تبیان، دستیار زندگی
کن معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه ارزشمند مساجد و ضرورت احیاء و اعتلای این جایگاه ، از اقدامات ارزشمندی که در این ارتباط انجام شده خبر داد و گفت : طرح جامع ساماندهی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان تبلیغات و اوقاف طرح ساماندهی مساجد را تهیه می کن

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه ارزشمند مساجد و ضرورت احیاء و اعتلای این جایگاه ، از اقدامات ارزشمندی که در این ارتباط انجام شده خبر داد و گفت : طرح جامع ساماندهی مساجد با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه در همین راستا تهیه می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" ، حجت الاسلام محمد حسین موسی پور معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی  از اقدامات مفیدی که به تازگی برای ارتقاء و اعتلای جایگاه مساجد صورت گرفته است خبر داد و گفت : یکی از این اقدامات تصویب تشکیل ستاد پشتیبانی و هماهنگی امور مساجد است .

وی با اشاره به این که برقراری ارتباط مناسب بین دستگاه ها ، سازمان ها و نهادها برای پشتیبانی مساجد ، برنامه ریزی به منظور جذب حمایت ازوزارتخانه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی برای افزایش مشارکت در رفع مشکلات مساجد کشور و هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای وظایف دستگاه های ذیربط ،  از جمله اهداف پیش بینی شده برای این ستاد است ، افزود : اعضای این ستاد متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت کشور ، وزارت مسکن ، وزارت بهداشت ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمان صداوسیما ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، مرکز رسیدگی به امور مساجد ، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ، ستاد احیای امر به معروف  نهی از منکر ، نیروی مقاومت بسیج ، شهرداری تهران و سه نفر از ائمه جماعات صاحبنظر در مسائل فرهنگی است که به پیشنهاد رئیس دستگاه و با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال منصوب خواهند شد .

حجت الاسلام موسی پور با اعلام این که تشکیل و فعالیت ستاد فوق در رفع بسیاری از مشکلات فعلی مساجد مؤثر خواهد بود ، گفت : در همین راستا طرح دیگری نیز در دستور کار است که بر اساس آن سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه ، طرح جامع ساماندهی مساجد را تهیه می کنند .

وی با اشاره به این که طرح فوق باید در سال اول از برنامه چهارم توسعه ارائه شود ، از برگزاری چند جلسه کارشناسی در همین ارتباط خبر داد و افزود : در تهیه این طرح سعی می شود فعالیت های سخت افزاری به طور کامل به یک دستگاه و فعالیت های نرم افزاری نیز به دستگاهی دیگر سپرده شده تا از تداخل کارها و عدم انسجام در برنامه ها جلوگیری شود ، تهیه این طرح تأثیری ارزشمند در اعتلای جایگاه مساجد خواهد داشت .

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در مورد ضرورت توجه ویژه به مساجد ، احیاء جایگاه این پایگاه های معنوی  و بهره برداری بهینه از آنها ، گفت : نهاد مسجد به عنوان یک نهاد تأثیرگذار و مقدس که توسط پیامبر اسلام بنیان نهاده شده ، نقش بی نظیری در معماری فرهنگی ایفا می کند .

وی با اشاره به کارکردهای متعدد سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی مسجد در طول تاریخ اسلام ، افزود : در مقاطع حساس و سرنوشت ساز، این نقش آفرینی مساجد بیشتر احساس و به خوبی کارکرد سازنده آنها نمودار شده است .

حجت الاسلام موسی پور با یادآوری این که تأثیرگذاری و کارکرد مساجد همچنان پابرجاست ، پیروزی انقلاب اسلامی و پشتیبانی های جنگ را از دستاورد وجود پایگاه های معنوی مساجد عنوان کرد و یادآورشد : مسجد محل تربیت انسان های باهویت و باورهای عمیق دینی و همچنین ایجاد صلابت در دفاع از ارزش های ملی و دینی است .

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود : به دلیل همین کارکردهای مثبت و سازنده است که دشمنان همواره در تلاش برای ضربه زدن به این اماکن هستند و از ترفندهای گوناگون نیز برای رسیدن به هدف خود استفاده می کنند .

وی در ادامه با اعلام این که مساجد امروزه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری دچار مشکلات فراوانی هستند ، گفت : مساجد بسیاری از نیروی فرهنگی و امام جماعت محروم هستند ، در واقع بیش از نیمی از مساجد کشور امام جماعت دائم ندارند و از نظر  سخت افزاری نیز بیش از یک سوم مساجد کهنه و غیر فعال هستند .

حجت الاسلام موسی پور با یادآوری وجود 75 هزار مسجد در سراسر کشور ، بر ضرورت توجه به ساخت و ساز و همچنین توسعه مساجد به صورت هدفمند تأکید کرد و افزود : نیاز به مسجد یک نیاز فرهنگی و دینی است که باید با استفاده از کمک ها و مشارکت های مردمی به صورت جدی پیگیری شود ، امروز شاهد هستیم که بسیاری از شهرک های تازه و مناطق پرجمعیت فاقد مسجد هستند و مساجد فعال هم به صورت مناسب توزیع نشده است