تبیان، دستیار زندگی
یک استاد دانشگاه «برده داری مدرن» را پدیده ای دانست که بر اساس آن نیروی کار، کاری را بدون دستمزد و یا با دستمزد بسیار نازل انجام دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بردگی مجازی؛حاصل هنر رسانه ای غرب

یک استاد دانشگاه «برده داری مدرن» را پدیده ای دانست که بر اساس آن نیروی کار، کاری را بدون دستمزد و یا با دستمزد بسیار نازل انجام دهد.

بخش اجتماعی تبیان

بردگی مجازی؛حاصل هنر رسانه‌ای غرب

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، حسین راغفر در نشست «تحلیلی بر برده داری مدرن» که در باشگاه هواداران جمعیت امام علی (ع) برگزار شد؛ در ادامه اشکال دیگر این نوع برده داری را شامل  کار اجباری، قاچاق نیروی انسانی، تن فروشی و فروش اعضای بدن که عمدتاً ریشه در فقر مالی افراد دارند، دانست و گفت: بر اساس تخمین سازمان ملل امروزه حدود 40  میلیون نفر در دنیا و به ویژه در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند هند و ازبکستان تحت عنوان برده داری مدرن به کار مشغول هستند.

پدیده برده داری مدرن در همه جا

وی با اشاره به این که متاسفانه این پدیده در هم   نقاط جهان مشاهده می شود گفت: هنوز هم در کشوری مانند هند، افرادی هستند که کشاورزان را به عنوان مایملک صاحب ملک به همراه زمین، خرید و فروش می کنند. به علاوه بحران های جهانی در سال های اخیر، مهاجرتهای گسترده به کشورهای اروپایی توسط قاچاقچیان انسان را به دنبال داشته که خود از مصادیق برده داری مدرن است چرا که این افراد ناچارند تحت سلط   قاچاقچیان باشند و حتی در ایالات متحده نیز مهاجران که عمدتا از کشورهای آمریکای لاتین هستند با دستمزدهای بسیار اندک در این کشور کار می کنند و در واقع به نوعی بردگی تن می دهند.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در ایران نیز همانند سایر کشورها برده داری مدرن در اشکال گوناگون از جمله کار کودکان، فروش اعضاء بدن و اشتغال غیر رسمی زنان در صنایعی مانند نساجی و تولید پوشاک با حقوق های بسیار ناچیز و ساعات کاری طاقت فرسا شاهد هستیم؛ متاسفانه کودکانی را می بینیم که در شرایط سخت کوره پزخانه ها با دستمزدهای نازل کار می کنند و در بسیاری از مواقع مورد تجاوز جنسی نیز قرار می گیرند.
به گفت   این استاد دانشگاه، از آنجا که استخدام کارگرانی با دستمزد پایین هزینه تولید را به شدت

در ایران نیز همانند سایر کشورها برده داری مدرن در اشکال گوناگون از جمله کار کودکان، فروش اعضاء بدن و اشتغال غیر رسمی زنان در صنایعی مانند نساجی و تولید پوشاک با حقوق های بسیار ناچیز و ساعات کاری طاقت فرسا شاهد هستیم؛

کاهش می دهد، دولت ها نیز علی رغم آگاهی از این مسائل عملاً موضوع را نادیده می گیرند؛ در چنین شرایطی سازمانهای مردم نهاد می توانند با شناسایی قربانیان و گروه های آسیب دیده و همچنین معرفی و بدنام کردن بنگاه هایی که این افراد را با این شرایط نامطلوب به کار می گیرند، نقش موثری ایفا کنند.
این کارشناس اقتصادی، آفت های اقتصاد را در درج   اول ناکارآمدی نظام مدیریت و تمشیت امور دانست و گفت: نظام تصمیم گیری اقتصادی کشور فقط در خدمت مصالح گروه های خاص و نه در خدمت جامعه است، همچنین آنکه در این سیستم بیمار، سودآوری فعالیت های پولی و نامولد حدوداً سه برابر فعالیتهای صنعتی است که این امر سبب می شود میزان تولید شغل کاهش یابد و به تبع آن فعالیتهای زیرزمینی و قاچاق رونق بگیرد. علاوه بر این؛ چالش های دیگر اقتصاد ما توزیع نامناسب آب و منابع انرژی و ناتوانی نظام نوآوری و فن آوری است.
در ادامه این نشست، شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امام علی (ع) نیز با ابراز تاسف از آمارهایی که امروزه درباره انواع برده داری شنیده می شود، تأکید کرد: سازمانهای جهانی که از وجود 48 میلیون برده در اشکال مختلف صحبت می کنند، ساختارهایی هستند که برده را با زنجیرهای دوران باستان و نه با شیوه های مدرن  تعریف کرده اند؛به عنوان مثال می بینیم که وضعیت داعش و فروش زنان ایزدی به صورت مقطعی در رسانه های جهانی هم   توجه ها را به خود معطوف می کند اما در آمارها به حدود 15 میلیارد دلار درآمدی که از به کارگیری زنان در صنعت پورنوگرافی به دست می آید هیچ اشاره ای نمی شود.
وی همچنین از برخی بازی های مجازی و پر طرفدار نام برد و ادامه داد: ما هیچ وقت برای مفاهیمی مانند جمال و کمال تعریف عینی ارائه نکرده ایم، در حالیکه جریانهای هنری غرب با تولید هنر در شکل رسانه توانسته اند عملاً دنیا را تسخیر کنند و نوعی بردگی مجازی را پدید آورند.
موسس جمعیت امام علی در پایان با اشاره به این که در جامعه مدرن هیچ تعریفی برای انسان بودن وجود ندارد، اذعان کرد: در مقابل مدرنیته نمی توان تفنگ به دست گرفت و زمان آن رسیده که این مفهوم را واقعاً تحلیل کنیم. جامع ما که همواره به دنبال تئوری های اخلاقی بوده در عمل 15 میلیون حاشیه نشین و 2 میلیون کودک کار را پذیرفته است. باید عدالت را به طور عینی تعریف کنیم و به دنبال ساختارهای تئوری و عملی برای برقراری آن باشیم.


منبع: ایسنا