تبیان، دستیار زندگی
خوشنویس خط معلی گفت: وقتی کاتب با مرکب سفید روی زمینه مشکی می نویسد، به این واسطه تجلی اسرار عالم فاش شده و دریچه ای به سمت معنا از افق کتابت کاتب گشوده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرار خوشنویسی نام مبارک پیامبر(ص) با مرکب سفید

خوشنویس خط معلی گفت: وقتی کاتب با مرکب سفید روی زمینه مشکی می نویسد، به این واسطه تجلی اسرار عالم فاش شده و دریچه ای به سمت معنا از افق کتابت کاتب گشوده می شود.

بخش هنری تبیان

«محمدمهدی بحرینی» از خوشنویسان خط معلی از سال 83 کتابت این خط را بدون استاد شروع کرد و از سال 84 خدمت استاد حمید عجمی رسید.

این هنرمند خوشنویس جوان، آثار بسیاری در خط معلی خوشنویسی کرده که می توان به 114 اسم جلاله الله و تابلوهای مرتبط با حضرت علی (ع) اشاره کرد. از جمله آثار وی خوشنویسی نام مبارک حضرت محمدمصطفی (ص) است که در ایام رحلت رسول اکرم(ص) در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است.

محمدمهدی بحرینی

نام مبارک محمد (ص) در خط معلی

بحرینی در گفت وگو با فارس پیرامون استفاده از رنگ ها در خوشنویسی اظهار داشت: استفاده رنگ ها در کتابت، به نوعی در انتقال پیام موثر است؛ در حوزه سنتی خوشنویسی با مرکب مشکی و کاغذ سفید کتابت می شود. اما گاهی جای این دو عوض شده و لوح مشکلی و مرکب سفید را می بینیم.

وی ادامه داد: در این حوزه، لوح نماد و سمبل نفس کلیه و قلم اعلی بر لوح محفوظ کتابت را انجام می دهد. در اینجا روی کف در بطن ماجراست و خوشنویس با مرکب سفید تلألو و تجلی نوری را رقم می زند. وقتی کاتب با مرکب سفید روی زمینه مشکی می نویسد، به این واسطه تجلی اسرار عالم فاش شده و دریچه ای به سمت معنا از افق کتابت کاتب گشوده می شود.

خوشنویس خط معلی یادآور شد: این حرفها، حرف های باطنی تری هستند و مخاطب در این صورت عمیق تر با اثر پیوند می خورد. چون با پوشیدگی محض مواجه است. در عرصه های معرفتی که پیوندی با خوشنویسی دارد، استفاده از این رنگها خیلی مهم است. منتهی وقتی که مطلق سیاه    که همه نورها را جذب می کند    و مطلق سفید    که همه نورها را انژاس می دهد    باهم پیوند می خورند، کاتب در این ترجمان محکم صحبت می کند.

محمدمهدی بحرینی

محمد

صلوات الله علیه وآله وسلم

محمد رحمة للعالمین است/ تدارک بخش صد روح الامین است

یا رسول الله

وی بیان داشت: در واقع کتابت با مرکب سفید صحبت کاتب با وجه محکمی در عالم است که تمام آن مملو از نوری است که هر چشمی نمی تواند آن را رصد کند. البته هرجایی که مرکب سفید با کاغذ سیاه دیده می شود، الزاماً این طور نیست که چنین چیزی مد نظر باشد؛ بلکه اراده کاتب در این نوع نوشتن تأثیرگذار است.

بحرینی خاطرنشان کرد: این بستر در عرصه خوشنویسی یا در عرصه معنا در خوشنویسی فراهم است که کاتب با این اختیار بتواند تأثیرگذاری خود را در عالم مکتوب نسبت به چشم مخاطب خود بیشتر و پررنگ تر کند.

محمدمهدی بحرینی

محمد

و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین

و ما نفرستادیم تو را مگر رحمتی برای عالمیان

وی در پایان در خصوص آماده سازی مرکب سفید گفت: با توجه به اینکه مرکب سفید صنعتی خوب نیست، باید از مرکب های دست ساز استفاده کرد.


منبع: فارس