تبیان، دستیار زندگی
شی سید محمدباقر مُهری، نماینده مراجع شیعه در كویت هرگونه دخالت دولت كویت در امور مساجد شیعیان را رد كرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رسا پس از آنكه هیأت وزرای و وزیر اوقاف كویت سید محمدباقر مُهری را متهم كردند كه خطبه‌ها و س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید محمدباقر مُهری: دولت كویت حق دخالت در امور مساجد شی

سید محمدباقر مُهری، نماینده مراجع شیعه در كویت هرگونه دخالت دولت كویت در امور مساجد شیعیان را رد كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رسا پس از آنكه هیأت وزرای و وزیر اوقاف كویت سید محمدباقر مُهری را متهم كردند كه خطبه‌ها و سخنرانی‌های وی در گذشته سرشار از دخالت در امور سیاسی مربوط به داخل و خارج كویت، حقوق سیاسی زنان این كشور و انتقاد از شیخ‌الأزهر به دلیل محكوم نكردن حادثه ترور موصل است و به وی در مورد تكرار این خطبه‌ها هشدار دادند، مُهری در مصاحبه با الرأی‌العام اعلام كرد كه در مورد این موضوع بی‌اطلاع است و چنین نامه‌ای را از دولت دریافت نكرده است.
وی افزود: وزارت اوقاف كویت شرعاً و قانوناً‌ حق مداخله در مسایل و امور مربوط به مساجد شیعه را ندارد و این مساجد تحت اشراف و نظارت اوقاف كویت نیست. وی ادامه داد: این مساجد با اموال و كمك‌های شیعیان بنا شده است و تولیت و مسؤولیت آن نیز بر عهده خود ماست و حتی اجرت مؤذن و خدام این مساجد هم از جانب ما تأمین می‌‌شود. از این رو هیچ كس حق ندارد خطبا و علمای شیعه را از سخنرانی منع و آنها را بایكوت كند.
در همین راستا نیز دوشنبه گذشته یكی از نمایندگان شیعیان پارلمان كویت از اقدام وزارت اوقاف در جلوگیری از سخنرانی علمای شیعه شدیداً انتقاد كرد.
دفتر سید محمد‌باقر مُهری هم طی اطلاعیه‌ای گفت: كار وزارت اوقاف غیرقانونی است و آنها هیچ ولایتی بر ما ندارند. در این اطلاعیه آمده است آنچه ما از دولت و حكومت می‌خواهیم این است كه در قضایایی كه در حیطه دخالت آنها نیست مداخله نكنند. دفتر سید محمد‌باقر مُهری با اشاره به اینكه خطبه وی راجع به حقوق زن و دفاع از حقوق آنها در چارچوب شریعت و احكام مدنی و حقوق اسلام بوده است و گفت: وی نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان كرده است كه این كار جرم و خلاف محسوب نمی‌شود. اعتقاد ما این است كه كویت كشور آزاد و قانون‌مندی است و نباید تحت تأثیر فشار گروه‌های خاص تصمیم نادرست و نامعقولی اتخاذ كند.
آیت الله سید محمدباقر مُهری از مراجع عظام تقلید در كویت است به ویژه اینكه به دلیل اتخاذ موضع شفاف و روشن‌اش در زمان جنگ عراق برضد كویت، از جایگاه بالایی در میان شیعیان و مردم كویت برخوردار شد.