تبیان، دستیار زندگی
یکی از شاه کلیدهای مهم رسیدن به آرامش است، کاملا رایگان، بدون هیچ عوارض و خطرات، فقط باید کمی صبور باشید و بخواهید این کارها را انجام دهید. از چیز عجیبی صحبت نمی کنیم، فقط برای رسیدن به ارامش می خواهیم کمی پای درد و دل دیگران بنشینید، کمی همدلی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کارهایی می توانیم برای دیگران انجام دهیم؟

راستی همدلی چیست؟ همدلی یعنی اینکه بفهمید طرف مقابل از چه چیزی در رنج است؛ چه مسئله ای او را ناراحت می کند و چطور می توانید خود را جای او بگذارید و احساس او را درک کنید.

فرآوری:ه. منفرد_بخش خانواده ایرانی تبیان
چه کارهایی می توانیم برای دیگران انجام دهیم؟

همدلی رابطه شما را با دیگران مستحکم می کند؛ اجازه می دهد آن ها را درک کنید و آن ها نیز شما را بفهمند. همدلی کردن یعنی شناخت احساسات و هیجانات دیگران و دیدن دنیا از دریچه چشم آن ها. زمانی که ما به دیگران کمک کنیم حتی اگر این کمک در حد کمی وقت گذاشتن و نشستن پای درددل یک نفر دیگر باشد، به طور ناخودآگاه خود را در برابر احساس تنهایی و انزوا بیمه کرده ایم و حس مفیدبودن خواهیم داشت. همچنین این کمک باعث می شود احساس همبستگی و ارتباط ما با دیگران بیش از پیش تقویت شود، همه اینها به آرامش درونی ما کمک خواهدکرد. جالب است بدانید تعامل با دیگران و کمک به سایرین حتی می تواند باعث افزایش طول عمر شود و در حفظ سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد.

هر نوع سود شخصی را در کمک به دیگران فراموش کنید. باید خود را با فردی که به او کمک می کنید، کاملا نزدیک احساس کنید به گونه ای که از این کمک احساس رضایت و شادی کنید

اگر شما جزو افرادی هستید که گمان می کنید اصلا لزومی ندارد خود را به دردسر بیندازید و درگیر مشکلات سایرین شوید و خودتان به اندازه کافی گرفتاری دارید که زمانی برای کمک به دیگران برایتان باقی نمی ماند، بد نیست بدانید تحقیقات علمی نشان می دهد افرادی که در کمک به دیگران مشارکت می کنند، از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار می شوند، و حمایت اجتماعی بیشتر به معنای آرامش بیشتر است.

انواع همدلی عبارت اند از:

- انتقاد
- برچسب زدن
- تشخیص گذاری
- ستایش همراه با ارزیابی
- نصیحت کردن
- اغراق کردن یا بزرگ کردن مشکل
- بی اهمیت و کوچک کردن مشکل
- به رخ کشیدن و مقایسه کردن
- سرزنش کردن
- نصیحت کردن، راهنمایی کردن و ارائه راه حل

مهم ترین تکنیک های همدلی عبارت اند از:

- گوش دادن فعال
- بازپردازی
- انعکاس احساسات
- انعکاس محتوا یا معانی
- انعکاس تلخیصی
- تمرکز بر کلمات احساسی
- توجه به محتوای کلّی پیام
- مشاهده زبان بدن (Body Language)
- پرسیدن این سوال از خود که «اگر من چنین وضعیتی را تجربه می کردم، چه احساسی داشتم؟»

چه عواملی مانع همدلی با دیگران می شود؟

برچسب زدن، قضاوت و پیشداوری، درشت نمایی مشکلات به وجود آمده و برعکس آن کوچک نمایی مشکلات دیگران که از نظر آن ها اهمیت زیادی دارد، مانع همدل شدن با دیگران می شود. همچنین نصیحت کردن، سرزنش کردن مدام، غفلت و بی توجهی به دیگران و به رخ کشیدن توانمندی های خود نیز از جمله عوامل مهم دیگری است که مانع برقراری ارتباط درست با دیگران و درک احساسات آن ها از طریق همدلی می شود.

چه کارهایی انجام دهیم؟

- در هفته حداقل 2 ساعت از وقت خود را برای کمک به افراد نیازمند اختصاص دهید.
- سعی کنید بیشتر به افراد غریبه کمک کنید چون در این گونه ارتباط ها، طرفین بدون هیچ گونه احساس خجالت نیازها و ناتوانی هایی خود را مطرح می کنند.
-  موارد کمک به دیگران را در زمینه تخصص خود انتخاب کنید تا بتوانید بهتر از عهده انجامشان لذت ببرید.
- در موسسه هایی که با تدوین برنامه و به صورت گروهی و اشتراکی برای نیازمندان خدمات نیکوکارانه انجام می دهند، مشارکت کنید.
- در جایی شروع به کار کنید که بتوانید از مهارت هایشان بهتر سود ببرید یا برای کمک رسانی به شما آموزش لازم داده شود.
- سعی کنید هرلحظه آماده کمک باشید و این کمک باید با تمام توان احساسی و جسمی انجام شود.
- هر نوع سود شخصی را در کمک به دیگران فراموش کنید. باید خود را با فردی که به او کمک می کنید، کاملا نزدیک احساس کنید به گونه ای که از این کمک احساس رضایت و شادی کنید.

تحقیقات علمی نشان می دهد افرادی که در کمک به دیگران مشارکت می کنند، از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار می شوند، و حمایت اجتماعی بیشتر به معنای آرامش بیشتر است

همدلی با دیگران چه مزایایی دارد؟

- همدلی ارتباط بین فردی، افراد را تقویت می کند.
-احساس درک شدگی از سوی دیگران را افزایش می دهد و باعث رهایی از تنهایی، حمایت اجتماعی، علاقه اجتماعی
-احترام و اعتماد در بین افراد را افزایش می دهد.
-باعث افزایش مسئولیت پذیری در برابر دیگران می شود.
-بیماری های روان تنی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.
پس یادمان باشد همدلی، یک مهارت و توانایی است و مانند هر مهارت دیگر نیاز به آموزش، تمرین و تجربه دارد. همدلی به فرد این امکان را می دهد که بتواند احساسات و حالاتی را در دیگران بفهمد که تاکنون تجربه نکرده است. همدلی باعث می شود که از سطح خودمان فراتر رفته و دیگران را عمیق تر درک نماییم. به این ترتیب، همدلی قدرت و ظرفیت درک انسان ها را افزایش می دهد.
فراموش نکنیم، در لحظات مختلف سعی کنیم خود را جای دیگران بگذاریم و زمان همدلی از قضاوت و ارزیابی های نابجای دیگران دوری کنیم. در هنگام همدلی شنونده باشیم، واقعا گوش کنیم و در ک کنیم. تحت هیچ شرایطی تظاهر به همدلی نکنیم و به احساسات دیگران لطمه نزنیم و با درک احساسات طرف مقابل به او بفهمانیم برایش احترام قائل هستیم. و نکته آخر مشکلات دیگران را کوچک و بی ارزش نپنداریم.


منابع: هفته نامه زندگی مثبت، سلامت نیوز، سلامانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.