تبیان، دستیار زندگی
موسسه شهید حسن باقری از تفحص محل شهادت شهید حسن باقری بعد از 34 سال خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفحص محل شهادت یک سردار

موسسه شهید حسن باقری از تفحص محل شهادت شهید حسن باقری بعد از 34 سال خبر داد.

فرآروی: صادق جعفری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
یادمان شهید باقری

شهید حسن باقری در تاریخ 9 بهمن ماه سال 1361 به همراه شهیدان مجید بقایی، توکل قلاوند، محمدتقی رضوانی و مجتبی مومنیان جهت شناسایی عملیات والفجر مقدماتی در منطقه عمومی فکه شمالی بودند که مورد اصابت خمپاره قرارگرفته و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
با تصویب ستاد راهیان نور کشور و با همکاری موسسه شهید حسن باقری «یادمان شهید حسن باقری» با نگاه الگوی جوان انقلابی در محل شهادت این شهید بزرگوار در منطقه فکه شمالی احداث می شود.

چگونگی عروج سردار

پس از عملیات رمضان در شهریورماه 1361 که مقارن با ایام حج بود، در پاسخ به پیشنهاد یکی از دوستانش جهت عزیمت به سفر حج گفته بود: هنوز که کار جنگ تمام نشده و دشمن بعثی در خاک ماست، بروم به خدا چه بگویم؟ وقتی می روم که حرفی برای گفتن داشته باشم.

شهید باقری در همه مدت حضورش در جبهه های جنگ تنها یک بار، آن هم به مدت پنج روز برای ازدواج، از جنگ جدا شد و به جهت عشق به حضرت امام زمان (عج) نام نرگس را برای تنها فرزندش برگزید

با نگاه الگوی جوان انقلابی در محل شهادت این شهید بزرگوار در منطقه فکه شمالی احداث می شود
چند ماه پس ازاین صحبت در نهم بهمن ماه 1361 در طلیعه ایام مبارک دهه فجر درحالی که تعدادی از هم رزمان و هم سنگرانش به دیدار حضرت امام خمینی (ره) شتافته بودند، او برای شناسایی و آماده سازی عملیات والفجر مقدماتی به همراه تعدادی از برادران سپاه در خطوط مقدم چنانکه (منطقه فکه) در سنگر دیده بانی مورد هدف گلوله خمپاره دشمن بعثی قرار گرفت و همراه هم سنگرانش شهیدان مجید بقایی، وزوائی و ... به لقاءالله شتافت.
آخرین کلامی که از این شهید بزرگوار شنیده شد پس از ذکر شهادتین، نام مبارک امام شهیدان، حسین (ع) بود.
شهید باقری در همه مدت حضورش در جبهه های جنگ تنها یک بار، آن هم به مدت پنج روز برای ازدواج، از جنگ جدا شد و به جهت عشق به حضرت امام زمان (عج) نام نرگس را برای تنها فرزندش برگزید.


گذری بر زندگی سردار

روز سوم شعبان برابر با 25 اسفند 1334 شمسی، زادروز فرخنده? امام حسین (ع) در تهران چشم به جهان می گشاید. از این رو او را (غلامحسین) می نامند. 25 اسفند 1334 شمسی نیز همچون مولایش در هفت ماهگی، با جثه ای نحیف و استخوانی به دنیا می آید.
حسین باقری اول مهرماه 1359، همراه تعدادی از پاسداران راهی جبهه های جنوب می شود.
در بدو ورود به اهواز، اقدام به راه اندازی (واحد اطلاعات و عملیات رزمی) برای دستیابی به اطلاعات دقیق از موقعیت دشمن می کند. او خود شخصاً همراه دیگر نیروهای اطلاعاتی، به شناسایی مواضع نیروهای عراق می پردازد.
در عملیات (طریق القدس) برای اولین بار قرارگاه مشترک (نصر) میان
سپاه و ارتش ایجاد و شهید باقری به عنوان فرمانده قرارگاه نصر منصوب می شود و در عملیات (فتح المبین )، (بیت المقدس) و (رمضان)، بالیاقت و شایستگی تمام، انجام وظیفه می کند.
پس از پایان عملیات رمضان، از سوی فرماندهی کل سپاه، به سمت فرماندهی (قرارگاه کربلا) و (جانشین فرماندهی کل) در قرارگاه های جنوب منصوب می شود. پس از شکل گیری سازمان رزمی سپاه، با توجه با توان و تجربه های که شهید باقری داشت، به عنوان (جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران) برگزیده می شود و بنیان یک یگان رزمی استوار و شکست ناپذیر را بنا می نهد.



منابع: وبلاگ افلاکی خاکی، مشرق، سایت جامع سربازان اسلام