تبیان، دستیار زندگی
ه به دعوت اتحادیه انجمن های اسلامی فرانسه به مدت سه روزمسلمانان اقصی نقاط فرانسه و كشور های مجاور در محل نمایشگاه دائمی بورژه واقع در حومه پاریس نشست سالانه خود را برگزار كردند. بنا به اعلان این اتحادیه بیش از دویست ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجمع دویست هزارنفره مسلمانان اروپا در فرانسه


به دعوت اتحادیه انجمن های اسلامی فرانسه به مدت سه روزمسلمانان اقصی نقاط فرانسه و كشور های مجاور در محل نمایشگاه دائمی بورژه واقع در حومه پاریس نشست سالانه خود را برگزار كردند.
بنا به اعلان این اتحادیه بیش از دویست هزار نفر در این نشست شركت كردند ولی به گفته منابع شهربانی بیش از صد هزار نفر در مدت سه روز مراسم شركت كرده اند.
به گزارش خبرنگار بازتاب از پاریس ، تاریخ برگزاری تجمع سالانه انجمن های اسلامی فرانسه مصادف بود با تعطیلات عید پاك و همین امر باعث شده بود كه مسلمانان همراه خانواده های خود از تمام نقاط فرانسه برای شركت در آن حضور یابند.
مسلمان ترك تبار از آلمان و مسلمانان آفریقایی تبار از بلژیك و آسیائی تباران از انگلستان با اتوبوس و بطور گروهی با حضور در این نشست چهره اروپائی به این نشست داده بود . مسئولان این نشست برای سال آتی در نظر دارند كه نشست اروپائی مسلمانان را در فرانسه برنامه ریزی كنند.
در تجمع دو بخش عمده بیشتر جلب نظر می كرد، یكی سخنرانی ها و پرسش و پاسخ و دیگری غرفه های فرهنگی كه محل ارائه كتب و كار های فرهنگی اسلامی بود.
در محل غرفه ها غرفه انجمن یاری برای فلسطین بیشترین مراجعه كننده را داشت. بنا به آمارارائه شده، این انجمن درسال گذشته موفق به چمع آوری 4 میلیون یورو و تكفل سه هزار كودك یتیم به وسیله مسلمانان فرانسوی شده است. همه كارگزاران این انجمن به طور رایگان در آن مشغول هستند و اغلب دانشجویان مسلمان فرانسوی عهده دار این امر هستند و بخاطر داشتن ملیت فرانسوی كمك ها مستقیما با همكاری فلسطینی ها به خانواده ها و ایتام می رسد .
در برنامه های سخنرانی بیشترین توجه به برنامه ای بود كه توسط دكتر عبدا..ملیسا پزشك قرانسوی مقیم استراسبورگ انجام شد.وی عهده دار دفاع از دختران محجبه اخراجی در فرانسه است. وی پس از ارائه گزارش وضعیت موجود دختران اخراجی و ارائه آمار قربانیان این قانون، از چهار دختر محجبه اخراجی به عنوان شاهد عینی این بی عدالتی خواست كه روی سن رفته و خاطرات خود را بازگو كنند. شهادت این دختران طوری حضار را تحت تاثیر قرار داد كه اشك برگونه اكثر آنها دیده می شد. بیشتر رسانه های فرانسوی بویژه كانال سه فرانسه صحنه هائی از این برنامه را در اخبار خود منعكس كردند
اتحادیه انجمن های اسلامی فرانسه شامل بیش از دویست انجمن اسلامی می باشد كه در آن از همه نژاد ها دیده می شود. گرایش فكری این اتحادیه نزدیك به اخوان المسلمین می باشد و توجه دولت فرانسه بیشتر به این اتحادیه برای مقابله با افكار سلفیون می باشد.
با وجود آنكه ایران در فرانسه مركز فرهنگی و وابسته فرهنگی دارد، هیج نشانی از حضور ایران در این تجمع دیده نمی شد. در پرسشی از یكی از مسئولین این اتحادیه نسبت محدودیت شركت دراین تجمع و یا داشتن غرفه ای برای ارائه كارهای فرهنگی اسلامی جواب داده شد که هیج محدودیتی در این زمینه نمی باشد. در پرسشی دیگر نسبت به امكان شركت ایرانیها در این گردهمائی چواب داده شد كه ایرانیها برادران ما هستند ولی كسی باما در این موردتماس نگرفته است .

فرانسه با داشتن نزدیك به هفت میلیون مسلمان و بیش از صد و شصت هزار ایرانی، بیشترین رقم مسلمانان را در كشور های اروپایی دارد و بگفته اكثر كارشناسان اجتماعی آینده اسلام درغرب این كشور رقم خواهد خورد. بخاطر همین امر اكثر كشور های اسلامی در این زمینه برنامه های خاصی داشته اند، ولی كشورما نسبت به این مسئله تا به امروز چندان قوی عمل نکرده است. این در حالی است كه مسلمانان فرانسوی كه بیشتر بوسیله رسانه ها با ایران آشنائی دارند، نسبت به ایران علاقه خاصی دارند كه در گذشته این علاقه را موقعی كه تیم فوتبال ایران با امریكا مسابقه داشت، نشان دادند و پس از پیروزی ایران ساعت ها مسلمانان در خیابان ها مشغول شادی بودند و در همین اواخر در موقع زلزله بم نمازگزاران یك مسجد كوچك در حومه پاریس، 11 هزار یورو كمك نقدی حمع آوری كرده و به سفارت ما در پاریس اهدا كردند.

منبع : بازتاب