تبیان، دستیار زندگی
ست علمای کلیسا درباره مسائلی که پیش روی پاپ جدید است تعمق می کنند. به گزارش خبرنگار گروه دین واندیشه "مهر" ، یکی از دغدغه های اساسی چگونگی برخورد مسلمانان و مسیحیان پس از حملات یازدهم سپتامبر است که نه تنها به ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلام، چالش مهم پاپ جدید است

علمای کلیسا درباره مسائلی که پیش روی پاپ جدید است تعمق می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دین واندیشه "مهر" ، یکی از دغدغه های اساسی چگونگی برخورد مسلمانان و مسیحیان پس از حملات یازدهم سپتامبر است که نه تنها به برخی از امور کلیسای کاتولیک روم شکل می دهد، بلکه در آینده نزدیک در تمام دنیا حائز اهمیت و تأثیرگذار است.

"فرانسییکو سساریو"، رئیس دانشکده مک آنولتی، و هنرهای آزاد دانشگاه دوکنس، این امر را به مثابه موضوعی توصیف کرد که مطمئناً کاردینال ها به آن توجه می کنند و گفت : این امر پرسشی است که آیا آنها می خواهند این گفت وگو را حفظ کرده و با اسلام دررابطه باشند و یا موضع تندی را اتخاذ کنند.

تقریباً نیمی از 115 کاردینالی که صلاحیت رأی دادن دارند از اروپا هستند و موضوعات اروپا همچون روابط با اسلام نیز مورد توجه آنان است. با نگاهی به نرخ تولد در اروپا و حضور کاتولیک ها در مراسم های عشای ربانی، متوجه کاهش حضور کاتولیک ها در کلیسا و همچنین خالی ماندن مقام های کلیسا می شویم، این در شرایطی است که جمعیت مسلمانان در اروپا در حال افزایش است و تنش های تازه نیروهای سیاسی و اجتماعی در حال ایجاد است.

در طی سالهای گذشته مسیحیت در سرزمین مقدس تقلیل یافته، در حالی که برخوردهای مسلمانان – مسیحیان در اندونزی، نیجریه و  ...  ده ها هزار کشته برجای گذاشته است. بیش از یک میلیون نفر در جنگ های داخلی میان عرب های مسلمان شمال سودان و مسیحیان سیاهپوست جنوب این کشور کشته شده اند.

در همین حین اقدامات تروریستی که به نام اسلام صورت گرفته است بیم و عدم اعتماد نسبت به مسلمانان را در بسیاری از کشور ها افزایش داده است.

به گزارش "مهر" ، کارشناسان اقدام پاپ ژان پل دوم را مبنی بر آغاز کردن گفت وگو و ارتباط  با دنیای اسلام دارای اعتبار ویژه ای قلمداد می کنند. او در سال 2000 با رهبران سوریه در مسجد قرن هشتمی امیه دیدار کرد . وی  اولین پاپی به شمار می رود که تا کنون چنین گامی برداشته است. ژان پل دوم ازکشور های فلسطین، مصر و لبنان دیدار کرد و به دلیل سوء رفتار کلیسای کاتولیک در گذشته عذرخواهی کرد و در معنای گسترده تر، او به وقایع تاریخی اشاره کرد که به صورت گسترده از آن به عنوان جنگ های صلیبی یاد می شود.

پدر "دنیل مادیگان" ریاست موسسه دین و فرهنگ روم  دانشگاه اسقفی گریگوری گفت : او استاد انجام چنین اقدامات پر معنی بود، رفتن پاپ به مسجد در دمشق تأثیرات فراوانی برجای گذاشت و از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

بر اساس اظهارات پدر "مادیگان"، ژان پل خود و کلیسای کاتولیک را از جنگ عراق جدا کرد و در زمان وی واتیکان به صورت معقولی از طرفداران فلسطین محسوب می شد.

پدر "دنیل مادیگان" که خود عضو شورای سیاسی پاپ برای گفت و گوی دینی است که با امامان دانشگاه الازهر، یکی از موسسات برجسته اسلامی دیدار می کند.

پدر "لاکونزا بلادا" گفت وگوی مسحیان – مسلمانان را یکی از دستاوردهای مهم پاپ برشمرد و گفت : این امر از ضروریات است، ما امکان انتخاب یک گزینه دیگر را نداریم، چرا که می خواهیم با دیگر ادیان در صلح زندگی کنیم.

موفقیت ژان پل کاملا در مراسم تدفین وی قابل مشاهده بود، بسیاری ازاعراب، رهبران کشورهای اسلامی، رسانه های اسلامی همچون الجزیره و العربیه پوشش خبری بی سابقه ای  از این مراسم ارائه کردند.



کاردینال فرانسیس آرینزه

گزارش "مهر" می افزاید : "فرانسیس آرینزه" کاردینال 72 ساله نیجریه ای یکی از کاندیدهای احتمالی پاپ است. وی به عنوان یک عضو کاتولیک روم اهل کشور نیجریه است که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، بسیاری از ناظران وی را به عنوان کاردینالی توصیف کرده اند که بهترین درک را از اسلام دارد. وی 18 سال است که رئیس شورای بین گفت وگوی بین ادیان پاپ است و در واتیکان به عنوان یکی از طلایه داران گفت و گو با رهبران اسلامی شناخته می شود.

" سساریو"کارشناس تاریخی پاپی دانشگاه دوکنس گفت : فکر می کنم وی فردی باشد که می تواند روند گفت وگو با سایر ادیان را زنده نگاه دارد.

عده ای از ناظران ، " آنجلو اسکولو" اسقف اعظم ونیز را ترجیح می دهند که اخیراً مجله "واحه" را به زبان های انگلیسی ،عربی، ایتالیایی و فرانسوی منتشر می کند تا گفت و گو با مسلمانان را بهبود بخشد.

این در شرایطی است که برخی از کاردینال ها و دیگران در سلسه مراتب واتیکان از این امر بیم دارند که اروپا، مرکز مسیحیت، به پایگاه مسلمانان تبدیل شود. اما دیگران آزادی دینی را به عنوان مسئله ای درنظر گرفته اند که باید با رهبران دینی و سیاسی مسلمانان درباره آن به بحث و گفت و گو پرداخت، آنها به عربستان سعودی اشاره می کنند که با هزینه خود مسجدی را در رم بنا کرده ، اما در محدود مرزهای خود از ساخت کلیسا جلوگیری می کند.

براساس اظهارات مادیگان، این درشرایطی است که دیگر کاردینال ها نزدیکی حاکی از مصالحه ای را نسبت به مسلمانان پیشنهاد کرد ه اند .