تبیان، دستیار زندگی
درختان همیشه الهام بخش و درس آموز انسان ها بوده اند. هنرمندان ، شعرا، دانشمندان و مردم عادی همواره در طول تاریخ با الهام از درختان به خلق آثار هنری و ادبی پرداخته اند.اما کمتر دیده شده است که یک پدیده طبیعی مثل یک درخت ، درسی اقتصادی به انسان ها بیاموزد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درختی برای آموزش درس اقتصاد مقاومتی

درختان همیشه الهام بخش و درس آموز انسان ها بوده اند. هنرمندان ، شعرا، دانشمندان و مردم عادی همواره در طول تاریخ با الهام از درختان به خلق آثار هنری و ادبی پرداخته اند.اما کمتر دیده شده است که یک پدیده طبیعی مثل یک درخت ، درسی اقتصادی به انسان ها بیاموزد، درختی که مانند نامش نادر و کم نظیر است.

فرآوری: علیرضا عابدینی
رفسنجان، درخت در سنگ

مروارید سبز نام درختی است که مردم ارسنجان برای یک «درخت بنه» خودرو برگزیده اند که بر روی یک تخته سنگ بزرگ مکعبی شکل به ارتفاع 6 متر که به سنگ صبور نیز شهرت دارد ، قرار گرفته است. این درخت برای رساندن ریشه های خود به خاک ، میان صخره را در چند قسمت شکافته و خود را به زمین متصل کرده است.ارتفاع درختی که بر روی تخته سنگ روییده است ، 5 متر است که مجموع ارتفاع تخته سنگ و درخت بر روی هم 11 متر می شود.

موقعیت مکانی درخت مروارید سبز

ارسنجان یکی از شهرهای استان فارس است که در فاصله 120 کیلومتری شیراز قرار دارد. درخت مروارید سبز ارسنجان در 4 کیلومتری شمال غرب ارسنجان قرار دارد .

رفسنجان، درخت در سنگ

ویژگی های شگفت انگیز خاص این درخت

نکته جالبی که در مورد این درخت به چشم می خورد ، این است که تا فاصله چند کیلومتری آن درخت دیگری حتی بر سطح زمین وجود ندارد.چیز دیگری که مایه تعجب و حیرت و شگفتی است مقاومت این درخت در برابر تخته سنگ چند صد تنی است که توانسته با شکافتن این سنگ بزرگ ، ریشه خود را به زمین برساند و اینگونه سالم و سرحال به حیات خود ادامه دهد. انگار خداوند متعال با خلق این اثر هنری خواسته است به بندگانش درس مقاومت و سخت کوشی بدهد.

درختی برای آموزش درس مقاومت اقتصادی

اگر این درخت را به نظام اقتصادی یک کشور و تخته سنگ زیرین آن را به تحریم تشبیه کنیم ، این پدیده منحصر به فرد را می توانیم بهترین نماد اقتصاد مقاومتی و آموزش دهنده اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی قلمداد و معرفی کرد.
سکوت زیبای طبیعت و استقامت درخت ناخودآگاه موجب مراقبه ای هر چند کوتاه در پای درخت می شود که در آن لحظه هیچ چیزی به غیر از سرخوردگی از تمام نا امیدی ها حس نمی گردد.

رفسنجان، درخت در سنگ

لزوم حراست و حفاظت از این درخت و آشنایی مردم با این جاذبه گردشگری

این را هم بگوییم که اگر این پدیده زیبا در کشور دیگری واقع شده بود ، قطعا به نحو دیگری از آن حفاظت و به یک جاذبه گردشگری پرطرفدار تبدیل می شد.

دیگر دیدنی های ارسنجان

پیرامون ارسنجان را جنگلهای سرسبز بناب و کوههای سربلند با مناظر بسیار زیبا احاطه کرده است. از دیگر مناظر دیدنی ارسنجان می توان به جنگلهای سرسبز طبیعی بناب، فیجان، خلیل بگ، تنگ شکن و چشمه سارها، ارتفاعات دال نشین کوه های قلات، دریاچه طشک، غار ضحاک، چشمه شیرخون، پیر باصفا و باغهای سرسبز شمال و غرب جنوب ارسنجان اشاره کرد. با توجه به اینکه آب بناب از وسط جنگل با پوشش کانال در تمام فصول سال جاری است، مکان مناسبی جهت توسعه تفرجگاه می باشد. درختان این منطقه شامل درختان کهن بنه، الوک، بلوط، انجیر کوهی و گز می شود و گیاهانی چون جاشیر، آویشن برگ پهن، آویشن برگ نازک، کنگر، قارچ کوهی، بن سرخ، پیازوک، پونه، نعنای وحشی، گل یخ، زعفران گیاهان این منطقه را شامل می شوند.



منابع: ارسن نیوز، تیشینه، کویرها و بیابان های ایران