تبیان، دستیار زندگی
اد در برابر یکی از مساجد شیعیان بغداد انفجاری روی داده و ۳۰کشته و زخمی برجای نهاده است. به گزارش بی بی سی یک اتومبیل بمب گذاری شده هنگام برگزاری نماز جمعه در مسجد شیعیان در محله بغداد نو، واقع در شرق پایتخت عراق،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انفجار بمب قوی در مقابل مسجد شیعیان بغداد

در برابر یکی از مساجد شیعیان بغداد انفجاری روی داده و ۳۰کشته و زخمی برجای نهاده است.
به گزارش بی بی سی یک اتومبیل بمب گذاری شده هنگام برگزاری نماز جمعه در مسجد شیعیان در محله بغداد نو، واقع در شرق پایتخت عراق، منفجر شد که در اثر آن، دست کم هشت نفر کشته و حدود بیست و پنج نفر زخمی شده اند.
به ساختمان مسجد نیز خسارات گسترده ای وارد آمده است.
پس از وقوع انفجار، ماموران پلیس منطقه اطراف مسجد را به محاصره در آوردند و آن را به روی رفت و آمد بستند.
زخمی های انفجار به بیمارستان های بغداد انتقال یافته اند و وضع تعدادی از آنان وخیم توصیف شده است.
مساجد و مراسم شیعیان، حتی مراسم عزاداری و تشییع جنازه، در ماه های اخیر هدف حملات و بمب گذاری های متعددی بوده و تلفاتی سنگین در پی داشته است.
در ماه فوریه سال جاری، شرکت کنندگان در مراسم عزاداری شیعیان به مناسبت ماه محرم چند بار هدف حمله و بمب گذاری قرار گرفتند که حدود یکصد کشته بر جای نهاد.
این حملات به گروه های تندرو سنی که با دولت موقت عراق و حضور نظامی خارجیان در آن کشور مخالف هستند نسبت داده شده است.
در حالیکه احزاب و گروه های شیعه به طور گسترده در مبارزات انتخاباتی شرکت داشته و شیعیان عراق را به مشارکت در انتخابات تشویق کردند، اکثر احزاب و شخصیت های سنی این انتخابات را تحریم کرده بودند.
در زمان رژیم سابق عراق، شیعیان، که اکثریت مذهبی این کشور را تشکیل می دهند، در کنار اقلیت کرد، که اکثرا پیروان تسنن هستند، تحت فشار شدید قرار داشتند در حالیکه قدرت حکومتی عمدتا در دست اعراب سنی متمرکز بود.

منبع : بازتاب