تبیان، دستیار زندگی
در 16 آذر ماه 1358 شهریار شفیق خواهرزاده محمدرضا پهلوی و فرزند دوم اشرف در پاریس هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهریار شفیق به دست چه کسانی کشته شد؟

در 16 آذر ماه 1358 شهریار شفیق خواهرزاده محمدرضا پهلوی و فرزند دوم اشرف در پاریس هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد...

فرآوری: فهیمه السادات آقامیری-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
شهریار شفیق به دست چه کسانی کشته شد؟

زندگی نامه شهریار شفیق

شفیق که درجه ناخدا یکمی ( سرهنگی) داشت، پیش از انقلاب با سمت جانشین فرمانده ناوگان دریایی خلیج فارس و دریای عمان در بندرعباس مشغول کار بود و چند روز پس از انقلاب با یک فروند قایق موتوری از بندرعباس گریخت و به نقطه نامعلومی رفت.

شهریار شفیق (پهلوی نیا) (شهریار مصطفی شفیق) (24 اسفند 1323 قاهره- 16 آذر 1358 پاریس) افسر ارشد نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران بود. وی فرزند اشرف پهلوی و احمد شفیق (احمد شفیق بی) مسئول شرکتهای هوایی تجاری در مصر بود. از آنجاییکه وی فرزند اشرف پهلوی و خواهرزاده شاه بود لقب والاگهر در ابتدای نامش استفاده می شده است

وی تحصیلات خود را در مدرسه رازی تهران به انجام رساند. هنگام تحصیل در دانشکده ی نیروی دریایی دارتموث شمشیر افتخار گرفت. با درجه ی ناوبان دومی به عنوان افسر مخابرات ناوبانی در خرمشهر خدمت نظامی خود را در نیروی دریایی ایران شروع کرد.

پس از انقلاب

وی بعد از پیروزی انقلاب در ایران در روز 30 بهمن 1357 و یک هفته بعد از انقلاب اسلامی ایران و اعلام بیطرفی ارتش ایران را ترک و در فرانسه به همسر و 2 فرزندش پیوست. هم زمان در ایران صادق خلخالی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی وقت برای وی دادگاهی غیابی ترتیب داده بود و وی را همراه با تنی چند از فرماندهان ارشد ارتش شاهنشاهی به «افساد فی الارض» متهم و محکوم به اعدام کرده بود.

شهریار شفیق با نفوذی که در ارتش ایران داشت قصد انجام کودتایی را برای بازگرداندن محمدرضا شاه پهلوی به ایران را داشت که در نهایت در ساعت 13 روز جمعه 16 آذر ماه 1358 هنگام خروج از اقامت گاه مادرش اشرف پهلوی در پاریس، به ضرب دو گلوله افراد مسلح که به پشت گردن و سر وی اصابت کرد، به قتل رسید.

ما پسر اشرف پهلوی را ترور نکردیم

سال ها بعد آقای عبدخدایی مسئول گروه فدائیان اسلام صریحا گفت که قتل شفیق کار گروه فدائیان نبوده است و ما او را ترور نکردیم

24 سال پس از آنکه پرونده جمعیت فدائیان اسلام با تیرباران سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش بسته شد، با تیری که روز 16 آذر 1358 شهریار (مصطفی) شفیق، پسر اشرف پهلوی را از پا در آورد، نام فدائیان اسلام دوباره در عرصه سیاسی مطرح شد. خبرگزاری فرانسه آن روز گزارش داد شهریار شفیق پسر 35 ساله اشرف، خواهر شاه مخلوع ایران به ضرب گلوله یک ناشناس در محله اعیان نشین «پرت دفین» واقع در نزدیکی بودادوبولونی - محله شانزدهم پاریس- کشته شد. به گفته یک شاهد عینی خواهرزاده شاه سابق که اواسط نوامبر گذشته از آمریکا وارد پاریس شده بود، هنگامی که از خیابان «ویلادوپون» به سوی خانه مسکونی مادرش می رفت، جوانی با یک کلاه مخصوص موتورسیکلت سواران روی خود را پوشانده و به او نزدیک شد و از فاصله کم یک تیر به سوی گردن وی شلیک کرد. پس از آنکه شهریار شفیق بر اثر اصابت گلوله نقش زمین شد، جوان ناشناس یک گلوله دیگر به سوی سر او شلیک کرد و بلافاصله شروع به فرار کرد و در خیابان «پرگولز» ناپدید شد. خبرگزاری یونایتدپرس در گزارشی که از پاریس مخابره کرده نوشت که احتمالا تیرانداز ناشناس شهریار شفیق را با «شهرام» پسر دیگر اشرف از «علی قوام» اشتباه گرفته است. صادق خلخالی، که خود را رهبر فدائیان اسلام معرفی می کرد، روز 17 آذر در تماسی با روزنامه اطلاعات اعلام کرد که مسئولیت ترور شهریار شفیق را فدائیان اسلام به عهده گرفته اند. خلخالی در همین رابطه بیانیه ای منتشر کرد که در آن آمده بود، شهریار شفیق به اتفاق چند تن دیگر از اطرافیان شاه مخلوع و وابستگان به رژیم گذشته ایران، قصد داشته جریانی نظیر کودتای خائنانه 28 مرداد سال 32 را تکرار کند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، سایت تاریخ ایرانی