تبیان، دستیار زندگی
ا مسؤول مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ اهمّ اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آینده این مركز را تشریح كرد و گفت: آموزش طلاب مستعد، تدوین یكصد رساله علمی فقهی و آموزشی، تشكیل گروه‌های تخصصی فقهی و پاسخ‌گویی به شبهات فقهی جامعه از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام والمسلمین جواد فاضل مسؤول مركز فقهی ائمه ا

مسؤول مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ اهمّ اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آینده این مركز را تشریح كرد و گفت: آموزش طلاب مستعد، تدوین یكصد رساله علمی فقهی و آموزشی، تشكیل گروه‌های تخصصی فقهی و پاسخ‌گویی به شبهات فقهی جامعه از جمله فعالیت‌های این مركز است.

حجت الاسلام والمسلمین جواد فاضل، مسؤول مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی رسا ضمن تشریح فعالیت‌های این مركز گفت: مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ سال 1376 به دستور آیت الله فاضل لنكرانی تأسیس شد. در درس‌های حوزه علمیه قم نسبت به مسایل فقهی و اصولی به خصوص با وجود گستردگی و ضرورت آن برای آحاد جامعه یك خلأ احساس می‌شد. از طرفی طلاب مستعد و علاقه‌مندی بودند كه باید زمینه به فعلیت در‌آوردن پتانسیل آنها فراهم می‌شد. بر همین اساس مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ راه‌اندازی شد.
وی در ادامه، فعالیت‌های این مركز را در بخش‌های آموزش و پرورش، تألیف، تصحیح و تحقیق متون، كتابخانه و پایگاه اینترنتی عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: در سال اول از بین طلابی كه 6 سال دروس حوزه علمیه را گذرانده‌ بودند، تعداد محدودی گزینش و سپس به گروه‌های مختلف تقسیم شدند. برای هر گروه نیز یك استاد در نظر گرفته شد تا دانش‌پژوهان با راهنمایی استاد به تحقیق و بحث بپردازند. در این دوره طلاب، متعهد هستند مباحث را خود به زبان عربی جزوه‌نویسی كنند كه تا امروز نزدیك به یكصد رساله فقهی و اصولی به رشته تحریر درآمده است. به این صورت طلاب در پایان یك دوره كامل آیات‌الاحكام، فلسفه، فقه، رجال و مانند آن را بحث كرده‌اند.
مسؤول مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ تخصصی كردن فقه اسلامی را یكی از مهم‌ترین اقدامات بخش آموزش این مركز ارزیابی كرد و توضیح داد: به دلیل وسیع شدن دامنه رشته‌های تخصصی فقه اسلامی، گروه‌های تخصصی قضا، پزشكی، اجاره، اصول فقه 1 و 2، صلاه، مسایل مستحدثه، خمس، امور بین‌الملل و سیاسی را تشكیل داده‌ایم و زمانی كه طلاب طول دوره آموزش خود را كه شش سال است به اتمام برسانند در یكی از این گروه‌ها مشغول به تحقیق و پژوهش می‌شوند. به نحوی كه در آینده هر كدام از دانش‌پژوهان خود بتوانند یك گروه را تدریس كنند.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل بخش پژوهش این مركز را مد نظر قرار داد و با ابراز تأسف از اینكه در حوزه‌های علمیه مسایل فقهی و اصولی به طور مناسبی مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند، تهیه موسوعه فقه مقارن را از موفقیت‌های علمی مركز فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ برشمرد. وی افزود: هم اكنون این موسوعه در هفت جلد و در موضوع احكام طفل و كودك در حال تدوین است. وی ادامه داد: شبهه‌شناسی در زمینه فقهی نیز از فعالیت‌های مهم این مركز است. این مركز با جمع‌آوری شبهات فقهی موجود در سطح جامعه و خارج از كشور درصدد پاسخ‌گویی به آنها است.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنكرانی كتابخانه مركز فقه ائمه اطهار ـ ع ـ را با بیش از 20 هزار جلد كتاب در زمینه فقه و اصول از كتابخانه‌های منحصر به فرد در این زمینه عنوان كرد و نشر كتب فقهی و اصولی چون شرح‌الوسیله و كتاب‌هایی را كه نتیجه برنامه‌های علمی مركز است، از اهم فعالیت‌های بخش پژوهش مركز معرفی كرد.
وی ارتباط گسترده دانشمندان، طلاب و محققان جهان با پایگاه اینترنتی را در‌خور توجه دانست و با ذكر اینكه روزانه نزدیك به یكصد نامه الكترونیكی دریافت می‌شود، آن را گامی مثبت در جهت نشر فرهنگ و معارف اسلامی و اهل بیت ـ ع ـ به جهان عنوان كرد.
وی در ادامه از اجرای طرحی با عنوان پرورش نخبگان حوزه خبر داد و گفت: در طول 5 سال گذشته از 20 استاد حوزه علمیه قم خواسته شده است تا از میان شاگردان خود ده نفر را انتخاب كنند و همان درس‌های حوزه را به صورت مفصل‌تر به همراه جزوه‌نویسی و بحث دوطرفه به آنها تعلیم دهند. افراد فارغ‌التحصیل نیز در آینده به عنوان استاد راهنما در اختیار طلاب دانش‌پژوه این مركز قرار گیرند. البته این طرح در حوزه علمیه مشهد اجرا شده و با موفقیت روبه‌رو بوده است و امیدواریم در ده سال آینده، مدرس درجه یك مكاسب به آن حوزه مباركه تحویل دهیم.