستمری پرداختی بهزیستی که البته تمامی این افرد را نیز شامل نمی شود هیچگاه پاسخگوی زندگی آغشته به رنگ تورم و ناتوانی و مملو از هزینه های درمانی این افراد نخواهد بود و این درحالی است که معلولین هم نظیر دیگر افراد جامعه از استعدادهای بسیاری برخوردارند و فراهم کردن عرصه و اجرایی کردن حقوق به حقه آنها  شرایط را برایشان تسهیل خواهد ساخت.

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران در ادامه به قانون ۱۶ ماده ای حمایت از معلولان اشاره کرد و افزود: اگرچه این قانون مواد مختلفی در زمینه مناسب سازی فضاهای شهری، اماکن عمومی، دسترسی به حمل و نقل مناسب برای عبور و مرور معلولین، تحصیلات رایگان تا مقطع آموزش عالی، معافیت یکی از اعضای خانواده آنها از خدمت نظام وظیفه، اختصاص سه درصد از سهمیه اشتغال دستگاه های دولتی به معلولان، ایجاد صندوق حمایت از اشتغال معلولان، حمایت از آنها در زمینه موارد درمانی، تامین مسکن، مسائل رفاهی، فروش بلیط نیم بهای قطار و  هواپیما را شامل می شود اما متاسفانه با کمترین اجرا در این حوزه روبرو بوده ایم و این به دلیل عدم برخورداری این قانون از ضمانت اجرایی لازم است.

راستگو  با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه معلولین و کارآفرینی امروز جور بسیاری از کم کاری های دستگاههای مسئول را به دوش می کشند افزود:  تنها یکی از موسسات عضو ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران در عرصه کارآفرینی معلولان جسمی حرکتی پایتخت تاکنون موفق به توانمند سازی اجتماعی بیش از ۲۰۰۰ معلول مناطق محروم جنوب و جنوبغرب تهران و شهرستانهای اطراف شده است.

وی با اشاره به اینکه این سمن در حوزه اشتغال و کار آفرینی حائز رتبه پنجم جهان شده است تصریح کرد: این درحالی است که مسئولین و ۱۶ دستگاه مکلف در قانون جامع حمایت از معلولین تاکنون به وظایف خود عمل نکرده اند.



منبع:خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .