تبیان، دستیار زندگی
نی جلال طالبانی که روز گذشته از سوی اکثریت نمایندگان پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شد امروز در مقابل نمایندگان سوگند یاد کرد. وی در سخنانی از نقش برجسته آیت الله سیستانی در برگزاری انتخابات سراسری اخیر و تشکیل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل رئیس‌جمهور عراق از نقش برجسته آیت‌الله سیستانی

جلال طالبانی که روز گذشته از سوی اکثریت نمایندگان پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شد امروز در مقابل نمایندگان سوگند یاد کرد.
وی در سخنانی از نقش برجسته آیت الله سیستانی در برگزاری انتخابات سراسری اخیر و تشکیل مجمع ملی و نیز نقش ایران در برقراری ثبات در عراق تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلویزیون دولتی "العراقیه" ، جلال طالبانی که به طور رسمی روز گذشته از سوی اکثریت نمایندگان ملت عراق به عنوان اولین رئیس جمهور کرد این کشور انتخاب شد، امروز به اتفاق معاونان خود ( عادل عبدالمهدی و غازی الیاور) سوگند یاد کرد.

وی در سخنانی از نقش برجسته آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر در برگزاری انتخابات سراسری اخیر 30 ژانویه 11 بهمن 83 و اصرار بر برگزاری آن در موعد مقرر و تشکیل مجمع ملی تقدیر و تشکر کرد.
طالبانی براهمیت مرحله کنونی در تشکیل آینده عراق تاکید کرد.
رئیس جمهور جدید عراق بر پایه های دمکراتیک و فدرالی وهمزیستی میان اقوام کرد و عرب و شیعه تاکید کرد.

طالبانی با تاکید بر ضرورت مشارکت اهل سنت در تدوین قانون اساسی ودولت تاکید کرد : به رغم تحریم انتخابات از سوی اعراب اهل سنت ، آنها را به عنوان عنصر اساسی جامعه عراق در روند سیاسی مشارکت خواهیم داد.

وی گفت : تلاش های زیادی برای آشتی ملی در عراق در حال انجام است و امیدواریم اعراب سنی به ما در برقراری آشتی ملی و نابودی تروریست ها کمک کنند.

طالبانی تصریح کرد : لیست شیعه و کرد باید با اعراب سنی همکاری و ارتباط داشته باشند.

وی گفت : برقراری ثبات و امنیت نه تنها برای تامین زندگی شهروندان بلکه برای بازسازی اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و تامین خدمات ضروری برای مردم یک ضرورت است .

طالبانی به جنایات فراوان رژیم بعثی عراق بر ضد شیعیان و کردها و جنایات بی شمار رژیم صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران و نیز جنگ علیه کویت اشاره و از آن ابراز انزجار کرد.

رئیس جمهور جدید عراق گفت : باید با تلاش هم برای بازسازی آنچه که رژیم دیکتاتوری سابق آن را خراب کرده است متحد شویم .

طالبانی با تاکید بر ضرورت مشارکت همه طیف ها و عناصر ملت عراق در تدوین قانون اساسی دایمی و روند سیاسی گفت : قانون اساسی که برای تدوین آن تلاش خواهیم کرد به گونه ای تدوین خواهد شد که آرمان های همه ملت عراق را در نظر بگیرد.

وی گفت : ماموریت نابودی تروریسم سیاه یک نیاز ضروری است که تاخیر بردار نیست، باید میان تروریست ها و مجرمان و سایر عراقی ها تفاوت قائل شد باید راه حل های سیاسی برای وارد کردن عراقی هایی که در تروریسم وارد شده اند برای وارد کردن آنها در روند سیاسی عراق جستجو کرد اما با تروریست هایی که از خارج از عراق وارد این کشور می شوند باید با قاطعیت برخورد و آنها را مجازات کرد.

طالبانی افزود: باید برای تحقق آشتی ملی با اعراب سنی و مشارکت آنها در مسیر دمکراسی و تحقیق حقوق مشروع آنها در چارچوب این مسیر و نیز عفو عراقی هایی که آماده مشارکت در روند دمکراتیک هستند، تلاش کرد.

وی گفت : باید با برادران عرب برای جلوگیری از حمایت آنها از تروریست ها به توافق برسیم .

طالبانی با تاکید بر ضرورت بازیابی نقش عراق در جامعه بین الملل گفت : عراق باید نقش فعال را در اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی و جامعه بین الملل بازیابد عراق عضو مهم اتحادیه عرب است باید از عراق برای رهایی از تروریسم حمایت کرد ، نمی توان ملت عراق را نادیده وتحقیر کرد عراق دمکراتیک فدرال مستقل به جایگاهی که شایسته آن است در صحنه بین الملل بازخواهد گشت .

وی با تاکید بر اینکه عراق هرگز از موضع خود در حمایت از مسائل عادلانه جهان عرب و در راس آنها مساله فلسطین عقب نشینی نخواهد کرد، گفت : ملت و دولت عراق از حقوق ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل حمایت خواهد کرد هرچند متاسفانه برخی برادران فلسطینی از جنایات رژیم سابق عراق و کشتار گروهی ملت عراق بدست جلاد سابق حمایت کردند.

طالبانی همچنین از کشورهای ایران، ترکیه، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها در آزاد سازی عراق از چنگال دیکتاتوری سابق تقدیر کرد.

رئیس جمهور عراق در پایان از شهدای خاندان صدر و شهید محراب آیت الله باقر حکیم و شهدای کرد و تمام شهدایی که در مبارزه با دیکتاتور سابق جان خود را از دست دادند، تجلیل کرد.

منبع : بازتاب