تبیان، دستیار زندگی
حتی اگر نگوییم که منطقه جذاب و کوهستانی سوادکوه بهشت ایران است ، این منطقه با طبیعت وحشی و افسونگر خود و دارا بودن مناطق ییلاقی، غارهای طبیعی، دره ها، رودخانه ها، چشمه سارهای زیبا، مناطق جنگلی و آبشارهای بکر و فریبنده می تواند عطش علاقمندان و دوستداران طب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آنجلی کا» و «ترز» آبشارهایی در ایران!

حتی اگر نگوییم که منطقه جذاب و کوهستانی سوادکوه بهشت ایران است ، این منطقه با طبیعت وحشی و افسونگر خود و دارا بودن مناطق ییلاقی، غارهای طبیعی، دره ها، رودخانه ها، چشمه سارهای زیبا، مناطق جنگلی و آبشارهای بکر و فریبنده می تواند عطش علاقمندان و دوستداران طبیعت را به طور کامل فرو نشاند.

فرآوری: علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان
آنجلی کا و ترز آبشارهایی در ایران

منطقه زیبا و خوش آب و هوای جنگلی لفور قسمتی از شهرستان سواد کوه است که در بیست کیلومتری جنوب شرقی قائم شهر قرار دارد. در سوادکوه شمالی 84 آبشار با ارتفاع 50 تا 220 متر شناسایی شده است که باید ضمن معرفی ، امکان استفاده مسافران از این طبیعت فراهم شود.

آبشار «آنجلی کا»

با تلاش تیم کمیته گردشگری سوادکوه شمالی، بلند ترین آبشار ایران با عنوان «آنجیلی کا» به ارتفاع 220 متر در آبان 1394 در دل جنگل های این منطقه شناسایی شد.
آبشار آنجیلی کا بلندترین آبشار سوادکوه است که می توان از سه مسیر کالی کلا، گالش کلا و رئیس کلا به این آبشار دسترسی پیدا کرد. این آبشار در3 کیلومتری روستای کالی کلای لفور قرار دارد و می تواند در صورت ایجاد راه دسترسی مناسب ، فرصت بهرمندی طبیعت دوستان را فراهم کند تا از این طریق امکان معرفی سوادکوه به جهان فراهم شود و همچنین برای مردم این شهرستان کسب درآمد شود.

آبشار آهکی

آبشار آهکی آبشار دیگری با ارتفاع 32 متر است که دارای بهترین و زیباترین زیستگاه طبیعی است. این آبشار در روستای گالش کلای لفور سوادکوه شمالی قرار دارد.

آنجلی کا و ترز آبشارهایی در ایران

آبشار «سله بن»

آبشار سله بن در 30 كیلومتری جنوب شهر پل سفید و در جانب غرب جاده اصلی تهران- شمال قرار دارد. منظره این آبشار به همراه چشم انداز تلفیقی كوهستانی و جنگلی همواره طبیعت گردان بی شماری را به خود جذب می نماید. برای رسیدن به این آبشار می توان از قطارهای محلی فیروزکوه نیز استفاده کرد.

آبشار «ترز»

«ترز» نام منطقه ای از جنگلها و مراتع لفور است که در یک منطقه نسبتاً مرتفع و در مناطق بالادست روستای «بورخانی» واقع شده است و به روستاهای «بورخانی» و «نفتچال» و ناحیه جنگلی «خربمرد» کاملا اشراف دارد.از قدیم الایام تنها راه مواصلاتی مردم منطقه لفور به شهر شیرگاه و قائم شهر، مسیر مالرو جنگل ترز بود. شایان ذکر است که در برخی از منابع، از راه مالرو «ترز» بعنوان مسیر زمستانی جاده ابریشم یاد شده است.شکوه و رونق منطقه جنگلی «ترز» به زمانی مربوط می شود که لفور پایتخت مازیار و جنگل «ترز» یک منطقه استراتژیک و دست نیافتنی برای دشمنان او بود. در داخل جنگل پر رمز و راز «ترز» مسیر های زیر زمینی، غارها و تونل های مرموزی وجود دارد که فقط توسط بعضی از دامدارها و افراد قدیمی مشاهده شده است و بجز آنها کسی آدرس دقیق این مکان ها را ندارد.
در میان این جنگل زیبا ناگهان آبشار«ترز» در مقابل شما ظاهر می شود که از زیبایی شما را بهت زده می کند.جایی که آرزو می کنید ای کاش دوباره برمی گشتید و مهمان ناخوانده اش می شدید.

ابشار

آبشار «چلاك»

یکی دیگر از آبشارهای سواد کوه آبشار «چلاک» است که با ارتفاع زیاد ، به شكلی به پائین می ریزد كه همواره بدلیل برخورد آب با سنگهای محل ریزش، در اطراف آن ابر بسیار زیبائی از قطرات ریز آب ایجاد می شود. این آبشار در 50 كیلومتری غرب شهر شیرگاه، در منتهی الیه غربی دهستان لفور، در اراضی جنگلی بالادست روستاهای «ریكو» و «غوزك» واقع شده است.


منابع: ایسنا، کویرها و بیابان های ایران، لنزور، شِوار نیوز، سوادکوهی ها