تبیان، دستیار زندگی
ب امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای قدس این شهر با بیان اینكه سنت خدا این است كه با تفرقه و اختلاف به كسی خیر نمی‌دهد، جناح‌های سیاسی كشور را به پرهیز از اختلاف فراخواند. به گزارش خبرنگار رسا، آیت الله ج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله جوادی آملی: رییس‌جمهور باید طعم فقر را چشیده ب

امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای قدس این شهر با بیان اینكه سنت خدا این است كه با تفرقه و اختلاف به كسی خیر نمی‌دهد، جناح‌های سیاسی كشور را به پرهیز از اختلاف فراخواند.

به گزارش خبرنگار رسا، آیت الله جواد‌ی آملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم انتخابات ریاست‌جمهوری را مد نظر قرار داده و آن را از نیازهای مردم برشمرد و تصریح كرد: مشروعیت كاندیدا‌ها را قانون مشخص می‌كند، مقبولیت را هم مردم تعیین می‌كنند. كسی را انتخاب كنید كه دین و دنیای شما را حفظ و مشكلات را حفظ كند. این سمت‌ها ماندنی نیست، چیز مشت‌ پركنی هم نیست، سراب است.
وی با اشاره به سخنان حضرت علی ـ ع ـ كه فرمودند؛ با هم، به دور حق جمع شوید، بهتر از آن است كه باطل‌گرا باشید، تأكید كرد: سنت خدا این است كه با تفرقه و اختلاف به كسی خیر نداد و نمی‌دهد. این جناح‌بازی و حزب‌بازی‌ها را كنار بگذارید، بازیگران را خداوند خیر نمی‌دهد. هر كس كار خود را انجام دهد و پشت سر یكدیگر غیبت نكنید، اگر كسی اشتباه كرد او را نصیحت كنید.
استاد حوزه علمیه قم اهل دیانت، قرآن، اسلام، عترت، مدیر، مدبر، فهیم، دلسوز و مردمی بودن را از ویژگی‌های اساسی یك رییس‌جمهور برشمرد و با انتقاد از اینكه عده‌ای به فكر داشتن جلال و جمال ظاهری هستند، امام ـ ره ـ را از افراد صاحب خرد معرفی كرد و توضیح داد: امام ـ ره ـ تا آخر عمر خود ساده زندگی كرد، جماران هم گواه آن است. از این رو كسی را كه به دنیا دل بندد، اهل جمال و جلال و تجمل نباشد، دردشناس، دردمند و دردیار باشد و بفهمد گرانی، اسلام، فقر مالی یعنی چه را انتخاب كنید. كسی كه درد فقر را نچشیده است، داد مردم را نمی‌فهمد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اسلام ـ ص ـ و شهادت امام حسن ـ ع ـ و شهادت امام رضا ـ ع ـ گفت: همه این ائمه ـ ع ـ ما را به تقوا دعوت كرده‌اند. امام حسن ـ ع ـ می‌فرماید انسان با‌تقوا برای اینكه زمین‌گیر نشود نباید به این دنیا دل ببندد. خطر دنیا‌دوستی این است كه انسان را زمین‌گیر می‌كند. او را از سیر و سلوك باز می‌دارد. از این رو باید انسان‌ها اهل قیام باشند، اگر خدا شما را به ایستادگی دعوت كرد، محبت دنیا شما را از ایستادگی باز ندارد.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به خطبه 176 نهج‌البلاغه كه حضرت علی ـ ع ـ ظلم را به سه دسته غیر قابل بخشش، قابل بخشش و ظلمی كه بعد از كیفر بخشوده خواهد شد، تقسیم كرده است، توضیح داد: ظلمی كه بخشوده نمی‌شود و كیفر آن ابدی است، شرك به خداست. ظلمی كه بخشوده می‌شود، گناهی است كه انسان نسبت به خودش انجام داده است. وعده خدا در قرآن این است كه اگر كسی آن توفیق را داشت كه از گناهان بزرگ پرهیز كرد و خود را آلوده نكرد، گناهان كوچك او بخشوده است. آن ظلمی كه اول باید كیفر آن داده شود، ظلمی است كه در حق دیگران صورت گرفته است مثل تجاوز به مال و حق و زمین و حقوق مردم.
استاد حوزه علمیه قم افزود: امام علی ـ ع ـ در قسمت پایانی این خطبه می‌فرماید وقتی شما دین دارید دینتان یكسان است و همیشه همان است، زیرا دین خداوند تغییر‌ناپذیر است. با هم در دین خدا‌وند درگیر نباشید. مبادا در دین خداوند چند گروه و جناح شوید. این وحدت ملی را حفظ كنید؛ پیام نوروزی رهبر هم همین بود یعنی همبستگی ملی، مشاركت عمومی.
وی رحلت پیامبر گرامی اسلام را مد نظر قرار داد و با بیان خدمات ایشان به جهان بشریت، خاطر نشان كرد: حضرت علی ـ ع ـ وقتی پیامبر را معرفی می‌كند نمی‌گوید مردم حجاز مشكل داشت، می‌گوید پیامبر هم جهل علمی و هم جهالت عملی مردم تمام دنیا را از بین برد.