تبیان، دستیار زندگی
گلودرد چرکی یا گلودرد استرپتوکوکی در صورتی که به موقع با آنتی بیوتیک تجویزشده توسط پزشک درمان نشود، منجر به بروز بیماری تب روماتیسمی یا روماتیسم قلبی..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر گلودرد چرکی برای قلب

گلودرد چرکی یا گلودرد استرپتوکوکی در صورتی که به موقع با آنتی بیوتیک تجویزشده توسط پزشک درمان نشود، منجر به بروز بیماری تب روماتیسمی یا روماتیسم قلبی می شود که به دریچه های قلب آسیب می زند.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
گلودرد چرکی

گلودرد چرکی توسط گروهی از باکتری ها به نام استرپتوکوک ایجاد می شود. به همین دلیل به آن گلودرد استرپتوکوکی هم می گویند.

هنگام ابتلا به گلودرد چرکی بایستی فورا به پزشک مراجعه کرد و با مصرف داروی آنتی بیوتیک لازم (خوراکی یا تزریقی) که اغلب پنی سیلین است، بیماری را درمان کرد.

اگر نسب به این بیماری بی اعتنا باشیم و آن را جدی نگیریم، عوارض خطرناکی برای ما در بر خواهد داشت. درمان ناقص یا عدم درمان گلودرد چرکی با آنتی بیوتیک ها باعث بروز عوارض خطرناکی مانند تب روماتیسمی می شود.

تب روماتیسمی باعث آسیب دریچه های قلب می شود. به همین دلیل به آن روماتیسم قلبی می گویند.

دکتر بابک فغفوریان ، فوق تخصص قلب و عروق در این باره اظهار کرد:

«اگر گلودرد چرکی در کودکان مداوا نشود، منجر به بروز روماتیسم قلبی می شود. روماتیسم قلبی سنین کودکی و نوجوانی یعنی سنین 5 تا 15 سال را درگیر می کند.

تب رماتیسمی با علائمی مانند درد مفاصل، التهاب مفصل و علائم قلبی بروز می کند و به دریچه های قلب آسیب می رساند که ممکن است در طولانی مدت منجر به نارسایی دریچه ها شود و در نهایت مجبور به تعویض دریچه قلبی بیمار شویم.

کودکی که دچار گلودرد چرکی شده است، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص و تجویز پزشک از پنی سیلین خوراکی یا تزریقی استفاده کند

باید توجه داشت که گلودرد چرکی با گلودرد ویروسی ناشی از سرماخوردگی کاملا متفاوت است و حالتی است که در انتهای گلوی بیمار لکه های سفید رنگ مشاهده می شود.

اگر همان موقع که فرد دچار گلو درد چرکی می شود به پزشک مراجعه کند و آمپول پنی سیلین بزند، از عواقب تب رماتیسمی جلوگیری می شود، اما اگر فرد به هر علت دچار تب رماتیسمی شود، باید تا چهل سالگی بصورت ماهیانه پنی سیلین تزریق کند.

خوشبختانه به علت مراجعه به موقع افراد به پزشک و استفاده از پنی سیلین، شیوع این بیماری بسیار کم شده است.

لذا کودکی که دچار گلودرد چرکی شده است، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص و تجویز پزشک از پنی سیلین خوراکی یا تزریقی استفاده کند.»

دکتر الهام فروزنده ، متخصص کودکان نیز با تاکید بر اینکه گلودرد استرپتوکوکی باید جدی گرفته شود، گفت:

«گلودرد چرکی مسری است . این بیماری در کودکان شایع تر است. گاهی عفونت در فرد وجود دارد، ولی علامتی ندارد و او به عنوان ناقل می تواند میکروب ها را منتشر کند.

شروع سریع گلودرد که هنگام بلع غذا شدیدتر است همراه با بی اشتهایی، سردرد، تب، احساس ناخوشی کلی، درد گوش در هنگام بلع (گاهی اوقات)، غدد متورم و حساس به لمس در گردن، لوزه های قرمز و شفاف که ممکن است لکه هایی از چرک داشته باشد، از علایم گلودرد چرکی است.

علت این بیماری، باکتری های استرپتوکوکی است که از طریق بزاق یا ترشحات بینی یا تماس فرد به فرد منتقل می شود.

انتقال گلودرد چرکی از طریق قطرات ریز بزاق دهان و ترشحات بینی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه صورت می گیرد

در صورت عدم درمان به موقع، عوارض احتمالی این بیماری شامل عفونت گوش، سینوزیت، تب روماتیسمی و گلومرولونفریت (التهاب بافت کلیه) است.

بیماری با درمان آنتی بیوتیکی (خوراکی یا تزریقی) اغلب طی 10 تا 12 روز بهبود می یابد و علائم 2 تا 3 روز پس از درمان فروکش می کند، اما لازم است دوره درمان کامل شود تا از عوارض یا عود بیماری جلوگیری شود.

کشت گلو، دقیق ترین راه تشخیص عفونت استرپتوکوکی است.»

نشانه های گلودرد چرکی

- گلو درد و سوزش در ناحیه گلو به خصوص در هنگام قورت دادن غذا
- تب
- تورم و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه گردن
- احساس خستگی و کوفتگی بدن
- لوزه ها متورم شده و اغلب با نقاط چرکی پوشیده می شوند
- سقف دهان قرمز رنگ و ملتهب می شود

عطسه

نحوه سرایت گلودرد چرکی

گلودرد استرپتوکوکی از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار منتقل می شود.
انتقال گلودرد چرکی از طریق قطرات ریز بزاق دهان و ترشحات بینی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه صورت می گیرد.

والدین در صورت بروز گلودرد در کودکشان، باید تا یک روز از فرستادن او به مدرسه خودداری کنند.

درمان گلودرد چرکی

گلودرد چرکی باید با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شود. آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که باکتری ها را از بین می برند. این داروها اغلب برای پیشگیری از بروز عوارضی نظیر تب رماتیسمی استفاده می شوند و کمتر برای کاستن از دوره بیماری مصرف می شوند.

در صورت تجویز داروی آنتی بیوتیک خوراکی توسط پزشک، باید 10 روز کامل دارو را بخورید، در غیر این صورت باکتری ها در بدن شما باقی می مانند و مجددا بیمارتان خواهند کرد

درمان با آنتی بیوتیک معمولاً باعث می شود تا نشانه ها 16 ساعت زودتر ناپدید شوند.

مصرف آنتی بیوتیک طی مدت 9 روز از شروع نشانه ها بیشترین کارآیی را دارد.

درمان با آنتی بیوتیک یا به صورت تزریقی و یا به صورت خوراکی است.
اگر درمان بصورت تزریقی باشد یک دوز پنی سیلین تزریقی و در صورت درمان به صورت خوراکی به  مدت 10 روز آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود.

عوارض گلودرد چرکی

در صورتی که گلودرد چرکی درمان نشود یا درمان آن ناقص باشد، باعث آسیب قلب (تب روماتیسمی) و آسیب کلیه ها (نارسایی موقت یا دائمی کلیه ها) می شود.

علائم تب روماتیسمی ناشی از گلودرد چرکی درمان نشده عبارتند از:
- نارسایی دریچه های قلب
- درد و ورم مفاصل
- حرکات غیر ارادی بدن
- تب

نشانه های آسیب کلیوی ناشی از گلودرد چرکی درمان نشده عبارتند از:
- کاهش میزان ادرار
- ادرار تیره رنگ
- ورم خفیف اطراف چشم ها
- خستگی

جلوگیری از عوارض گلودرد چرکی

- جهت تشخیص و درمان به موقع گلودرد چرکی فورا به پزشک مراجعه نمایید و از خوددرمانی بپرهیزید.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد گلودرد شما ویروسی است، نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارد

- در صورت تجویز پنی سیلین تزریقی توسط پزشک، حتما قبل از تزریق، تست پنی سیلین را انجام دهید.

در صورتی که قبلا فهمیده اید به پنی سیلین حساسیت دارید به پزشک بگویید، زیرا حساسیت ناشی از تزریق پنی سیلین کشنده است.

- توجه داشته باشید در صورتی که از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده می کنید، طول مدت درمان 10 روز می باشد، یعنی باید 10 روز کامل دارو را بخورید. دارو را طبق دستور پزشک و سر ساعت مشخص مصرف کنید.

- اگر علائم بیماری شما بعد از چند روز مصرف دارو بهبود یافت ، ادامه درمان را رها نکنید و 10 روز کامل آنتی بیوتیک را بخورید. در صورت رها کردن ادامه درمان، باکتری ها در بدن شما باقی می مانند و مجددا بیمارتان خواهند کرد.

- در صورتی که پزشک تشخیص دهد گلودرد شما ویروسی است، نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارد. لذا جهت جلوگیری از مقاومت میکروبی، به پزشک پیشنهاد تجویز آنتی بیوتیک را ندهید.

- افرادی که دچار تب روماتیسمی شده اند، باید جهت پیشگیری از مشکلات بعدی تا 40 سالگی  و یا تا پایان عمر طبق نظر پزشک، به صورت دوره ای از آنتی بیوتیک ها استفاده نمایند.


منابع:
ایسنا
شفاآنلاین
مجله پزشکی دکتر سلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.