تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین کتاب حدیثی اهل سنت در ۹۷ کتاب و ۳۴۵۰ باب نگارش شده و تعداد احادیث آن با احتساب احادیث تکراری ۷۲۷۵ حدیث و با حذف احادیث تکراری، چهار هزار حدیث است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضع بخاری نسبت به ولایت امام علی علیه السلام

مهم ترین کتاب حدیثی اهل سنت در ۹۷ کتاب و ۳۴۵۰ باب نگارش شده و تعداد احادیث آن با احتساب احادیث تکراری ۷۲۷۵ حدیث و با حذف احادیث تکراری، چهار هزار حدیث است.

فرآوری: محمد باعزم-بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ن

نام اصلی کتاب

الجامع المسند الصحیح المختصر من امور رسول الله (ص) و سننه و ایامه معروف به صحیح البخاری است. این کتاب، نخستین کتاب حدیثی فراگیر اهل سنت بوده و معتبرترین مأخذ حدیث نزد عالمان سنی مذهب شناخته شده است. مجموعه روایی بخاری در نُه جزء سامان گرفته است.
احادیث به طور موضوعی در باب های زیر جای داده شده است: «بدء الوحی»، «الأیمان»، «العلم»، «الوضوء»، «الغسل»، «الحیض» و «الصلوة»، و در بخش های دوم، سوم و چهارم کتاب، ابواب فقهی گنجانده شده است. بخاری در بخش پنجم، به مناقب و مغازی پرداخته و بخش ششم را به تفسیر آیات قرآن، و بخش هفتم را به پاره ای از ابواب فقهی، مانند نکاح و طلاق، اختصاص داده است. او در بخش هشتم، روایاتی را در زمینؤ ادعیه و برخی مسائل فقهی، و در واپسین بخش کتاب خویش، «منامات»، «فتن»، «أخبار آحاد» و «إعتصام به کتاب و سنت» و «توحید» را، به عنوان حُسن ختام آن، آورده است.
مطابق مقدمه صحیح بخاری (چاپ مکه ۱۳۷۶) تاکنون تعداد ۵۹ شرح (تمام یا ناتمام) بر صحیح بخاری نوشته شده که یازده شرح از آن ها چاپ شده است. به علاوه، ۲۹ تن بر آن پاورقی، و شانزده تن مقدمه نوشته اند و پانزده تن آن را خلاصه کرده اند. این کتاب به زبانهای مختلف ترجمه شده است. از جمله شروحِ مشهور آن عبارت است از:
شرح امام ابو سلیمان احمد بن محمد بن ابراهیم بن خَطّاب البستی الخطابی (متوفی ۳۳۸) با نامِ اعلام السنن
فتح الباری شرح صحیح البخاری نوشتهٔ حافظ شهاب الدین ابن حجر عسقلانی (متوفی ۸۵۲) علمای حدیث آن را بهترین شرح کتاب دانسته اند
عمدة القاری فی شرح البخاری تألیفِ محمود بن احمد عینی (متوفی ۸۵۵)
 ارشاد السّاری فی شرح البخاری از احمد بن محمد بن ابی بکر قسطلانی (متوفی ۹۲۳)

مهم ترین کتاب حدیثی اهل سنت در ۹۷ کتاب و ۳۴۵۰ باب نگارش شده و تعداد احادیث آن با احتساب احادیث تکراری ۷۲۷۵ حدیث و با حذف احادیث تکراری، چهار هزار حدیث است.

حدیث غدیر و موضع «بخارى»

از تعصب هاى شگفت آور بخارى خدشه وارد كردن به حدیث متواتر غدیر است; حدیثى كه بیش از یكصد صحابى آن را نقل كرده اند; حدیثى كه به چند برابر از حد تواتر رسیده است. بزرگان مورد اعتماد حدیث شناس اهل سنّت نیز به متواتر بودن این حدیث تصریح كرده اند; آن سان كه با مراجعه به كتاب هایى از دانشمندان اهل سنّت متواتر بودن حدیث غدیر آشكار مى شود. براى نمونه مى توان به كتاب هاى الازهار المتناثرة فی الاخبار المتواترة و الفوائد المتكاثرة فی الاخبار المتواترة نوشته جلال الدین سیوطى، شرح الجامع الصغیر نوشته نورالدین عزیزى، شرح الجامع الصغیر اثر مناوى، المرقاة نوشته على قارى، الاربعین فی مناقب امیرالمؤمنین نگارش جمال الدین محدث شیرازى، السیف المسلول نوشته ثناء الله شاگرد ولى الله دهلوى كه پدر صاحب كتاب تحفه اثنا عشریه است، اسنى المطالب اثر ابن جزرى و كتاب هاى دیگر مراجعه كرد.
ابن تیمیه درباره این حدیث مى گوید: حدیثى از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل شده كه فرمود:
من كنت مولاه فعلی مولاه;
هر كس من مولاى او هستم، پس على مولاى اوست.
این حدیث در كتاب هاى صحاح وجود ندارد. ولى از حدیث هایى است كه علما روایت كرده اند و مردم درباره درستى آن اختلاف كرده اند. نقل شده كه بخارى، ابراهیم حربى و گروهى از دانشمندان، به حدیث غدیر خدشه وارد كرده و آن را ضعیف دانسته اند.1
مگر گفته شود كه بخارى به برخى از طرق این حدیث خدشه وارد كرده باشد، اما ابن تیمیّه خدشه را به اصل روایت نسبت داده است...!!


منبع:
دانشنامه مکتب اهل بیت
صحیح بخاری و مسلم در ترازوی نقد
حوزه نت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.