تبیان، دستیار زندگی
ق  نخستین نشست اساتید حوزه علمیه قم با حضور آیت الله مكارم شیرازی، اساتید و مدیران مدارس و فرهیختگان حوزه روز پنج‌شنبه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد  نخستین نشست اساتید حوزه علمیه قم با حضور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه ق

نخستین نشست اساتید حوزه علمیه قم با حضور آیت الله مكارم شیرازی، اساتید و مدیران مدارس و فرهیختگان حوزه روز پنج‌شنبه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد

نخستین نشست اساتید حوزه علمیه قم با حضور آیت الله مكارم شیرازی، اساتید و مدیران مدارس و فرهیختگان حوزه علمیه قم امروز در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد. این همایش به منظور تجلیل از اساتید، بررسی ضرورت‌ها، مشكلات و ارائه راه‌كار‌های بهتر تدریس در حوزه علمیه قم برپا شد.
آیت الله مكارم شیرازی طی سخنانی با اشاره به روایتی از رسول اكرم ـ ص ـ احترام به استاد را واجب و بی‌احترامی و اهانت به او را از علائم نفاق برشمردند.
ایشان امكان تحصیل در آموزشگاه‌های غیرحوزوی برای طلاب جوان و خطر تهاجم دشمن به فرهنگ اسلامی را از مشكلات پیش‌روی حوزه عنوان كردند و وظیفه اساتید در این برهه از زمان را سنگین و مهم ارزیابی كردند.
آیت الله مكارم شیرازی بر ضرورت همراهی تقوا و علم تأكید كردند و افزودند: اگر تقوا در كنار تحصیل علم پیشرفت نكند، نه تنها مواجه با ریزش نفرات در حوزه می‌شویم بلكه شاهد ضربه خوردن به اسلام می‌باشیم.
در ابتدای مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور، مسؤول امور مدارس حوزه علمیه‌ قم، حوزه را استاد‌مدار خواند و استفاده از نظریات و مشاروه با اساتید و تقدیر از آنان را از اهداف این نشست عنوان كرد.
وی به ارائه گزارشی از تشكیل این نشست پرداخت و گفت: پیش از برگزاری این همایش سه كمیسیون تشكیل شد. كمیسیون بررسی مشكلات اساتید، كمیسیون انتظارات اساتید از حوزه و كمیسیون فرهنگی چگونگی تعامل اساتید با طلاب كه سه محور اصلی این همایش است.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه قم این اجلاس را فرصت طلایی خواند و درباره اهمیت جایگاه اساتید حوزه گفت: حوزه‌های علمیه میراث ماندگار رسول مكرم اسلام ـ ص ـ و ائمه هدی ـ ع ـ و پاسداران این میراث گران‌بها اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه هستند.
وی به خطراتی كه حوزه‌های علمیه را تهدید می‌كند، اشاره كرد و گفت: اگر به این خطرات رسیدگی نشود، دچار افت علمی و اخلاقی در حوزه علمیه می‌شویم. وی رسیدگی به دغدغه‌های طلاب، برنامه‌ریزی صحیح درسی، ایجاد روابط عاطفی با طلاب و تقویت بعد منوی را از وظایف مهم اساتید عنوان كرد.
در خلال اجلاس، مخبرین سه كمیسیون آن به ارائه گزارشی از عملكرد خود پرداختند.
در پایان به پنج نفر از اساتید برتر حوزه علمیه قم، هدایای اهدا شد. منبع:رسا