تبیان، دستیار زندگی
بیشتر ما خانم های ایرانی، از طلا و جواهر زیاد استفاده می کنیم، اصلا داشتن طلا و جواهر را به عنوان یک ثروت و گاهی اصالت می دانیم، اما درباره ی نگهداری از آنها هم چیزی می دانیم؟ مطلب زیر درباره ی نگهداری از طلا و جواهر و سپس روش تمیز کاری آنهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند نکته درباره ی نگهداری طلا و جواهر


بیشتر ما خانم های ایرانی، از طلا و جواهر زیاد استفاده می کنیم، اصلا داشتن طلا و جواهر را به عنوان یک ثروت و گاهی اصالت می دانیم، اما درباره ی نگهداری از آنها هم چیزی می دانیم؟مطلب زیر درباره ی نگهداری از طلا و جواهر و سپس روش تمیز کاری آنهاست.


زینب عشقی_بخش زیبایی تبیان

چند نکته درباره ی نگهداری طلا و جواهر


1 -به عنوان اولین مورد خیلی خوب است شما جواهرات خود را هر سه یا 6 ماه را بررسی کنید البته می توانید از یک جواهر فروش نیز برای بررسی سالم بودن آن کمک بگیرید.
در این بررسی مهمترین بخش بررسی سنگها و یا گوارسه هایی است که دور سنگ را احاطه کرده است. در صورتی که سنگ شل شده باشد حتما آنرا برای گارانتی به جواهر فروش خود ارجاع دهید.

2-اگر طلا و جواهرتان کثیف شده و جلایش را از دست داده، به یک طلا ساز مراجعه نمایید تا با دستگاه های مربوط به تمیز کاری که یکی از آنها دستگاه بخار و یا دستگاه پرداخت طلا است، طلای شما را دوباره جلا بدهند.

٣- حتما طلا و جواهرات خود را درون جعبه جواهر خود قرار دهید، و بهتر آن است که ابتدا آن را درون یک محفظه پارچه ای قرار دهید و سپس آن را در درون جعبه قرار دهید. به این ترتیب دیگر حتی خطر ضربه خوردن به سنگ نیز تا حد ممکن پایین می آید.
4-با جواهرات آشپزی نکنید زیرا گرمای شدید و روغن سبب صدمه زدن به نگین جواهراتتان می شود.
5 -در صورت استفاده از عطر و اسپری و هرگونه افشانه ای، این کار را قبل از استفاده از جواهرات انجام دهید.
6 -به عنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشین بهترین نحوه استفاده از طلا و جواهرات به این گونه هست که طلا و جواهرات خود را زمان بیرون رفتن آخرین موردی باشد که استفاده می کنید و هنگامی که کارتان تمام شد سریع آن را از خود جدا کنید.
7- مایع صابون، تمیز کننده ها و شاید حتی آب برای نگین انگشتر شما ضرر داشته باشد و به مرور جلای ان را از بین می برد، پس در هنگام شستشو، آنها را از دستتان خارج کنید. همینطور اگر به شنا می روید حتما جواهرات را در آورید، کلر سبب تغییر رنگ و یا شل شدن نگین ها می شود.


تمیزکاری طلا در خانه
طلا و جواهر پس از استفاده به مدت طولانی، در اثر مجاورت با بدن کثیف می شوند و رنگ و جلای اولیه را از دست می دهند. اگر به دنبال راهکاری برای تمیز شدن طلا و جواهر و زینت آلات خود هستید، می توانید با راه کارهای ما در خانه و بدون هیچ هزینه ای، جلای اولیه را به طلایتان برگردانید.
الف) با مخلوط کردن جوش شیرین و مایع ظرفشویی، خمیری تهیه کنید. طلا یا جواهر را به خمیر آغشته کنید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید.

ب) طلاها را در محلولی از آب و مایع ظرفشویی ، یا آب و پودر لباسشویی و کمی وایتکس قرار دهید. محلول را به همراه طلای داخل آن روی اجاق گاز جوش آورید. به این ترتیب، جرمی که در لابه لای طلا وجود دارد به راحتی خارج می شود. توجه داشته باشید که این روش برای شست و شوی جواهر مناسب نیست. پس از خارج کردن طلاها، آنها را بررسی و با یک مسواک کوچک تمیز کنید. سپس با آب بشویید و روی حوله ای قرار دهید. برای خشک کردن سریع می توانید از سشوار کمک بگیرید.

ج) اگر انگشتری نقره شما به هر دلیلی مثلا مجاورت با مایع سفید کننده ،وایتکس سیاه شد، ناراحت نشوید، کافی است آن را مدتی درون آب نمک غلیظ بیندازید و آنگاه چند دقیقه ای آن را روی فرش پرزدار محکم بکشید می بینید که مانند اولش سفید می شود.

د) در صورتی که گردنبند شما کدر شده است،آن را مدتی در آبلیمو بگذارید و سپس با آب گرم بشویید و آنگاه با یک تکه پارچه جلا بدهید.

ه) بهترین روش پاک کردن جواهرات استفاده از آب و صابون کم به همراه یک مسواک نرم است.
در پایان به یاد داشته باشید طلا و نقره را فقط با یک پارچه ویژه پرداخت و یا با پارچه نمدی پاک کنید، چرا که حوله و پارچه به خاطر آن که گرد و غبار را در خود دارند، باعث خراش برداشتن جواهرات می شوند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.