تبیان، دستیار زندگی
س حضرت  آیت الله  العظمی شبیری زنجانی از مراجع تقلید در جمع دانش‌پژوهان، اساتید و مسؤولان مركز تخصصی علوم حدیث گفتند: كسانی كه احادیث بحارالانوار را نمی‌توانند درك كنند، مرحوم مجلسی را درباری می‌خوانند و حال آنكه حكومت آن دو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی : بدگویان علامه مجلس

حضرت  آیت الله  العظمی شبیری زنجانی از مراجع تقلید در جمع دانش‌پژوهان، اساتید و مسؤولان مركز تخصصی علوم حدیث گفتند: كسانی كه احادیث بحارالانوار را نمی‌توانند درك كنند، مرحوم مجلسی را درباری می‌خوانند و حال آنكه حكومت آن دوران گوش به فرمان علما بود.

به گزارش خبرنگار رسا، آیت الله شبیری زنجانی در جمع دانش‌پژوهان، اساتید و مسؤولان مركز تخصصی علوم حدیث : ما با عقل خودمان نمی‌توانیم مسایل مطرح شده در احادیث را حلاجی و یا با تمسك به متن‌شناسی روایات، آنها را طرد و یا انكار كنیم؛ باید به خود ائمه معصومین ـ ع ـ ارجاع داد. اكثر تضعیفات وارد شده در كتب عامه بر اساس متن‌شناسی است و این در حالی است كه متن‌شناسی فی ذاته ‌اساس و قیمت و ارزش علمی ندارد و باید روشن باشد كه تضعیفات بر چه اساسی می‌باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به نحوه بیان حدیث اظهار داشتند: باید دو مطلب در نقل حدیث مد نظر داشت. اول اینكه احادیثی كه تلقی به قبول نمی‌شود در میان عده‌ای نباید مطرح شود. چون اگر مطرح گردد موجب كفر مستمع و یا طرد آن حدیث می‌گردد و این مطلبی است كه خود ائمه ـ ع ـ سفارش كرده‌اند. دوم اینكه اگر حدیثی را قبول ندارید و با عقل سازگار نیست، نباید رد كرد بلكه به خود ائمه ـ ع ـ ارجاع شود و این مطلب هم طبق روایت است.
آیت الله شبیری زنجانی با بیان سیر تكامل و گسترش احادیث گفتند: اهل بیت ـ ع ـ با مجاهدت‌های خودشان مطالب و سخنان رسول اكرم ـ ص ـ در دوران بسیار خفقان و حاد، احادیث را به علما رسانده و علما هم با رشادت‌های فراوان، احادیث را حفظ كرده‌اند و ما در سر سفره و خان بزرگان گذشته هستیم و باید ادامه‌دهنده كار بزرگان و سنت گذشتگان باشیم.
این مرجع تقلید با اشاره به تلاش‌های گسترده بزرگانی همچون مرحوم علامه مجلسی صاحب بحار‌الانوار و شیخ حر عاملی صاحب وسایل‌الشیعه گفتند: اگر مرحوم شیخ حر عاملی، وسایل‌الشیعه را تهیه نمی‌كرد، علما و مراجع الآن باید چه كار می‌كردند؟!
ایشان با رد سخنان كوته‌فكران و مخالفان درباره عملكرد مرحوم مجلسی افزودند: كسانی كه احادیث بحا‌رالانوار را نمی‌توانند درك كنند، مرحوم مجلسی را كوبیده ، درباری می‌خوانند ولی طبق فرمایش حضرت امام خمینی ـ ره ـ دربار در خدمت مرحوم مجلسی بود و كارهای صورت گرفته گواه بر این نظر است. تمام آثار اسلامی كه در دوره صفوی صورت گرفته ناشی از این است كه حكومت گوش به فرمان علما بودند نه آنكه علما گوش به فرمان دربار بوده باشند.
آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به سخن یكی از كشیشان مسیحی كه گفته است روایات و احادیث را نمی‌توان از منابع دین اسلام شمرد چون بعد از پیامبر اسلام ـ ص ـ تمام احادیث آتش زده شده و از بین رفته است، اظهار داشتند: حرف این كشیش درست است ولی نتیجه‌اش غلط است. چون عترت رسول الله ـ ص ـ این احادیث را حفظ كرده و بعد‌ها منتشر كرده‌اند و حرف این كشیش یا ناشی از بی اطلاعی از مراحل سیر حدیث است و یا عمداً این نظر را بیان كرده است.
در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین خوشنویس، مسؤول مركز تخصصی علوم حدیث با بیان سیر شكل‌گیری این مركز گفت: این مركز از سال 1382 با پذیرش طلاب، اولین دوره فعالیتش را به صورت رسمی آغاز نموده و در قسمت‌های حدیث‌شناسی و درایه‌شناسی شیعی و سنی فعالیت می‌كند.
وی با بیان برنامه‌های مركز تخصصی علوم حدیث افزود: حفظ احادیث در بعد‌های توحید، نبوت، امامت از برنامه‌های این مركز می‌باشد كه دانش‌پژوهان مشغول فراگیری آنها هستند.