تبیان، دستیار زندگی
پارسی جو به عنوان قدرتمندترین موتور جستجوی فارسی توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی کشور و بر اساس دانش بومی در سال 1388 و در قالب شرکتی دانش بنیان شروع به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با موتور جست و جوی "پارسی جو" بیشتر آشنا شوید

قوی ترین موتور جست و جوی ایرانی، که علاوه بر سرویس جست و جو، دارای دیگر قابلیت های ارزشمند نیز می باشد...

فرآوری: سید محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

پارسی جو

امروزه موتورهای جستجو را می توان پایه و ستون توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و یکی از شاخص های توسعه یافتگی صنعت آی‌تی در کشورها به حساب آورد. موتورهای جستجوی بومی با دانش و شناخت بیشتر نسبت به زبان، فرهنگ و رفتار کاربران محلی و همچنین بهره گیری از زبان شناسان و ابزارهای پردازش زبان بومی، قابلیت مانور بیشتری در رفع نیازهای مردم آن کشور در حوزه جستجوی وب دارند که این عوامل به موفقیت آن ها در کشورهای مطرح دنیا منجر شده است.

پارسی جو به عنوان قدرتمندترین موتور جستجوی فارسی توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی کشور و بر اساس دانش بومی در سال 1388 و در قالب شرکتی دانش‌بنیان شروع به کار کرد. پارسی‌جو توان خود را بر فراهم کردن بستری مطمئن برای کاربران ایرانی، ایجاد سرویس های متنوع و کاربردی، رفع نیازهای متنوع پارسی زبانان در حوزه وب و پیشبرد دانش بومی و دانشگاهی کشور در این حوزه نهاده و چشم انداز خود را بر آسان نمودن زندگی ایرانیان با خلق ارزش در فضای مجازی قرار داده است.


با ورود به دامنه www.parsijoo.ir و یا www.parsijoo.com وارد سایت پارسی جو می شوید. محیط ظاهری این سایت همانند عکس زیر می باشد:

پارسی جو

محیط سایت بسیار ساده، تک صفحه ای، ولی در عین حال دارای محتوای فراوان و کاربردی می باشد. صفحه ی سایت به دو بخش تقسیم می شود. قسمت اول نوار جست و جو و ویژگی های و فیلتر های جست و جو، و قسمت دوم سرویس های مختلفی تحت عنوان سرویس های ارزش افزوده در دو ستون عمودی با موضوعاتی همچون تاریخ و آب و هوای امروز، اخبار برگزیده، نتایج بازی های فوتبال و همچنین قیمت سکه و ارز، که البته این قسمت قابلیت حذف و اضافه و به نوعی شخصی سازی دارد.

پارسی جو به عنوان قدرتمندترین موتور جستجوی فارسی توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی کشور و بر اساس دانش بومی در سال 1388 و در قالب شرکتی دانش‌بنیان شروع به کار کرد.


در قسمت اول یعنی نوار جست و جو، بالای نوار متن، فیلتر هایی برای تعیین نوع جست و جو از قبیل جستو جو در وب، عکس، فیلم، صوت و.... وجود دارد. در ادامه به بررسی هریک از این فیلتر ها می پردازیم:

جستجوگر وب

جستجوی سریع و دقیق در میان صفحات فارسی را می توان از مهم‌ترین اهدافی دانست که جستجوگر پارسی جو به دنبال آن است و تاکنون در تحقق آن موفق ظاهر شده است. این موتور جستجو با نمایه سازی انبوهی از صفحات فارسی، از تکنولوژی هوشمند و موثر برای حذف سایت های مزاحم و اسپم در لیست نتایج بهره می برد. آنچه که پارسی‌‎جو را نسبت به جستجوگرهای رایج متمایز می کند، ارایه قابلیت مدرن نمایش نتایج جستجو به صورت ترکیبی از سرویس های مختلف همانند تصویر، ویدئو، آوا، خبر و ... است که به شکل هوشمندانه ای شما را در یافتن نیازهایتان همراهی می کند. 

جستجوگر خبر

خبر پارسی جو، هوشمندترین جستجوگر خبر ایرانی است که اخبار روز را به صورت هوشمند و بر طبق سلیقه شما، از معتبرترین وب سایت های خبری جمع‌آوری کرده و در اختیارتان قرار می دهد. هوشمندی و قابلیت های شخصی سازی این جستجوگر خبر به قدری پیشرفته و کاربردی است که هر دوست‌دار خبر را شگفت زده می کند.

جستجوگر تصویر

جستجوگر تصویر پارسی جو، وظیفه یافتن تصاویر و عکس های مورد نظر شما را بر عهده دارد. شما می توانید جستجو در میان تصاویر را براساس پارامترهایی همانند سایز و رنگ محدود کنید.

جستجوگر ویدیو

پارسی جو با نمایه سازی انبوهی از صفحات فارسی، از تکنولوژی هوشمند و موثر برای حذف سایت های مزاحم و اسپم در لیست نتایج بهره می برد.


سرویس ویدیوی پارسی جو، کوتاه‌ترین راه برای یافتن فایل ها و کلیپ های ویدیوئی دلخواه شما است.



جستجوگر موزیک و فایل صوتی (آوا)

آوای پارسی جو با پوشش انبوهی از فایل های صوتی قادر است در سریع ترین زمان و به ساده ترین شکل شما را در پیدا کردن، پخش و دانلود مستقیم موزیک یا فایل های صوتی دلخواهتان به نتیجه برساند. بی‌آنکه نیاز باشد درگیر صفحات و تبلیغات مزاحم شوید.

جستجوگر فایل و نرم‌افزار (دانلود)

دانلود پارسی جو، همانند یک دستیار سریع، شما را در جستجو و یافتن فایل مورد نظرتان  در میان ده‌ها سایت معتبر دانلود ایرانی یاری می دهد.

جستجوگر کالا(بازار)

بازار پارسی جو، فرآیند جستجو و انتخاب محصول در بین فروشگاه‌های آنلاین را از همیشه ساده تر ساخته است. در این سرویس می توانید با جستجوی محصول مورد نظر خود به مشخصات، قیمت و فروشگاه عرضه کننده آن دسترسی پیدا کرده و بدین ترتیب بهترین انتخاب را از لحاظ هزینه، کیفیت و خدمات داشته باشید.
ترجمه
ترجمه پارسی جو، قدرت گرفته از سیستم ترجمه ترگمان، متن یا لغت مورد نظر شما را در لحظه و به صورت آنلاین ترجمه می کند. تلفظ انسانی کلمه، کاربرد و مثال کلمه در جمله و ارائه دیگر حالت های کلمه (قید، فعل و ...) از قابلیت های جالب این سرویس است. 

نقشه

پوشش گسترده، جزییات دقیق و به روز آوری‌های متعدد در فواصل زمانی کم از جمله ویژگی های مهمی است که موجب استقبال بالای کاربران و توسعه دهندگان ایرانی از نقشه ی پارسی جو شده است. نقشه پارسی جو با پوشش بالغ بر 450 شهر ایران و بیش از 530 لایه مختلف اطلاعاتی در کنار امکاناتی همچون قابلیت ترسیم، ویرایش، ثبت مکان و همچنین لایه های متنوع اطلاعاتی و کارتو گرافی منحصر بفرد، اولین و تخصصی ترین سرویس نقشه بومی کشور ایران به شمار می رود.

جستجوگر مقالات علمی

جستجوگر مقالات پارسی جو، پایگاهی است که با فراهم کردن قابلیت جستجو در میان میلیون ها مقاله فارسی و انگلیسی، شما را به اهداف علمی مورد نظرتان نزدیک تر می کند.

*کافه کجا

این بخش، یکی از محبوب ترین بخش های در حال توسعه ی پارسی جو می باشد. صفحه ای جداگانه که می توانید در آن آدرس محل های مختلفی نظیر رستوران ها و  کافه ها، سالن های ورزشی، آرایشی و بهداشتی، فروشگاه های لوازم خانگی و بسیاری از طبقه بندی های مختلف را در ابعادی به وسعت کل کشور روی نقشه مشاهده کنید.
ساز و کار این بخش بدین صورت است که صاحبان کسب و کار، بایستی آدرس و مشخصات کسب و کار خود را به این بخش معرفی کنند، تا در پایگاه داده های سایت و همچنین در طبقه بندی ها و نتایج جست و جو قرار بگیرد.

 و البته از آن جایی که این بخش به تازگی راه اندازی شده است، در حال حاضر  داده های آن کامل نیستند؛ و همچنین به صاحبان کسب و کار پیشنهاد می کنیم که کسب و کار خود را هرچه سریع تر به  سرویس کافه کجا معرفی کنند.

پارسی جو

همچنین در ادامه به بررسی سرویس های ارزش افزوده می پردازیم:

- اوقات شرعی
اطلاعات مربوط به اوقات شرعی بیش از 450 شهر ایران را مشاهده می کنید.
- تقویم
کارهای خود را به کمک تقویم شمسی، قمری و میلادی پارسی جو و براساس رویدادهای سالیانه برنامه ریزی می کنید.
- استخدام
جدیدترین فرصت های شغلی را مشاهده و به سادگی در میان آگهی های استخدامی جستجو می کنید.
- قیمت
قیمت لحظه ای ارزهای رایج دنیا، سکه و طلا را همواره دنبال می کنید. 
- آب و هوا
وضعیت جوی و آب و هوایی شهر خود و دیگر نقاط ایران را در یک رابط کاربری جذاب و زیبا زیر نظر دارید.
- ورزش
آخرین نتایج رویدادهای مختلف ورزشی در ایران و جهان همواره پیش روی شماست.

سرویس های سفارشی

دامنه استفاده از موتورهای جستجو و سرویس های تکمیلی آن ها تنها به حوزه اینترنت و کاربران نهایی خلاصه نمی شود. سازمان های دولتی و خصوصی، بانک ها و حتی صاحبان وب سایت ها، ویلاگ ها و فروم ها نیز می توانند از خدمات و سرویس های سفارشی شده پارسی جو استفاده کنند.

به صاحبان کسب و کار پیشنهاد می کنیم که کسب و کار خود را هرچه سریع تر به سرویس کافه کجا معرفی کنند.

افزونه سفارشی برای مرورگرهای مختلف، جستجوی وب سفارشی، موتور جستجوی سازمانی، خدمات مدیریت شخصی‌سازی نقشه در راستای مدیریت مکان محور، سیستم خبرجو با امکان شخصی سازی براساس خبرگزاری‌ها و... سرویس ها و خدماتی هستند که پارسی‌جو برای سازمان ها و توسعه دهندگان تدارک دیده است.

در بالا سمت راست صفحه سایت، دکمه ای به شکل سه خط افقی وجود دارد که با زدن آن نواری عمودی در سمت راست صفحه ظاهر می شود. در این نوار می توانید فارسی جو را بعنوان موتور جست و جوی مرورگر تان انتخاب کنید، افزونه ی پارسی جو را برای مرورگرتان بگذارید (این افزونه در حال حاضر فقط برای مرورگر فایرفاکس وجود دارد)، و همچنین به وبلاگ پارسی جو (وبلاگی با ژانر فناوری و دنیای مجازی تحت عنوان پرس و جو) وارد شوید و یا اپلیکیشن اندرویدی پارسی جو را دانلود کنید.

بلاگ خبری

پرس وجو به عنوان بلاگ رسمی پارسی جو، نزدیک ترین پل ارتباطی شما با مجموعه پارسی جو است که از طریق آن می توانید از آخرین تغییرات، سرویس ها، امکانات جدید، مقالات آموزشی، توضیحات فنی مرتبط با پارسی جو، خبرهای حوزه جستجو و آی‌تی، آمارهای جذاب از پارسی جو، ویدیوها و تصاویر جالب و هر آنچه که در پارسی جو به عنوان یک انفاق با حرکت جدید قلمداد می شود با خبر شوید.

اپلیکیشن های موبایل

پارسی جو با آگاهی از اهمیت برنامه های موبایلی در غنی سازی زندگی هوشمند کاربران، طراحی و تولید برنامه های پارسی جو، خبرجو و ترجمه را برای سیستم عامل اندروید به سرانجام رسانیده است. برنامه اندرویدی پارسی جو بسیاری از قابلیت ها و سرویس های جستجوگر بومی پارسی جو را در خود دارد تا کاربران گوشی های اندرویدی همواره یک جستجوگر کامل را در جیب داشته باشند. اپلیکیشن پارسی جو مجموعه یکپارچه ای از سرویس های جستجو، اوقات شرعی، تصویر، آوا، دانلود، ویدیو، خبر و بازار را با طراحی زیبا و رابط کاربری ساده در دل خود جای داده است.