تبیان، دستیار زندگی
بطری های پلاستیکی دور ریخته شده، تبدیل به مشکلی مهم برای محیط زیست شده است. هر سال در سراسر دنیا بیست میلیون تن پلاستیک به بطری های نوشیدنی تبدیل می شود. دانشمندان به دنبال ماده ای جایگزین هستند تا از آن ها ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید بیوپلاستیک از نان دستاورد تقدیری دوره اول سیمای نور

تولید بیوپلاستیک از نان دستاورد تقدیری دوره اول سیمای نور


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: تولید بیوپلاستیک از نان
نام مدرسه: سیمای نور
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: رویا محمد زاده، مبینا اقاجانی، مایده رضازاده

چکیده:
بطری های پلاستیکی دور ریخته شده، تبدیل به مشکلی مهم برای محیط زیست شده است. هر سال در سراسر دنیا بیست میلیون تن پلاستیک به بطری های نوشیدنی تبدیل می شود. دانشمندان به دنبال ماده ای جایگزین هستند تا از آن ها به جای مشتقات نفتی در تولید پلاستیک بهره ببرند. ماده ای که آزار کمتری برای محیط زیست داشته باشد. 

در مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید در اسپانیا، دانشمندان متقاعد شده اند باکتری ها نقش مهمی در نسل آینده مواد پلاستیکی خواهند داشت. نقش آن ها تولید پلیمر از زباله های طبیعی خواهد بود که در این صورت، دیگر به نفت نیازی نیست. 

اریا اوگسیملیا دورا پریتو و همکارانش نوعی باکتری را کشف کرده اند که کلید (synpol) اصلی این فرایند به حساب می آید. این تحقیق بخشی از برنامه اروپایی سینپل است که نام خود را از ترکیب گازی ویژه ای گرفته که قرار است به تولید بیوپلاستیک ها کمک کند. 

به طور معمول پلاستیک و صنایع پلاستیکی از نفت حاصل می شوند. پیش بینی می شود منابع شناخته شده ذخیره جهانی نفت تا 80 سال دیگر تمام شوند. این زمان در مورد گاز طبیعی 70 سال و برای زغال 700 است و اصولاً هر چه مقدار ذخایر کمتر شود، قیمت فرآوره های نفتی بیشتر خواهد بود. 

علاوه بر این تجزیه این نوع مواد تقریباً 300 تا 500 سال زمان نیاز دارد و اثرات منفی آن در زمینه های مختلف بارها برای همه ما اثبات گردیده است. جدا از مسائل زیست محیطی، پلاستیک می تواند بر سلامتی انسان ها نیز اثر سوء داشته باشد. به عنوان مثال، خوردن غذای گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می تواند منجر به بیماری های خطرناکی همچون سرطان ریه، کبد و پروستات شود. این گونه مشکلات پلاستیک های نفتی دانشمندان و پژوهشگران را به ساخت نوعی از پلاستیک که منشائی غیر نفتی داشته باشند ترغیب کرد. 

بیوپلاستیک یا پلاستیک های ارگانیک از مواد تجدید پذیر طبیعی و از بیومس یا زیست توده ساخته می شوند و نه از نفت و سوخت های فسیلی. 

در پایان بایستی خاطر نشان شود که در بسیاری از کشورها استفاده و تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کاهش یافته است. بر همین اساس ضرورت جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به عنوان یکی از برنامه های مهم و اولویت دار است و ما می خواهیم در این پروژه به ساخت بیوپلاستیک برای حفظ محیط زیست بپردازیم. 

هدف کلی: ساخت پلاستیک های ارگانیک.
هذف جزئی: 1- آشنایی با پلاستیک ها 2- آشنایی با تاریخچه پلاستیک ها. 3- آشنایی با انواع پلاستیک ها 4- آشنایی با مواد درون پلاستیک ها 5- آشنایی با چگونگی ساخت پلاستیک 6- آشنایی با مزایای بیوپلاستیک های نفتی

متغیر
متغیر مستقل: ساخت پلاستیک های ارگانیک
متغیر وابسته: بررسی خواص فیزیکی و شیمایی بیوپلاستیک تولید شده

فرضیه:
ما حدس می زنیم بیوپلاستیک های ساخته شده توسط گروه ما در 6 ماه تجزیه می شوند. 

سوالات تحقیق:
1- تاریخچه پلاستیک ها چیست؟ 2- ما چند نوع پلاستیک داریم؟ 3- چه ماده هایی درون پلاستیک قرار دارد؟ 4- بیوپلاستیک ها چگونه تجزیه می شود؟ 5- پلاستیک های نفتی چگونه به وجود می آیند؟ 6- پلاستیک های نفتی چگونه تجزیه می شوند؟ 7- آیا بیوپلاستیک معایبی دارد؟ نام ببرید. 8- چه نوع جانداری برای تجزیه پلاستیک ها انتخاب شده است؟ 9- مزایای بیوپلاستیک ها چیست؟ 10- پلاستیک های نفتی چه مدت طول می کشد تا تجزیه شود؟


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی