تبیان، دستیار زندگی
حشرات گروهی از موجودات زنده در طبیعت هستند که هرکدام به نوبه خود نقش مهمی ایفا می کنند. انسان تخریب طبیعت و ساخت و ساز و باعث از بین رفتن زندگی طبیعی این موجودات و افزایش گروهی از آن ها شده، که باعث مزاحمت برای زندگیش شدند. ما به مطالعه گیاهانی پرداختیم..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهان موثر بر دوری حشرات دستاورد تقدیری دوره اول اسلام

گیاهان موثر بر دوری حشرات دستاورد برتر دوره اول اسلام

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی گیاهان دارویی موثر بر دوری حشرات
نام مدرسه: اسلام
نام استاد: خانم فاطمه اخوان
دانش آموزان: پرنیان اژدری، هیوا غلامین، نگار خرمشاهی


چکیده:
حشرات گروهی از موجودات زنده در طبیعت هستند که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی ایفا می کنند. انسان تخریب طبیعت و ساخت و ساز و باعث از بین رفتن زندگی طبیعی این موجودات و افزایش گروهی از آن ها شده، که باعث مزاحمت برای زندگیش شدند. ما به مطالعه گیاهانی پرداختیم که به طور طبیعی قادرند به خاطر رایحه ای که ایجاد می کنند این حشرات را از محل زندگی انسان ها دور کنند.

هدف از مطالعه و بررسی این پروژه گیاهان موثر و در دسترس جهت دور کردن حشرات مزاحم از جمله پشه می باشد. پس از بررسی های انجام شده دود دادن و محلول پاشی سیاهدانه، محلول پاشی افسنطین و اسطوخدوس و استفاده از روغن اسطوخودوس و افسنطین روی بدن می توانند در فراری دادن پشه ها موثر باشند.

حشرات؛ گروه عظیمی از بی مهرگان را تشكیل می دهند که در کنار اثرات سودمندشان موجب بروز مشكلات بهداشتی و اقتصادی در جوامع انسانی می شوند. این موجودات نقش انكار ناپذیری در انتقال بیماریهایی همچون مالاریا، لشمانیوز و ده ها بیماری دیگر دارند. آزار و اذیت های معمول و شبانه ناشی از گزش حشرات موجب ساخت انوع حشره کش های مختلف شده است.

گیاهان موثر بر دوری حشرات دستاورد برتر دوره اول اسلام


روش جمع آوری اطلاعات:
در ابتدا از کتب گیاهان دارویی راجع به گیاهان مدنظر تحقیق نموده و سپس از سایت ها معتبر راجع به گیاهان مدنظر فیش برداری نموده و مقاله ای مرتبط بررسی شد. بدین ترتیب اطلاعات اولیه بدست آمد.

گزارش کار:
پس از مطالعات انجام شده سه گیاه سیه دانه، افسنطین و اسطوخودوس برای بررسی عملی انتخاب شدند.
گیاهان مورد نظر از عطاری معتبر تهیه شد و سپس کار عملی آغاز شد.

سیاه دانه:
5 گرم سیاهدانه را در ظرف مخصوص دوددادن ریخته و روی شعله دود دادیم و بوی مطبوعی منتشر شد و پشه ها دور شدند.

افسنطین و اسطوخودوس:
3 گرم از هر گیاه بیست دقیقه در 50 سی سی آب جوشانده شده و محلول ها جهت محلول پاشی آماده شدند.
روغن افسنطین و اسطوخودوس از ریختن 10 گرم گیاه در شیشه و اضافه کردن 20 سی سی روغن زیتون بدون بو و قرار دادن در محیط تاریک و گرم پس از 40 روز بدست آمد.
باتوجه به سرمای هوا و کمبود پشه ها امتحانات عملی فعلاً به میزان کافی مقدور نبود.

گیاهان موثر بر دوری حشرات دستاورد برتر دوره اول اسلام


نتیجه گیری:
سیاه دانه، افسنطین و اسطوخودوس از گیاهان دارویی در دسترس هستند که به راحتی می توان از آن ها جهت دور کردن حشرات مزاحم مثل پشه ها استفاده نمود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی