تبیان، دستیار زندگی
روزی که با دلخوری از اردوهای تیم ملی کنار رفت، گفته بود برای ادامه راه در دنیای قهرمانی، برای کشور دیگر مبارزه خواهد کرد و قصد مهاجرت دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک تکواندو کار دیگر زیر پرچم آذربایجان

روزی که با دلخوری از اردوهای تیم ملی کنار رفت، گفته بود برای ادامه راه در دنیای قهرمانی، برای کشور دیگر مبارزه خواهد کرد و قصد مهاجرت دارد.

بخش ورزشی تبیان

باقری‌معتمد

هرچند شنیده می شد قرار است محمد باقری معتمد برای تیم ملی آمریکا مبارزه کند اما او که سفری هم به آمریکا داشت، این خبر را تکذیب کرد تا حالا خبر مبارزه اش برای تیم ملی تکواندوی آذربایجان دهان به دهان بچرخد.  پسر نقره ای ایران در المپیک لندن درحالی با دعوت رضا مهماندوست سرمربی اسبق ایران و سرمربی فعلی آذربایجان برای حضور در فینال گرندپری 2016(21 و 22 آذر به میزبانی باکو) به تکواندوی این کشور پیوسته که حرف و  حدیث هایی درخصوص قانونی نبودن حضورش به عنوان یار کمکی در تیم آذربایجان مطرح می شود.

در ابتدا حسن شکریان مسئول روابط عمومی فدراسیون تکواندوی ایران عنوان کرد از آن جا که باقری معتمد در رقابت های 2014  مکزیک به همراه تیم ایران به میدان رفته، طبق قانون فدراسیون جهانی به مدت 3 سال پس از آخرین حضورش در یک تیم ملی، نمی تواند برای کشور دیگری مبارزه کند.  بدین ترتیب باقری معتمد تا آذر 96 اجازه مبارزه برای کشور دیگری را ندارد.

جمهوری آذربایجان همان تیمی است که مهماندوست سرمربی ایرانی آن به واسطه شکست ایران در المپیک با انتقادهای فراوانی مواجه شد و حتی از سوی رئیس فدراسیون تکواندو ایران لقب «مزدور» گرفت.

حسن شکریان مدیر روابط عمومی فدراسیون تکواندو در این باره به خبرگزاری تسنیم گفت: «باقری معتمد در رقابت های 2014 مکزیک به همراه تیم ایران به میدان رفته و طبق قانون فدراسیون جهانی به مدت 3 سال پس از آخرین حضورش در یک تیم ملی، نمی تواند برای کشور دیگری مبارزه کند. به این ترتیب باقری معتمد تا آذر 96 اجازه چنین کاری را ندارد.»

رضا مهماندوست: به معتمد بی مهری شد

این اتفاق اما دوباره تمام نگاه ها و توجه ها را به رضا مهماندوست جلب کرد، مربی بااستعدادی که اولین افتخار ها را برای کشور همسایه ثبت کرده اما چند سال پیش از دل همین فدراسیون تکواندو ایران به نوعی رانده شد! او حالا و درگفت وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» از تصمیم شاگرد جوانش دفاع کرده و آن را پای بی مهری های مسوولان ورزش ایران می گذارد: «در دو، سه سالی که گذشت بی مهری های زیادی در حق معتمد شد.

در این مدت یا پولش را خوردند یا حقش را. از آنجا که یک بازیکن ما هم به خاطر آسیب دیدگی شدید زانو نمی توانست بازی کند از معتمد استفاده کردیم. این یک فرصت دو سر برد برای هر دو طرف بود. هم او بعد از مدت ها روی شیاپ چانگ مسابقات رسمی می رود و هم ما از او که از قهرمانان و مدال آور المپیک است استفاده می کنیم. از طرفی من خیلی شخصیت او را دوست دارم.»

او این اتفاق را کاملا قانونی می داند: «طبق قانون فدراسیون جهانی، تیم ها می توانند برای جام جهانی از دو بازیکن خارجی استفاده کنند. همان طور که در دوره های پیش کشورهای دیگر از این قانون استفاده کردند و با بازیکنان خارجی مسابقه دادند. معتمد الان به عنوان یار کمکی در تیم است.»

اما ممکن است مربی پرآوازه ایرانی به ستاره ملی ایران برای پوشیدن لباس جمهوری آذربایجان برای همیشه پیشنهاد عضویت رسمی را به او بدهد؟ «من به هیچ کس پیشنهاد نمی دهم. با توجه به نتایج، شرایء سن و قد تصمیم گیری می کنیم و تا الان هم چیزی مشخص نیست.»

باقری معتمد: خیلی اتفاق ها برایم افتاده که کسی خبر ندارد!

هرچند حضور نسبتا طولانی معتمد در آمریکا این شائبه را ایجاد کرده بود که نایب قهرمان المپیک لندن برای ادامه ورزش حرفه ای ینگه دنیا را انتخاب کند اما حالا معادلات کمی پیچیده تر شده است. نایب قهرمان المپیک لندن که از منتقدان سخت فدراسیون بعد از المپیک هم بود، حالا به عنوان یار کمکی در کنار مهماندوست ایستاده است.

بیژن مقانلو سرمربی تیم ایران هم به شدت از این تصمیم انتقاد کرد اما معتمد جواب او را به آینده موکول می کند. او در تک جمله ای عجیب از بروز اتفاقات بسیار برای خودش می گوید که باعث این تصمیم شده: «اتفاقات زیادی برایم افتاده که کسی از آن خبر ندارد. نظرات بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی هم برایم محترم است و فعلا جوابی به حرف های او نمی دهم.»


منابع: تسنیم - دنیای اقتصاد