تبیان، دستیار زندگی
مت آیت الله جوادی آملی روز شنبه در درس تفسیر سوره مبارکه یوسف در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به انتقاد حضرت امیر ـ ع ـ در نهج‌البلاغه نسبت به شعار ضد حکومتی خوارج گفت: شعار خوارج به معنای حکومت الهی نبود‌، بلکه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مسایل سیاسی ـ اجتماعی علاوه بر نظارت در موضوعات و مت

آیت الله جوادی آملی روز شنبه در درس تفسیر سوره مبارکه یوسف در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به انتقاد حضرت امیر ـ ع ـ در نهج‌البلاغه نسبت به شعار ضد حکومتی خوارج گفت: شعار خوارج به معنای حکومت الهی نبود‌، بلکه نفی اصل حکومت و بازگشت به هرج و مرج و نظام فاشیستی را به همراه داشت. و إلا شعار «‌لا حکم إلا لله» شعار جمیع مسلمین است‌، ولی این به معنای نفی حکومت و بازگشت به بی‌قانونی نیست‌.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر ضرورت اصل حکومت‌، تعیین مصادیق و نوع حکومت را وظیفه شارع مقدس دانست و خاطر نشان ساخت: این كه وجود مبارک سید‌الشهداء ـ ع ـ به حیات خود قسم یاد کرد که حاکم باید مسلمان‌، متعهد‌، مؤمن و عامل به قرآن و عترت باشد‌، ناظر به حسن اخلاقی و کارشناسی علمی در اجرای امور حکومت اسلامی است‌.
استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: بعضی افراد مؤمن‌، شب زنده‌دار و ظاهر الصلاح‌اند‌، اما مدیر و مدبر خوبی نیستند‌. وجود مبارک امیرالمؤمنین ـ ع ـ در بخشنامه‌ای خطاب به «‌کمیل بن زیاد»، حاکم سرزمین حیط ضمن انتقاد از شیوه مدیریتی او‌، فرمودند‌: تو که مسئولیت را نمی‌توانی اداره کنی‌، به درد همان دعای کمیل می‌خوری‌! ما یک مدیر مدبر چیز فهم خوب می‌خواهیم‌. این نامه توبیخی از جانب حضرت امیر ـ ع ـ برای همین کمیل بن زیادی است که از اصحاب آن حضرت بود‌.
به گزارش رسا ؛ آیت الله جوادی آملی با اشاره به تنهایی و خالی بودن دست حاکم در اداره کشور گفت: همین وجود مبارک علوی ـ ع ـ به علت خالی بودن دست خود در کمبود مدیر و مدبر متعهد و مؤمن در عرصه سیاست‌، ناچار شد افراد فاسقی را در اداره سرزمینی نظیر مصر که به اندازه کشور بزرگی بود‌، تحمل كند. اگر مؤمنین و صالحین مدبر نبودند‌، نوبت به فساق مؤمنین می‌رسد چون نمی شود جامعه مردمی را اداره نکرد‌!
وی با اشاره به سوگند امیر بیان ـ ع ـ در خصوص اشراف کامل بر علم غیب ادامه داد: بیان علوی این بود که با سوگند به خدای سبحان‌، این ذوات مقدس خیلی چیزها را می‌دانند‌. ولی حضرت با ترس از تکرار وقایع تلخ اقوام گذشته و بالاتر دانستن ایشان از پیامبر ـ ص ـ از سوی مردم، از نقل بسیاری از حقائق در خصوص اهل بیت ـ ع ـ پرهیز نمودند‌. اگر ائمه ـ ع ـ در محکمه قضاء می‌خواستند بر اساس علم غیب خود حکومت کنند‌، بسیاری از مشکلات برای جامعه پیش می‌آمد‌. لذا در محاکم قضایی بر اساس بینه و شواهد حکم كردند، ولی این دلیل بر عدم اشراف نسبت به حقیقت داستان و علم غیب نبود‌.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به نامه 71 نهج‌البلاغه خطاب به مٌنذر بن جاروت عبدی افزود: حضرت امیر ـ ع ـ در این نامه خطاب به مٌنذر بازگو كردند که من فکر می کردم چون پدر عالم و زاهدی داری ، توان اداره آن منطقه را خواهی داشت‌، اما با چنین تخلفاتی که مرتکب شده‌ای‌، در صدد قطعه قطعه کردن دین خود و از دست دادن آخرت در برابر دنیایی‌! اگر چنانچه اخباری که در خصوص تخلفات تو به من رسید درست باشد‌، آن شتری که در خانه‌داری و بندی که بر کفش توست برای من از شخص تو ارزشمندتر است!
مفسر نهج‌البلاغه در ادامه گفت: حضرت خطاب به مٌنذر فرمود‌: هرکس مثل تو رذل و خائن است و صفت پست تو را داراست‌، إلی یوم القیامه به درد هیچ کاری نمی خورد‌!
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اهمیت خون‌های پاک شهدا در پیشبرد اداره جامعه اسلامی خاطر نشان ساخت: اگر جامعه به سمت قسط و عدل پیش نرود‌، جز افزایش مشکلات شاهد چیز دیگری نخواهیم بود‌. البته خون‌های مطهر شهدا ما را به این سمت خواهد برد‌. ولی ما موظف ایم به این سمت برویم و بدانیم که اگر به این سمت نرفتیم‌، ما را به آن جهت خواهند برند! چون خدای سبحان فرمود‌: این خون‌های مطهری که به زمین ریخته شد‌، من صاحب و خونب‌های آنها هستم‌، قهراً نگه دارشان هم خواهم بود. وی در پایان سخنان خود با اشاره به توبیخ پیامبر اکرم ‌ـ ص ـ نسبت به یکی از کارگزاران خود گفت: حضرت در برابر گزارشی که به ایشان رسید‌، کارگزار خود را مؤاخذه كردند و فرمودند: آن مبلغی که دریافت کردی تحت چه عنوانی بود‌؟ او گفت‌: هدیه بوده است‌ و رسول گرامی ـ ص ـ فرمود‌: اگر کارگزار ما نبودی‌، باز هم به تو هدیه می‌دادند‌؟ وقتی شخص پاسخ منفی داد‌، حضرت فرمود‌: پس این هدیه نبوده است‌. لذا برخی مواظب باشند با تغییر الفاظ‌، تخلفات خود را توجیه نكنند.