تبیان، دستیار زندگی
د روز شنبه گذشته، با حضور جمعی از زنان هلندی که به اسلام گرویده‌اند، یکی از زنان مسلمان هلندی، اذان مغرب و عشا را به زبان‌های عربی و هلندی گفته و زن دیگری امامت نماز را عهده‌دار شد. خانم نوال سعدوای، یکی از زنان فمینیست مصری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این خبر را هم از گوشه و کنار دنیا بخوانید

روز شنبه گذشته، با حضور جمعی از زنان هلندی که به اسلام گرویده‌اند، یکی از زنان مسلمان هلندی، اذان مغرب و عشا را به زبان‌های عربی و هلندی گفته و زن دیگری امامت نماز را عهده‌دار شد. خانم نوال سعدوای، یکی از زنان فمینیست مصری، مسجد مزبور را افتتاح کرد.

یك روز پس از اقامه نماز جمعه توسط یک زن در نیویورک، روز شنبه گذشته، یکی از مساجد آمستردام ـ پایتخت هلند ـ به عنوان «مسجد ویژه زنان» افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، در این اقدام غیرمعمول که با حضور جمعی از زنان هلندی که به اسلام گرویده‌اند، صورت گرفته است، یکی از زنان مسلمان هلندی، اذان مغرب و عشا را به زبان‌های عربی و هلندی گفته و زن دیگری امامت نماز را عهده‌دار شد. مسجد مزبور، به عنوان یکی از پروژه‌های مرکز فرهنگی «دی بالی» که توسط زنان مسلمان هلندی راه‌اندازی شده و با همکاری مؤسسه «تحول فرهنگی»، وابسته به مؤسسه «فورم» که هر دو توسط دولت هلند حمایت مالی می‌شوند، افتتاح شده است. خانم نوال سعداوی، یکی از زنان فمینیست مصری که از چندین سال پیش، به علت برخی از اعتقادات مخالف اسلام، توسط دادگاه محکوم و از جامعه مسلمان مصر اخراج شده است، مسجد مزبور را افتتاح کرد.
«سعداوی» مصری اعتقاد دارد كه زنان مسلمان تحت فشار قرار دارند. وی همچنین حج را كه یكی از فروع دین اسلام است، بت‌پرستی نامیده و اعتقاد دارد كه این آیین سنتی، باید منسوخ شود. او می‌گوید كه این نماز جماعت هیچ ارتباطی با نماز جماعت نیویورك ندارد و متعلق به طرفداران اسلام لیبرال در مقابل اسلامی افراطی می‌باشد.
راه‌اندازی مسجد زنان در هلند، در پی برنامه‌ریزی دولت هلند و بسیاری دیگر از کشورهای غربی در واكنش به گسترش سریع اسلام در اروپا و كنترل جریانات اسلامی برای ادغام جامعه اسلامی و اروپایی و ایجاد نوعی از «اسلام اروپایی» بوده است که در هلند، به شکل راه‌اندازی مسجد زنان، در فرانسه با اجبار کردن زنان و دختران مسلمان به بی‌حجابی و در سایر کشورهای اروپایی به شکل‌های دیگر در جریان است.
از جمعیت شانزده میلیونی هلند، یك میلیون نفر آنها مسلمان هستند و در این كشور، 450 مسجد، هزار مركز فرهنگی اسلامی‌، دو دانشگاه اسلامی و 42 مدرسه اسلامی وجود دارد.
هرچند مسئولان راه‌اندازی مسجد مزبور، اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه رابطه‌ای میان اقامه نماز جمعه توسط یک زن در نیویورک و افتتاح این مسجد پس از یک روز وجود ندارد، اما شواهد حاکی است که حرکت جدید «فمینیسم اسلامی» به عنوان اولین گام برای تحقق «اسلام اروپایی» قابل كنترل در حال شکل‌گیری است. چنان‌كه در همین راستا، راه‌اندازی این مسجد با پوشش گسترده رسانه‌های اروپا به ویژه شبكه «یورونیوز» همراه بوده است.
لازم به ذکر است که پس از اقامه نماز جمعه گذشته در نیویورک توسط خانم امینه ودوود، استاد مطالعات اسلامی در بخش مطالعات فلسفی و دینی دانشگاه کمنولث در ایالت ویرجینیای آمریکا در یک کلیسای مسیحی، با حضور پیروان وی که بیش از 150 نفر زن و مرد بیش نبودند، این حرکت توسط بسیاری از علمای اسلامی از جمله دکتر قرضاوی، اندیشمند معروف مسلمان، محکوم شده و خارج از اسلام دانسته شده است. دکتر قرضاوی در این زمینه تاکید کرده است که تاریخ اسلام در چهارده قرن گذشته، چنین حرکتی را حتی در زمان حاکمیت یک زن به نام «شجره الدر» در عهد حکومت «ممالیک» در مصر، شاهد نبوده و این موضوع یک اجماع یقینی میان همه علمای اسلام است.

منبع : بازتاب